"Nyolcvanezer néző egy kulturális műsornak, az nagy dolog" - Dobos Menyhért, a Duna TV vezérigazgatója

2011.10.04. 15:46

Dobos Menyhért 1969-ben kezdett dolgozni a Magyar Televíziónál, nyolcvan tévéjáték elkészítésében vett részt. Szeptember közepe óta a Duna TV vezérigazgatója: látja, hogy az MTV tervei nagyobb százalékban teljesültek, de ő is egyetértett azzal a döntéssel, hogy a négy közszolgálati tévé közül előbb az m1-et tegyék rendbe. Állítása szerint a Duna TV korábbi, botrányos szerződéseiről ő is csak a sajtóból értesült. Úgy véli, elődje, Ókovács Szilveszter jó terveket adott le augusztusban, a Mága-show nézettségi bukásától pedig nem tart.

A közszolgálat őszi  sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy az MTV egészen megújul, de a Duna Televízió csak részben, kevesebb pénzt fordítottak rá. Miért van ez?

- A közmédiarendszerben négy tévécsatorna van. Az előző kormány alatt felhalmozott több mint tízmilliárdos adósságot a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (a továbbiakban MTVA - a szerk.) átvállalta, ezért nem maradt túl sok pénz új műsorok készítésére. El kellett dönteni, hogy rendbe tesszük-e a négy csatornát, de akkor az összeg eloszlik, és nem érünk el látványos eredményeket. Az a terv született, hogy most az m1 csatorna legyen az, amely többet kap műsorkészítésre, s ezt mind a négy vezérigazgató tudomásul vette.

A kirúgott tévések azért neheztelnek, mert 2011 őszétől sokkal több a külső gyártásban készülő műsor, mint korábban. Szerintük, ha ők maradnak, nem lenne szükség ilyen megrendelésekre, készülhetne ugyanaz belső gyártásban.

- Szakszervezeti oldalról ez nyilván érv, de a törvényeket is figyelembe kell venni. A régi médiatörvény szerint hét százalék, most harminchárom százalék az, amit külső gyártásban kell elkészíteni, tehát több mint megnégyszereződött ezek aránya. Ez kötelező, és ha a műsorok harmadát ki kell adni, akkor logikus, hogy kevesebb emberre van szükség. Amúgy nem a Duna Televízió bocsátott el embereket, a leépítést az MTVA végzi.

Akárcsak a versenyeztetést. Mennyire komoly ez? Rábök az MTVA egy cégre, és az viszi a megrendelést?

- Nekünk mint Duna Televíziónak, nincsenek anyagi forrásaink, mi a tartalomért felelünk. Az MTVA rendelkezik a pénzzel és a technikával, így az Alap dönti el saját szempontrendszere alapján, hogy melyik produkciót kikkel gyártja le.

Mennyibe kerül például egy Mága-show?

- Nincs információm erről. Mi csak megrendelők vagyunk, az Alap biztosítja a forrásokat, az Alap köti a szerződést is, ahogyan az előbb is említettem már. (Az MTVA-t is megkérdeztük, válaszukban ígéretet tettek arra, hogy a szerződésekben szereplő összegről később informálják a sajtót - a szerk.)

Miért Mága kapott show-t? Korábban celebműsorokban, gasztrorealityben is népszerűsítette magát a kereskedelmi tévéken.

- Kiváló hegedűs, aki nemcsak királyoknak játszott, hanem most ment például a pápához. Úgy gondoljuk, olyan művész, akinek a játékára kíváncsiak lesznek a nézők. Bár a Duna elsősorban Kárpát-medencei közéleti, illetve a Duna 2 kulturális csatorna: szórakoztatni is szeretnénk, ezért lesz Mága-show kéthetente.

Mi van, ha rossz számokat hoz?

- A szerződés pontos tartalmát  nem ismerem, de azt tudom, hogy vannak benne kikötések, nézettségi elvárások szerepelnek az ilyen dokumentumokban. Attól pedig nem félek, hogy ez a műsor nem lesz nézett.

Ön két hete vezérigazgató: mennyiben viszi tovább elődje, Ókovács Szilveszter terveit?

- Szilvesztert a munkáján keresztül ismertem meg, számomra az  már korábban garancia volt, hogy jó televíziót csinál majd. 2009-ben, amikor a Nap-kelte megszűnt, és az akkor általam felügyelt Ma Reggel lépett a helyébe, fel is akartam kérni őt a kulturális, szombat-vasárnapi Ma Reggel műsorvezetésére és szerkesztésére. De visszatérve a terveire: a műsorstruktúra idejövetelem előtt elkészült, elfogadták, s elkezdődtek a gyártási előkészületek is. Nem volt mód arra, hogy változtassunk, de nem is érzem szükségesnek, mert az akkori feltételek mellett jó tervek születtek. Ezt visszük tovább. A jövő év pedig képlékeny még: van egy Költségvetési Tanács, tagja az öt vezérigazgató, és az Állami Számvevőszék is delegál két tagot. Az összefésült struktúratervek alapján dönt a tanács a következő évi forrásmegosztásról. Várhatóan ősszel lesz döntés, körülbelül egy hónap múlva. A leadott igények már az Alapnál vannak, a forrás ismeretében döntenek majd a jövő évi büdzséről.

