Fontoskodó feleségek, problémás párok - tévés trendek az USA-ban

2011.01.16. 21:44

A 2010-2011-es tévés szezon az USA-ban a párokkal felálló, szerelmi szálakat szövögető komédiákról, a rendhagyó alapra építő szitkomokról, a fizikai vetélkedőkről, vidám gameshow-król szól, a tehetségkutatóknál az ott még el sem indult X-Factor riválisát keresik, a realityknél pedig egyre többet szerepeltetnek valamilyen okból érdekesnek hitt feleségeket, háziasszonyokat.

Az amerikai sorozatgyártás, úgy tűnik, hogy még mindig nem tud elég intuitív lenni, még mindig trendek határozzák meg a készítendő, berendelésre váró szériákat. Régebben egy ideig a Lost-hoz hasonlító, hosszú, átívelő történettel operáló sorozatokat próbáltak a nagy csatornák gyártani, majd próbálkoztak Szex és New York-módra a munkahelyi életben sikeres, a magánéletben botladozó barátnőket főszerepbe tenni, később pedig a feldolgozások, remake-ek vagy a politikus történetek jelentették a trendet, a Vészhelyzet befejeztével pedig természetesen az orvosos szériák jöttek elő.

Rengeteg jónak hitt sorozat és sorozatterv készült el, egy jellemzőjük volt mindössze közös: szinte kivétel nélkül megbuktak. És annak ellenére, hogy nem nagyon sikeresek a receptre gyártott művek, az amerikai csatornák újra meg újra próbálkoznak egy-egy műfajjal, biztos arra gondolva, hogy a nagy számok törvénye alapján némelyik csak sikeres lesz.

Ha a 2010-2011-es tévés szezonokra gyártott sorozatok között a komédiák voltak erősek: valamiért a legtöbb nagy amerikai csatorna vezetői úgy vélték, hogy a nézők már túlléptek a szimpla, baráti szitkomokon és szeretnének érzelmeket is látni - miközben röhögnek. Ez azt jelenti, hogy ezen sorozatokban a felállás nem feltétlenül jóbarátos lesz, amiben idővel mindenki összejöhet akárkivel, hanem már eleve leosztott lapokkal, egy vagy több fix párral működnek, így más perspektívából közelíthetik meg a barátságot. A Fox a Traffic Lights, az ABC a Better With You és a Happy Endings, az NBC a Perfect Couples, míg a CBS csatorna a Mad Love című vígjátékkal próbálkozott, illetve próbálkozik be az évad során, nagy valószínűséggel ki lehet jelenteni, hogy a felsoroltak zöme meg fog bukni, többek között azért, mert többen nem véletlenül kaptak csak tavaszi premieridőpontot (azokat a sorozatokat teszik tavaszi premierre az amerikai tévék, amelyek őszi sikerében nem annyira hisznek - vagy valamilyen okból nem készülnek el a televíziós szempontból legfontosabb, őszi hónapokra - a szerk.).

2010 tavaszán kiderült, hogy William Shatner főszereplésével szituációs komédiát forgat a CBS a Shit My Dad Says című twitter alapján - meglehetős bátorság kell ahhoz, hogy 140 karakteres üzenetek alapján készüljön egy sok évadra tervezett sorozat. Persze ez önmagában lehetetlen lenne, így a végeredményt nagyjából úgy kell elképzelni, hogy a Twitter-béli apa sorozatfőhősként reinkarnálódik a képernyőn és van egy fia, akinek vicceseket mond - a pilotban még talán az eredeti twitterből is idézve, azonban később már csak úgy. Viszont ez, mármint a vicces mondatok, elvileg minden komédiára igazak, így a twitteres máz meglehetősen vékony a Shit My Dad Says-en.

Forrás: [origo]

Elképzelhető, hogy a 2011-2012-es évadra történő előkészületekként berendelt pilotok forgatókönyvei is érintik a Twittereket, blogokat és weblapokat, de az biztos, hogy némelyik projekt a szemünk előtt fog megvalósulni. Hogy az a furcsa, olykor kínos családi fényképeket megmutató Awkward Family Photos weboldal alapján készülő sorozatterv esetében lesz-e így, vagy Kelly Oxford kanadai blogger, tweetelő és komikus munkássága alapján gyártottból, esetleg azon Twitterből, melyben egy koleszos egyetemista teszi közzé szobatársa mókás megnyilvánulásait, még nem tudni.

Vetélkedőkben nem vagyunk lemaradva

Miközben a sorozatok pár meghatározott trendet követnek (tisztelet a kivételnek), addig a többi tévés műfaj is csak lassan újít. A régimódi, tudós embereket és lexikonfalókat gazdaggá tévő kvízműsorok már mindenhol megszűntek, vagy a délutáni órákba kerültek, miközben a tévések a vetélkedőket inkább drámai és realityelemekkel házasítják (erre friss példa a hazai A 40 milliós játszma). A Rákóczi Feri vezette kvíz váltóműsora a Tv2-n egy másik trendet képvisel, ugyanis más országokban is kedveltek a száz százalékban fizikai alapú vetélkedők, nagy esésekkel, bolondozással.

Az Ezek megőrültek őszi sikere cseppet sem meglepő, hiszen már az RTL-es Kalandra fal! is nézett műsor volt - természetesen celebekkel, hiszen a magyar közönség - és a nézettségi adatok - szerint murisabb ismert embereket látni, amint esnek és kelnek. Valószínűleg egy, a Wipeout-ra (a Viasat3-on Lehetetlen küldetés címen látható vetélkedő) épülő formátum sem lenne siker akkor, ha hétköznapi embereknek kellene szurkolni benne.

Háttal az előadónak

Mind itthon, mind külföldön realityfronton továbbra is a nagy sikerek klónjai számítanak menőnek, hiszen ahogy a Pop Idol formátumra megpróbált rákontrázni a Simon Cowell-féle X-Faktor, úgy most az X-Faktor-t próbálja elfeledtetni a közönséggel a Hollandiából induló Voices, mely tavasszal Amerikában is bemutatkozik. Az énekes tehetségkutató reality egyik érdekes újítása az, hogy a zsűri szakít a megszokásokkal és nem egy popsztárnak való "teljes csomagot" keresnek, hanem csakis a Hangra koncentrálnak, s ennek megfelelően - bár kissé udvariatlannak tűnve - háttal hallgatják végig a produkciókat, s úgy választanak maguknak mentorálható versenyzőket.

Forrás: [origo]

A másik trend, a realityknél továbbra is a híres és kevésbé híres emberek kamerákkal történő követése, és Los Angelesben bizony nem egyszer előfordult már, hogy más csatornáknak műsort készítő forgatócsoportok akadnak össze egy sarkon, hiszen ott, aki számít, az rendelkezik saját dokureality-vel. Azonban egyre inkább előre törnek azon valóságshow-k, melyek egy ismeretlenebb illetőt próbálnak ismertté tenni, furcsa vagy érdekes szakmájának köszönhetően, illetve nem szabad elfeledkezni az elmúlt évek két formátum-sikertörténetét jelentő háziasszonyokról. Hol lakhelyük (The Real Housewives of Atlanta - a fenti képeken, The Real Housewives of Orange County), hol pedig férjeik foglalkozása miatt (Football Wives, Basketball Wives) kerülnek reflektorfénybe, és próbálják eladni magukat, hogy ne csak két-három évadon keresztül legyenek a közönség figyelmének középpontjában.

Szekeres Viktor

KAPCSOLÓDÓ CIKK