Visszhang nélkül: üres csatornát tart fenn a UPC

Vágólapra másolva!
Pertársaságot alapítottak az ECHO TV elhivatott nézői, hogy jobb belátásra bírják a kedvenc adójukat kábeltévéről digitális csomagba helyező UPC-t; a csoport csak ötfős, ám a csatorna támogatását is élvezi. A szolgáltató kitart korábbi érvelése mellett, miszerint az ECHO alacsony nézettségi indexe miatt döntött így - ugyanakkor jelenleg is fenntart egy üres műsorsávot a kábeles adók között.
Vágólapra másolva!

A UPC és az ECHO között zajló "kábelháború" március 16-án kezdődött, mikor a médiaszolgáltató bizonyos körzetekben kivette analóg műsorsávjából a csatornát - mondván, rétegigényeket kielégítő tévéről van szó, amit a digitális átállás kényszere szorít ki a kábeltévén fogható adók közül. A UPC Magyarország Kft. azt is hangsúlyozta, nem kívánják megszüntetni az ECHO műsorának szórását, s az adó más helyen, de megmaradna a kínálatukban.

A televízió - közlése szerint - jelentős, akár évi százmilliós bevételektől eshet el a kábelsugárzás elvesztésével, hiszen a UPC korábban minden előfizető után külön utalt a csatornának, és az ECHO TV több százezer háztartásban volt elérthető - függetlenül attól, hogy valójában hányan nézték. A csatorna támogatói közül többen politikai célzatú támadásról beszéltek az ügy kapcsán, a nézők pedig pertársaságot is alapítottak, hogy közbenjárásukra a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) kötelezze visszalépésre a UPC Magyarország Kft.-t.

A szolgáltató egyelőre nem hajlandó visszavenni analóg műsorsávjába az ECHO adását. Érvelésének - miszerint kizárólag gazdasági szempontok alapján döntöttek az áthelyezésről - ellentmond ugyanakkor az a tény, hogy március 31-től egy üres, adás nélküli sávot is fenntartanak a kábeltévén: ekkor szűnt meg az addig szinte csak reklámokat és hirdetéseket közvetítő info24 sugárzása, a UPC viszont megtartotta a csatorna helyét. Felmerül a kérdés, a digitalizálás miért nem vonatkozott az adóra, amin már több mint két hete csak egy felirat látható. Az üresedésről és a fejleményekről Szűcs Lászlót, a UPC sajtókapcsolati igazgatóját próbáltuk kérdezni - ám ő csak későbbre ígért választ, az újabb érdeklődésre pedig nem is reagált.

Engedély kellett volna az adatok közléséhez

A UPC Magyarország Kft. elvileg titkos nézettségi adatokra hivatkozik az ECHO TV esetében: Az AGB Nielsen Médiakutató Kft. februári jelentését idézi, ami szerint az ECHO a 89 magyar csatorna közül a 37. helyen áll, a szolgáltatónak viszont csak 30 analóg helye maradt a digitális bővítés után.

"A UPC nem hozhatta volna nyilvánosságra az adatot az ECHO engedélye nélkül" - mondta el megkeresésünkre Meskó Gábor, az AGB Nielsen munkatársa. A csatorna nemhogy az adatokról, de a digitális átállás tényéről is későn értesült; mikor szembesültek az alacsony nézettségi indexszel, maguk is megpróbálták kikérni a februári adatokat, de az AGB visszautasította őket.

Próbáltuk megszólaltatni az NMHH-t is - tájékoztatta-e őket a UPC, van bármelyik félnek bejelentési kötelezettsége ilyen esetben. A médiahatóság sajtóosztálya egy hét késéssel reagált levelünkre, közlésük szerint az ilyen vitákban hivatalból nem, csak kérelemre járhatnak el - úgynevezett jogvitás eljárásban -, mivel továbbítási kötelezettség ügyébeb sem az NMHH Médiatanácsa, sem hivatala nem rendelkezik általános felügyeleti hatáskörrel az új médiatörvény alapján (leszámítva néhány kivételes esetet). A felek részéről egyébként hatósági eljárásra vonatkozó megkeresés (kérelembenyújtás) nem volt - állítja a médiahatóság.

Koncz Tamás