Korábban az MTVA-ban tartalom-előállítási vezérigazgató volt: milyen igények érkeztek, s milyen mértékben valósultak meg?

- A zrt.-k határozzák meg a tartalmaikat, s megrendelői az Alapnak. Ezeket a hozzájuk érkező tartalommegrendeléseket valamennyire "össze kell fésülni", az igényeket pedig a lehetőségekhez kell igazítani. A legfontosabb cél az volt, hogy ne legyenek párhuzamosságok, ne menjenek egymással szembe konkurenciaként a csatornák. A szinergiákra kellett figyelni: nekem az új tartalom előállítása volt a fő feladatom, nem az, hogy eldöntsem, melyik műsor maradjon meg, melyik nem. Amikor nekivágtunk a tervezésnek, akkor tévéjátékokról, tévéfilmekről, nagyobb dokumentumfilmekről álmodtunk, hazai fejlesztésű vetélkedőről, tehetségkutatóról. Ezekből most még nem sok valósult meg. A Dunán sajnos nem indul új magyar sorozat, idén kénytelenek vagyunk az archívumból dolgozni. Az m1-en viszont hamarosan indul a Hacktion.

Annak a sorozatnak zavaros múltja van, még a Cselényi-időszakban rendelte meg a Duna Televízió. Ki döntötte el, hogy az m1-re kerüljön?

- Az MTV intendánsa szerkesztette a sorozatot az m1-re, akkor én még nem voltam a Duna Televízió vezérigazgatója. A Hacktion amúgy remek sorozat, kiváló producerrel, Kálomista Gáborral, és nagyszerű színészekkel.

A Hacktion mellett a Cselényi-éra több zűrös ügyet hagyott maga után. A volt elnök, Ókovács Szilveszter is hűtlen kezelést, pazarló gazdálkodást emlegetett, és azt ígérte, kivizsgálják ezeket az eseteket. Hogyan állnak most ezek a témák?

- Amikor az MTVA megalakult, akkor a jogokat és kötelezettségeket is átvállalta, ugyanakkor a Duna Televízió Ókovács Szilveszter vezetésével megtette a szükséges feljelentéseket. Ezek az ügyek, úgy tudom, még vizsgálati szakaszban vannak. Részleteket ezért nem tudok mondani, a filmcsomagvásárlásról én is csak a sajtóból értesültem, és bizony nem dobogtatta meg a szívemet. A vizsgálat kideríti majd, hogy mi történt. Ugyanígy a székház ügye is az Alaphoz tartozik, hiszen az Alap a vagyonkezelő. (Interjúnk elkészülte után jelentette be az MTVA, hogy feljelentést tesz a Duna Televízió Zrt. által 2010-ben, Cselényi László elnökségi időszaka alatt megkötött egyes műsorgyártási szerződések miatt. Nyolc cég lehet érintett az ügyben - a szerk.)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Veiszer Alinda

Teszári Nóra és Veiszer Alinda a minimális nézettségű Duna 2-re került, ami felér egy száműzetéssel. Nem volt nekik hely a Duna 1-en?

- Nem gondolom, hogy a Duna 2, amely kulturális és művészeti csatorna, másodosztályú tévé lenne. Ott lesz az Éjjeli őrjárat naponta. Nem mindig a nézettség az elsőrendű szempont.

De bizonyára van nézettségi elvárás 2011 végére, 2012 első negyedévére.

- Nem célunk, hogy kereskedelmi csatornává váljunk, a nézettség oltárán nem kívánjuk a tartalmat feláldozni. Természetesen bízunk abban, hogy növekszik majd a Duna és a Duna 2 nézettsége. Büszkék vagyunk arra, hogy a véleményformáló értelmiség követi a csatornákat. Ha egy kulturális műsort nyolcvanezren megnéznek, az nagy dolog, hiszen vannak olyan színházak, amelyeknek egy-két idény kell ilyen nézőszám eléréséhez. Mi bízunk az új műsorainkban, a Veszélyben című akciómagazinban, a Hazajáró turisztikai magazinban, az Utókor című hagyományőrző magazinban. Hozzánk került az Önök kérték, amelyet szerettek a tévézők az m1-e-n, reméljük a mi csatornánkon is kedvelik majd, s indul fogyasztóvédelmi műsorunk is. Tizenhat magyar klasszikus filmet adunk le, Sára Sándor ajánlásával, és ősszel Müpa-koncertek is lesznek.

