Baljós árnyak a tévés jósműsorok fölött

astro
Vágólapra másolva!
A minimális nézettséggel is profitot termelő jós- és ezoterikus műsorok miatt rendszeresen érkezik panasz a médiahatósághoz. A nézők elsősorban a TV2-n futó EZO TV jósműsorait, valamint az RTL Klub Asztro Show-ját kifogásolják, úgy érzik, kuruzslás, csalás, átverés, ami ezekben a műsorokban történik, és csak elveszik az emberek pénzét. A hatóság most is vizsgál bejelentéseket, és legkésőbb szeptemberben eldőlhet, hogy melyik műsor maradhat hosszabb távon képernyőn.
Vágólapra másolva!

Elképzelhető, hogy nem sokáig lesznek képernyőn az ezoterikus témájú jósműsorok, ugyanis 2011 végén a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság bejelentette, hogy a tervei közt szerepel a betelefonálós és jósműsorok átfogó ellenőrzése, mivel számos esetben kimutatható volt a nézők megtévesztésének szándéka.

Az [origo] friss információi szerint a Médiatanács szeptemberben ül össze legközelebb. "A jós- és ezoterikus műsorokkal kapcsolatban minden hónapban érkezik egy-egy panasz a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz. A nézők elsősorban a TV2, az EZO TV jósműsorai, valamint az RTL Klub Asztro Show-ja kapcsán tesznek panaszt. Beadványaikban arról számolnak be, hogy úgy érzik, kuruzslás, csalás, átverés, ami ezekben a műsorokban történik, és csak elveszik az emberek pénzét. A panaszok alapján az NMHH Monitoring osztálya vizsgálja a műsorokat, 55 műsorszámot dolgoznak fel a műsorelemző kollégák, a vizsgálat eredményeiről a Médiatanács legkorábban várhatóan szeptemberben dönt" - közölte a hatóság.

Forrás: RTL Klub

Ezeket a jósműsorokat nem először vizsgálja a médiahatóság. Elődje, az ORTT 2007-ben már feljelentést tett a rendőrségen a Budapest TV egyik műsora miatt, csalás alapos gyanújával. Akkor a Mondd meg a jövőm! című jósműsor volt erősen problémás a testület döntése szerint, mert megtévesztette a nézőket és a betelefonálókat, mivel az adás telefonszámát tárcsázókkal egy számítógép akár adásidőn kívül is azt közölte, hogy egy újabb hívással biztosan bekerülnek a műsorba, de ez egyértelműen nem volt garantálható.

Kis nézettség, nagy bevétel

Láthatóan megéri jósműsorokat gyártani, a pocsék nézettség ellenére is, hiszen abban a sávban nem a nézőszám a fontos, hanem az épp ott ülő tévéfogyasztók bevonása, telefonálásra serkentése. Az EZO TV a korábban sokat támadott Telemédia InteracTV Kft. társcége, ez a vállalat gyártotta éveken át a féltucatnyi magyar tévén látott betelefonálós, sokszor megfejthetetlen feladvánnyal trükköző műsorokat. A cég alapítója Törőcsik Jenő, aki a jósszolgáltatást sikerrel adta el külföldi tévéknek, így megy vagy ment a műsor Lengyelországban, Ausztráliában vagy Csehországban.

Spanyolországban késő éjjel kerülnek képernyőre ezek a műsorok, ott az is megrökönyödést okozott, hogy még a lottószámokkal is dobálóztak élő adásban. Ott 1,2 és 1,5 euró egy perc beszélgetés, fel is volt háborodva egy asszony, aki három hívással másfél órán át várokozott, zenét hallgatva, és mindháromszor megszakadt a hívás, a nélkül, hogy bármiféle információt kapott volna. A kiadás ebből kiszámítható, a formátumot pedig külön nyereségessé teszi, hogy igencsak költséghatékony, olcsó, hiszen egy kis stúdióban ülő embert kell csak filmezni. Spanyolországban az egyik legnépszerűbb együttes, a Ska-P is nekiment a tévés áldásosztóknak és auralátóknak.

Nem minden európai ország vezető tévécsatornáira tudnak bekerülni az ilyen típusú műsorok. Angliában az ITV1 (amely az X-Faktor-t is adja, mint itthon az RTL Klub) műsorán nyoma sincs ilyesféle ezoterikus programoknak, de a Teleshop is csak a tévétársaság második tévéjén tűnik fel, nem nézett, hajnali időpontokban. A kedveltebb brit kereskedelmi tévék közül a Channel4 programstruktúrája sem tartalmaz jósokat felvonultató műsort.

Ebédidőben is nyomulnak a magyar jósok

Itthon egy átlagos hétköznapon 11.15 és 12.50 közt fut az EZO TV műsora a TV2-n: akinek nem tetszenek a magukat látónak, spiritiszta médiumnak, sorselemző kártyajósnak hívó képernyősök, és nem elégedett anyagi és szerelmi helyzetére vonatkozó prognózisaikkal, átkapcsolhat a piacvezető RTL Klubra is, ott dél és egy óra közt az Asztro Show című műsort találja, hasonló programmal, tisztánlátókkal, imádkozó médiumokkal. Az [origo] által megkérdezett médiaipari szakemberek szerint ezek tévéműsornak nem igazán nevezhetők, és nemcsak a betelefonálós, nyereményt ígérő játékok idősávját szállták meg, hanem tartalmukban, színvonalukban is hasonlóak, erősen idézik a megboldogult Budapest TV képi világát. Nem is véletlen, hogy a jósműsorok a csekély nézettségű kis kábeltévéken kezdték térhódításukat.

