A magyar DVD-piacon csak a kétezres évek második felére vált jelentőssé a tévésorozatok kiadása - azóta viszont nemcsak a tévében frissen játszott szériák jelennek meg sorra, de klasszikus alkotások és itthon nem látott produkciók is. Februárban és márciusban többek között a Dexter és a Family Guy érkezik a boltokba, valamint folytatódik A mentalista és A rejtély kiadása.

2010-ben - a Sorozatjunkie összeállítása szerint - negyvennyolc sorozat hatvanhat évadja jelent meg a magyar DVD-piacon: hiánypótlásként kijött az X-akták és a Twin Peaks első szezonja, további újoncként pedig olyanok kerültek a boltokba, mint az NCIS, A mentalista, a Két pasi - meg egy kicsi, A médium, a Gyilkos számok, az Agymenők, az Író és kamuhős vagy a Merlin kalandjai.

A változatos kínálat idén is megmarad, többféle műfajú és más-más időszakból származó sorozatok jelentek/jelennek meg az év első negyedében. Ezt már csak a januári kínálat alapján le lehet szűrni, ekkor érkezett ugyanis a Két pasi - meg egy kicsi második évadja, majd a magyar A fekete város, egy napra rá a Ben 10 és a Bakugan című rajzfilmsorozatok, végül pedig a Poirot tizenkettedik évadja. Februárban folytatódott/folytatódik a Lost, a Született feleségek, a Grace klinika, A főnök és a Columbo, új sorozatként pedig a Dexter és a Vámpírnaplók érkezik a boltokba; márciusban jön a Family Guy is, valamint A mentalista és A rejtély második évadja.

A legjelentősebb kiadó az InterCom, melyhez többek között a Lost, a Született feleségek és a Grace klinika kiadása is kapcsolódik, tavasszal pedig a Family Guy-t dobja piacra, valamint folytatja a Simpson család-ot és a Hannah Montana-t. Alapjában véve a Sony Pictures, a Twentieth Century Fox Home Entertainment és a Buena Vista Home Entertainment tévés produkcióit hozza forgalomba Magyarországon, de azt, hogy ezekből mi jelenik meg DVD-n, több tényező befolyásolja - kereskedelmi szempontból talán a legfontosabb, hogy az adott sorozat milyen nézettséggel futott a tévében.

"A sorozatokra általában érvényes, viszonylag magas fogyasztói áraknál a vásárló már biztosra akar menni, nem kockáztat, így arra nincs mód, hogy eleve DVD-n vezessünk be egy címet, vagy ismertessük meg szélesebb közönséggel. A szűkebb rétegnek szóló sorozatoknál amúgy is az a tapasztalatunk, hogy a rajongók rögtön a tengerentúli adásba kerülés utáni napon, az internetről letöltve vagy az interneten nézik meg az újabb és újabb epizódokat, vagy később megrendelik azokat az Amazonról" - mondja az [origo] megkeresésére Gyarmati Rita, az InterCom DVD-forgalmazási igazgatója. 

Az InterCom a magas gyártási költségek és a változó fogyasztói szokások miatt évről-évre egyre kevesebb sorozatot jelentet meg, ami érthető is, hisz az adatok szerint egy filmből körülbelül hétszer-nyolcszor annyi értékesíthető, mint egy sorozatból. "Azt látjuk, hogy míg egy-egy kedvenc filmet szívesen megvesznek, eltesznek az emberek, addig a sorozatokból elég, ha van egy példány a családban vagy a baráti körben, és az körbejár, esetleg lemásolódik. Nagyon sokan pedig a tékákba járnak vissza, hiszen egy évadot szép kényelmesen meg lehet nézni egy hét alatt, de nem feltétlenül vágynak arra, hogy ezeket a gyűjteményükben is magukénak tudhassák" - véli Gyarmati. 



A Magnum keveseket érdekelt DVD-n

A DVD-piac magyarországi helyzetét más szereplők sem látják sokkal jobbnak, a SelectVideo ügyvezető igazgatója, Tóth Tibor szerint a tavalyi évben kifejezetten nagyot zuhant az eladások száma. "A GfK Hungaria felmérése szerint a 2009-es évhez képest 26%-os volt a visszaesés, és ez éppen a tévésorozatokat érintette leginkább, hiszen ezeknek a legmagasabb az ára: négyezertől nyolcezerig mehet, a lemezek számától függően" - jellemzi a piacot Tóth.

A változáshoz a cég is alkalmazkodott, 2010-ben még minden hónapban jelentetett meg egy-egy évadot, de idén már nem tud ennyit. Lesznek azért 2011-ben is újdonságok, a SelectVideo kezdi el kiadni ugyanis a Dexter-t, márciusban pedig lezárja a Columbo-t és a Szex és New York-ot. Folytatja a NCIS-t (melyet két évad után az InterComtól vett át) és a Doktor House-t, és elindítja a South Park-ot, amelyből decemberig négy évadot tervez megjelentetni.

"Tévésorozatoknál azért is nehéz a helyzet, mert magasabbak az előállítási költségek, itt a szinkront például attól kell megvenni, aki eredetileg készítette. Ez egy ezerperces sorozat esetén a költségvetésnek körülbelül a felét teszi ki" - mondja Tóth. A SelectVideónál olyan is előfordult, hogy elkezdett kiadni egy szériát, de hamar kiderült, hogy nem rentábilis, ezért abbahagyta. Ez történt például a Különleges ügyosztály és a Magnum esetében, utóbbinál - Tóth számára is meglepő módon - már az első évad után le kellett állni a gyártással.

Forrás: Sullivan Entertainment

Új piaci szereplő adta ki az Anná-t

Eddig úgy néz ki azonban, hogy egy másik klasszikus sorozat, az Anna tavalyi megjelentetése bejött a piac egyik új szereplőjének, az Avonlea Média Kft.-nek, melyet direkt e célra alapított Kozák Zsolt ügyvezető igazgató. "Korábban is volt kapcsolatom a Sullivan Entertainmenttel, amely az Anná-t és a Váratlan utazás-t kiadta, voltam kint Kanadában is, és már évek óta szerettem volna, hogy ez a két sorozat megjelenjen Magyarországon. Próbáltam először már létező DVD-forgalmazókat megkeresni, de egyik sem vállalta be: túl kockázatosnak találták, és a feltételek sem voltak minden esetben szimpatikusak. Ezért döntöttem úgy, hogy - egy ismerősömmel együtt - alapítok egy saját céget" - magyarázza Kozák. 

"A DVD-piacon nem egyszerű megmaradni, de bízunk benne, hogy hosszú távon is sikeresek leszünk. Úgy látszik, hogy az embereknek tetszik, amit csinálunk, van igényük az ilyen régebbi sorozatokra: sok pozitív visszajelzés érkezett, hogy az Anna végre megjelent magyarul. Nem tudom, hogy a Viasat is a mi hatásunkra hozta-e be az Anná-t, de így legalább tudunk hirdetni a műsor előtt, szóval nekünk mindenképpen jól jött" - teszi hozzá Kozák, akinek igazából a Váratlan utazás megjelentetése a szívügye, de az még az Anna további sikerétől függ.