És ősz után? Mik a 2012-es tervek?

- A Közbeszéd című műsorunkat hetente egyszer a határon túlról sugározzuk, reméljük, hogy adottak lesznek a technikai felvételek ehhez a munkához. Szeretnénk jövőre tévéjátékokat, dokumentumfilmeket, továbbá feldolgozzuk a Kárpát-medence legendavilágát. Tervezzük, hogy  tehetségkutatót is indítunk majd az egész Kárpát-medencében meghirdetve, olyat,  amelyben megfér a könnyűzene, a néptánc, és sok más műfaj is. Megjegyezem, hogy Sára Sándort én nagyon tisztelem, ő volt a Duna Televízió egyik megálmodója, az ő gondolatiságát visszük tovább 2012-ben is. Ars poeticánkat nagyon komolyan gondoljuk: a Duna Televízió két csatornája az összmagyarsághoz szól, értékteremtő, értékközvetítő, nemzeti identitást erősítő médium. A Zrt. garantáltan csak az ars poeticájához igazodó tartalmat  szerkeszt műsoraiba

Gyengítené a pozícióit, ha ellenállna, és nem venne át valamit az Alaptól.

- Figyelünk törvényi kötelezettségünkre, miszerint a tartalomért mi vagyunk a felelősek. Ha az Alap legyártott műsora nem olyan, mint amit mi megfogalmaztunk a szinopszisban, akkor jogunk van visszaküldeni, és javítást kérni.  Ha javíthatatlan, akkor azt mondhatjuk, hogy "ezt nem kérjük", de a zrt.-k és az Alap közti jó kapcsolat miatt azt remélem, erre nem kerül  sor. Annál is inkább, mert vannak  kollégák, akik végigkísérik a gyártási folyamatot, beletekintenek a munkába, részt vesznek a közös értekezleteken. Tehát a zrt.-k nem csupán a végeredménnyel szembesülnek.

Kiket hozna a Duna tévéhez?

- Én senkit nem tudok felvenni, a zrt. zárt, ötven fő alatti világ. Néhány képernyőst, riportert, szerkesztőt szívesen látnék a képernyőnkön, ők az MTVA alkalmazottai, s egyikük sem dolgozik kereskedelmi tévénél. Korábbi MTV-seket sem tervezek elcsábítani, fiatalítani viszont szeretnénk, mert azt látom, hogy nagyon ügyesek és profik.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Októberben újul meg az MTV egyes csatornája, és lassabban a Duna TV

Mit néz a családja a tévében?

- Két nagyfiam van, és két unokám. Ők elsősorban a magyar népmeséket szeretik, én pedig elsősorban a közszolgálati tévéket követem. Figyelem a BBC One-t, a francia állami televíziót, de osztrák tévéket is nézek.

Régen, 1969-ben kezdte a tévés pályát az MTV-nél. Hogyan is került oda?

- A sok évtized nem érdem, hanem állapot... Az MTV akkoriban felvételt hirdetett videó- és hangtechnikusi posztra, komoly vizsga eredményeként kerültem be. A hármas stúdióban kezdtem, ahol akkor a híradók készültek. Az első munkanapra is emlékszem, megrémisztettek a kapuban álló fegyveres őrök. A harmadik emeletre földi halandó pedig be sem tehette a lábát, mert ott volt a pártbizottság, a szakszervezetei bizottság, az elnökség. Állt fent egy cerberus, így nem is merészkedett fel senki.

Mi a legkedvesebb és legrosszabb emléke azokból az évekből?

- Amikor II. János Pál pápa Lengyelországba látogatott, még Jaruzelski idején, a lengyelek a Magyar Televíziót kérték fel, hogy kísérje a szentatyát. Óriási élmény volt. Sokáig hozzám tartoztak a határon túli műsorok, kinn pedig rengeteg pozitív élmény érte az embert - de azért volt rossz is. Amikor a szégyenteljes népszavazás volt a kettős állampolgárságról, éppen Gyergyószentmiklóson jártam hivatalos úton. Szent Miklós tiszteletére tartottak ünnepséget, de az elkeseredett tömeg nem akarta elénekelni a magyar himnuszt, még a magyar zászlót sem akarták felhúzni. Végül az a kompromisszum született, hogy a lobogót fekete gyászszalaggal körbevonták, úgy került fel. Szégyenemben  majd elsüllyedtem: az akkori kormány bűne, hogy gyásznappá vált.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Melyik volt az MTV legsötétebb időszaka?

- A problémák ellenére is mindig megtaláltam a szépséget a szakmámban. Legalább nyolcvan tévéjáték elkészítésében vettem részt. Bárcsak most is dolgozhatnék tizedennyiben!

Kereskedelmi tévék nem hívták?

- Nem, megmaradtam az első szerelemnél.

KAPCSOLÓDÓ CIKK