A Heti Válasz 2011-es cikke szerint a Telemedia Call Centre Investment Limited nevű máltai offshore vállalkozás birtokában álló médiabirodalom az utóbbi három esztendőben évi tízmilliárdos bevételre tett szert Magyarországon; és csak eztán jutott eszükbe, hogy kihasználják azt, hogy a magyarok 40 százaléka hisz született gyógyítókban, 31 százalékuk vallja, hogy vannak, akik meg tudják jósolni a jövőt. A lap szerint az Ezo.tv több mint 750 órányi adást sugároz havonta több mint negyven országba; a Böszörményi úti központ mellett világszerte 25 stúdiót működtetnek, ezernél is több anyanyelvi jóssal dolgoztatnak, köztük száz magyarral. A cégcsoport tízmilliárdos magyarországi bevételéből az Ezo.tv 2008-ban még csak 150 millió, 2010-ben viszont már 1,3 milliárd forinttal vette ki a részét.

Ki fizet kinek?

A boszorkánynagymestereket, spiritiszta karmaelemzőket, auralátókat, atlantiszi fényjárókat felvonultató műsorok tartalmáért az RTL Klub és a TV2 annyiban felel, hogy képernyőt, felületet biztosít arra az egy-másfél órára, a tartalmat nem ellenőrzi, a szövegbe, a képi világba nem szól bele, ahogy a hirdetéseket közlő újságok sem ellenőrzik azok hitelességét. Az együttműködés tisztán kereskedelmi alapú, nincs klasszikus megrendelői viszony, mint például a Barátok közt-nél.

Az Asztro Show nevű ezoterikus tanácsadói közvetítői szolgáltatás nyújtója az internetes keresők szerint Svájcban bejegyzett, RTL-es forrásunk szerint külföldről sugárzó Terrifix AG és a budapesti székhelyű, havi több mint 750 órányi adást sugárzó EZO TV fizet a képernyős jelenlétért, utóbbi a TV2-nek. Az EZO TV olyan figurákat is alkalmaz lélekelemzőként, gyógyítóként, mint a TV2-n Uri Geller mellett mentalistaként feltűnt Christian Panthera (esetében is 485 forint percenként a hívásdíj).

Az Asztro Show élő, televíziós jóslása és 0-24 órás telefonos jóslása is emelt díjas szolgáltatás, a magyaroknak 330 Ft percenként. A 0-24 órás SMS-jóslás is emelt díjas, a szolgáltatás tarifája itthon ugyancsak bruttó 300 forint. A műsorba külföldről is lehet telefonálni, Romániából, Szlovákiából 1,6 euró, Ausztriából 1,8 euró, egy hosszabb beszélgetés, várakozással együtt tehát több ezer forintjába kerül az ezoterikus tanokban hívő tévézőnek.

Az EZO TV sem olcsóbb, ott kérhetünk e-mailben jóslást, egyoldalnyi szöveget kapunk 7900 forintért, a két és fél oldalas, úgynevezett részletes jóslásért már 18 900 forintot kell átutalni. A súlyos összegek mellett ugyanakkor garanciát nem adnak a jósok, az Asztro Show oldalán például az szerepel, hogy a szolgáltató a szolgáltatott információk helyességéért és minőségéért felelősséget nem vállal. "A Szolgáltatónak nincs tudomása a szolgáltatott információkról, és nem ellenőrzi azok helyességét. A tanácsadó szakértelmének megítélése és a kapott információk felhasználása a Felhasználót terheli. A Szolgáltató nem felelős az elhangzottak igazságtartalmáért, pontosságáért, biztonságáért, időszerűségéért, minőségéért, megfelelőségéért, jogszerűségéért, valamint alkalmazhatóságáért" - áll a szövegben.

Ilyen nézettséggel minden műsor bukna

Nézettségi szempontból mindkét műsor erősen lehúzza a nagy tévék átlagát (erősítve így a kábeltévéket), de ebben az egy-másfél órában nem is nézik a közönségarányt vagy a ratinget a programigazgatók, hiszen az említettek olyanok, mint a szponzorált műsorok: önmagukban pénzt hoznak a csatornáknak, függetlenül attól, hányan követik ezeket.

Hogy mennyire nincs tömeges érdeklődés az ilyesféle műsorok után, azt az AGB Nielsen számai jól mutatják. Augusztus 22-én a Győzike ismétlése még 11 százalék fölött ment 18-49-ben az RTL-en, az Asztro Show alatt pedig leesett 3,7 százalékra. Ugyanezen a napon délidőben az EZO TV csak 2,6 százalékra volt képes, holott a Mokka még 22 százalék fölött teljesített pár órával korábban.

Nemcsak a betelefonálók hangja alapján állapítható meg, hogy ezek inkább idősebbeket érdeklő témák, műsorok, az Asztro Show és az EZO TV is nézettebb a nyugdíjasok körében. A dél körüli műsorok közönségaránya többszöröse is lehet teljes lakosságban, mint 18-49-ben. A TV2-n futó jósműsor nemcsak dél körül, éjfél után is képernyőre kerül, és ez az igazi időpontja, sok, álmatlansággal küzdő tévéfogyasztó szeretne csevegni egy tisztánlátó átokűzővel vagy a Szent Mihály arkangyal üzeneteit közvetítő hölggyel. Nagy nézettséget ez sem generál, ekkor már kevesen ülnek a képernyő előtt.