Nem bíznak a magyar vetélkedőkben a tévék

2010.09.17. 11:09

Van rá esély, hogy visszatérjen a Tv2-re Vágó István, de arról még nincs döntés, hogy saját vetélkedővel kerül-e képernyőre. Úgy véli, nem feltétlenül a hazai programigazgatók óvatosságáról van szó: a kereskedelmi tévék külföldi tulajdonosai nem túl rugalmasak, nem ismerik a helyi képernyősöket, inkább a máshol bizonyított formátumokban bíznak. A két nagy kereskedelmi tévé szinte csak licencet vett át - ami saját volt, az meg is bukott.

Vágó István a Párbaj óta nincs képernyőn kvízzel, vetélkedővel, de elképzelhető, hogy hamarosan visszatér - de nem biztos, hogy saját fejlesztésű műsorral. "A tévés vetélkedők őshazája az Egyesült Államok: száz ottani ötletből egyet megvalósít egy kis tévé, majd száz létező, leforgatott vetélkedőből egy eljut országos csatornáig. Ezer ötletből egy lesz sikeres, és csak ekkor jön a nemzetközi mezőny: aztán ha a Fülöp-szigeteken és Argentínában is befutott, akkor jöhet Magyarországra egy formátum. Ezek nézettségi garanciával érkeznek, és sok év tapasztalatával úgy látom, hogy ami a világon is működik, az Magyarországon is megy. Nem vagyunk annyira különlegesek, mint amennyire mi szeretnénk látni magunkat! Amennyire globális az ember, annyira globális a tévépiac is" - mondta az [origo] megkeresésére.

Évek óta próbálja elfogadtatni ötleteit a nagy tévékkel: előbb az RTL-lel, utána a Tv2-vel. "Rengeteg pénzbe kerül egy új műsor, és mivel sehol nem látták még, nagyon nagy a kockázata annak, hogy nem lesz sikeres. Amennyiben mégis beindulna egy Vágó-vetélkedő, arra a külföldi igazgatótanácsnak is rá kell bólintania. Ott meg nem ismernek egyáltalán, soha nem hallottak rólam, és inkább azt kérdezik meg, milyen nézettséget ért el a műsor máshol. Az MTV-s időkben sok saját ötletemet tudtam megvalósítani, de a kereskedelmi tévék indulása óta csak egyszer sikerült ez: az RTL-en volt a Csalóka című, saját műsorom, 2000 körül, a Péntek esti vígadó részeként, a Jimmy-műsorokat kötötte össze. Nem is ment rosszul, harminc adás készülhetett. Amúgy természetesen az általam kitalált vetélkedők sokkal jobbak, mint bármelyik a piacon - és ezt addig mondhatom, amíg ki nem próbálják őket!" - tette hozzá viccelődve.

Külföldön bevállalósabbak a tévék

Gonda Péter a Párbaj, a Legyen ön is milliomos!, a Pókerarc producere volt, cégével, a Q-Arttal van szerződésben Vágó István. Úgy véli, természetes, hogy a nagy tévék ódzkodnak az újtól, ki nem próbált műsortól, mivel profitalapon működő intézmények: ha bizonyított egy show valahol, sokkal nagyobb eséllyel vállalják, mint egy ötlet kidolgozását, amit nem láttak sehol. "Egy erős pilot már biztosíték egy csatornának, de még jobb, ha nézettségi mutatók is vannak mellé. Főképp az angolszász országokból jönnek a formátumok, ott bevállalósabbak a tévék, de ez nem jelenti azt, hogy itthon ne törne át egyszer egy jó műsor" - mondta az [origo]-nak.

A producer nem kívánt bővebben beszélni a gyártó cége és a Tv2 közti tárgyalásokról, de azt elmondta, hogy hamarosan vége lehet a kényszerpihenőnek. "A Tv2 számít Vágó Istvánra, aki nem kizárt, hogy saját ötlettel jön elő. Soha nem titkoltuk, hogy vannak saját ötletek, és a csatorna sem engedi el Istvánt" - mondta.

Bukott már saját is, licenc is

Magyarországon az elmúlt években a kereskedelemi csatornák közül leginkább a Tv2-t hajtotta a vágy, hogy megtalálja azt a kvízt, gameshow-t, amelyre hosszabban számíthat. Hamar bukott viszont a kifejezetten drága Egy a 100 ellen Sváby Andrással, az Okosabb vagy, mint egy 5-es? Till Attilával, és a műsorvezető nélkül felálló Cápák is: utóbbi Endemol-fejlesztés volt, és úgy tudjuk, hogy Magyarországon mutatták be elsőnek. Már a programigazgatói döntésből is látszott, hogy nem várnak tőle sokat: eleve a délutáni sávban mutatkozott be.

A Vágó irányította Párbaj összes leforgatott adása lement, nem túl meggyőző számokkal, de leghosszabban az Áll az alku futott, Kovács Áronnal: ezt a műsort a csatorna többször is jegelte, majd visszahozta, noha sávjában az utóbbi két évben már nem vitézkedett.

Forrás: [origo]

Az Áll az alku is licenc

Az RTL Klub valamivel ügyesebben nyúlt a gameshow- és kvíz-formátumokhoz, legalábbis sikert csinált a más országban nemigen kedvelt A széf-ből, jól nézték a japán gameshow-ként bemutatott Kalandra fal-t is, bár ez egy rövid távon működő formátum. Bukta azért jutott az RTL-nek is: a több műsorból összegyúrt Fogd a pénzt, és fuss! című vetélkedő hamar lekerült a képernyőről: hogy az akkor még teljesen ismeretlen Peller Mariannal, a díszlettel, a kérdésekkel vagy a komplett formátummal volt-e gond, azt nem lehet tudni, de jelzésértékű volt, hogy a csatorna eleve a délutáni sávban próbálta ellőni, tehát nagy reményeket nem is fűzött hozzá.

KAPCSOLÓDÓ CIKK