Te vagy az életem, A szerelem rabjai az RTL Klubon, Marina és Árva angyal a Tv2-n: páréves szünet után újra adnak a nagy tévék a latin-amerikai telenovellákat: a válság miatt tértek vissza, de meg is találják közönségüket.

Nyár elején feltámadtak a telenovellák a nagyobb tévéken, de akkor még úgy tűnhetett, hogy csak a gyengébb nézettségű, reklámozók által sem nagyon keresett, nyári napokat kívánják megtölteni viszonylag gazdaságos tartalommal a csatornák. Időközben azonban ősz lett, itt az október, erős nézettségeket mérnek, és mégis van Marina és Árva angyal a Tv2-n, Te vagy az életem és A szerelem rabjai az RTL Klubon. A Tv2-n például a kiemelt fontosságú Tények előtt közvetlenül mexikói telenovella foglal el egy egész órányi adásidőt, és nem lenne ott, ha nem teljesítene becsülettel: szeptember 27-én, hétfőn, 25 százalékos közönségaránnyal ment célcsoportban (összehasonlításképp: az Édesnégyes 19, az Aktív 19, a Jóban Rosszban bő 22 százalékot ért el aznap).

Noha most feltámadni látszanak, a latin-amerikai telenovellák tehát itthon túl vannak a csúcson. Ma már elképzelhetetlennek tűnik, de például 1999 júliusában az Esmeralda egyik epizódját 3 millió 37 ezer ember látta itthon, a Paula és Paulina 2,8 millió magyart vonzott 1999 decemberében, de Rosalinda is elcsábított 2,65 millió honi tévézőt ugyanakkor. Áruk miatt mégis kedveltek 2010-ben is a programigazgatók körében: 20 millió forintért lehet már kapni 150-200 részes, más csatornán már bemutatott, így nem premier telenovellát, egy, [origo] által megkérdezett szakértő szerint pedig egy új, Magyarországon korábban soha nem vetített, nagy közönségsikernek számító sorozat egy epizódját nagyjából 750 dollárért (155 ezer forintért) lehet megvásárolni. Ennyi pénzből nem jön ki egyórás, saját gyártású műsor (ennek a többszörösét kapja egy-egy Vacsoracsata-szereplő vagy egy Édesnégyes-celeb egy hétre), így változatlanul megéri behozni az argentin, mexikói, kolumbiai vagy brazil vizuális termékeket.

"A telenovellák visszatérése a nagy csatornákra valóban a válságnak köszönhető elsősorban. A Rubí nagyon jó nézettségeket produkált - az RTLMost-on a vége felé a Barátok közt számait közelítette a napi nézés - és ezért kaptak rá a nagy csatornák. A kisebbeken egyébként mindig is jelen volt a műsor, a Cool például a Csajok, Szilikon, ez lesz a Paradicsom-mal kezdett a műfajba invesztálni és jó számokat is ért el. A telenovellák azon kívül, hogy epizódköltségük nem túl magas, még azzal az előnnyel is rendelkeznek, hogy ha elkezdik nézni, 100-150 napra is hozza a nézettséget" - válaszolta az [origo] megkeresésére Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója, aki a műfaj híveit azzal nyugtatta, hogy továbbra is lesz telenovella a csatornán, de csak a délelőtti és délutáni sávokban.

"A klasszikus történetek lettek népszerűek"

Kiss Péter, a Tv2 programigazgatója szerint újra sláger a telenovella, a nézők a fikciós műfaj felé fordultak. "Érdekes megfigyelni, hogy a válság hatására ismét a klasszikus történetek lettek népszerűek. Jól kikapcsolnak, segítenek feledtetni a hétköznapok gondjait. A telenovellák képernyőre tűzése természetesen költséghatékonyabb, mint egy gyártott műsoré, de nem ez befolyásolt bennünket, hanem a nézői igények kiszolgálása. Örülünk az Árva Angyal nagy népszerűségének, piacvezetésének, és biztosak vagyunk abban, hogy a hétfőn bemutatott Marina című sorozatunk is sikeres lesz a nézők körében" - mondta, hozzátéve, hogy folyamatosan figyelik a telenovellák piacát, és ha izgalmas sorozatot találnak, műsorra tűzik a jövőben is.

Forrás: [origo]

A csatornán az Árva angyal teljesített legjobban a közelmúltban, július és szeptember közt átlagosan 673 ezren nézték a teljes lakosságból, és 22,4 százalékot szállított kereskedelmi célcsoportban. A szintén mexikói Elbűvölő szerelem lényegesen haloványabb volt, a Marina pedig a héten csak 13 százalékkal nyitott - de utóbbi még nagyon az elején jár, a Tv2 szerint javíthat.

A Viasat3-ot is megkérdezte az [origo], ott azt a választ kaptuk, hogy kis szünetet tartanak az Alice új élete után, de lesz még telenovella, mert "tudják, hogy igénylik a nézők".