Nem először reklámoztak halottal

2013.03.17. 20:46

Legutóbb Audrey Hepburnt támasztották fel egy csokoládéreklám kedvéért, de akadtak már más halott hírességek is, akiket nem hagytak békében nyugodni a hirdetők. Fred Astaire a plafonon porszívózik, John Wayne-nek sör kell, Kurt Cobain pedig Martens bakancsban ücsörög egy felhőn - nézze meg videóinkat!

Húsz évvel halála után szedte elő Audrey Hepburnt egy reklámhoz a Galaxy csokoládé: a kisfilmben egy olaszországi nyaralás során a színésznő busza leáll, de ő könnyedén átpattan a mellette megálló autóba, amelyet természetesen egy jóképű fiatalember vezet - itt kerül elő az ominózus csoki.


Egy efféle reklám talán okkal kelthet ellenérzést a rajongókban, sokan érezhetik úgy, hogy a készítők csak meggyalázzák a színésznő emlékét. A törvényi szabályozás is minimum kérdéses ez ügyben, az Egyesült Államokban például csak alig több mint tíz államban létezik olyan jogszabály, amely a halott hírességek arcképének felhasználásáról rendelkezik - de ezek is különböznek abban, hogy a haláltól számítva mennyi időnek kell eltelnie ahhoz, hogy fel lehessen használni a képet.  

Persze a jóérzésű hirdetők azért egyeztetnek előtte az örökösökkel is, és úgy tűnik, Hepburn fiaival, Sean Ferrerrel és Luca Dottival nem is volt nehéz dolguk: a szpotot kísérő közleményben a két fiú külön kitért arra, hogy anyjuk bizonyára büszke lenne a szép kivitelezésű reklámra, és amúgy is nagyon szerette a csokoládét.

Audrey Hepburnnek egyébként nem ez az első reklámszereplése a halála óta: 2006-ban a Gap "Keep It Simple" szlogenjének jegyében egy egyszerű fekete farmert reklámozott. A kisfilmben az AC/DC egyik dalára kezd vad táncba, ami 1957-es filmje, a Mókás arc egyik jelenetének a paródiája - még a szerelés is ugyanaz, mint amit a színésznő a film plakátján viselt.


Sean Ferrer természetesen akkor is az áldását adta, sőt a konkrét munkába is besegített, különféle reklámokkal foglalkozó blogokon azonban megjelentek olyan vélemények is, amelyek szerint a Gapnek inkább szégyellnie kellene magát. Ezzel együtt előtte is, utána is jelent meg jó néhány reklám, amelynek valamely halott híresség volt a főszereplője. Íme, még öt példa:

Fred Astaire a plafont porszívózza

A Dirt Devil három reklámból álló sorozata 1997-ben, tíz évvel Fred Astaire halála után készült. Mindháromban a Királyi esküvő, illetve a Húsvéti parádé című film egy-egy komplett jelenetét vették át a készítők, csak épp porszívót tettek Astaire kezébe - a lenti videóban épp a Királyi esküvő híres betétjét használták fel. A táncos özvegyét, Robyn Astaire-t korábban is megkeresték már hasonló ötletekkel, de ez volt az első, amelyről úgy vélte, néhai férjének is tetszene. "Mindig nyitott volt az új javaslatokra, szerintem porszívóval is bármikor táncolt volna. Miért is ne? A harmincas években egy felmosófával is megtette ugyanezt" - nyilatkozta akkor az Associated Pressnek.


---------------------------------

Humphrey Bogart kólázik

A Coca-Cola 1992-es reklámjában nem fukarkodott a halott sztárokkal, Humphrey Bogartot, James Cagneyt és Louis Armstrongot is bevetette egyetlen kisfilmben. A hírességek egy bálteremben kizárólag diétás kólával mulatnak, miközben Elton John szolgáltatja a talpalávalót - Armstrong természetesen besegít neki trombitán. A szpot nem nyerte el teljes mértékben a közönség tetszését, Bob Garfield reklámkritikus szerint a Coca-Cola csak valami nagyot akart dobni, hogy lekörözze a fiatalos képsorokkal támadó Pepsit - ugyanakkor szánalmasnak is tartotta, hogy ehhez halott embereket kellett elővennie.


---------------------------------

John Wayne-nek sör kell

John Wayne a Coors Light nevű amerikai sört reklámozta egy ideig, több kisfilm is készült vele: az egyikben csak simán betér italozni egy vadnyugati bárba, a másikban egy hasonló helyen rendez le két keményfiút. A lenti videó már nem a westernsémát használja, Wayne egyik háborús filmjére utal: a kiképzőtiszt egy hatos karton sörrel próbálja motiválni az újoncokat, de amikor megjelenik Wayne, szó nélkül odaadja neki. Érdekesség, hogy ezekhez a filmekhez a legendás színésznek csak a fejét használták fel a készítők, a testet legismertebb hasonmása és imitátora, Ermal Williamson kölcsönözte - vagyis ő játszotta el a jeleneteket, majd az arcát digitálisan Wayne-ére cserélték.  


---------------------------------

Gene Kelly modern táncot jár

A Volkswagen az Ének az esőben legendás jelenetét használta fel egy Golf-reklámhoz, itt azonban Gene Kelly már elektronikus zenére jár robottáncot - azt szimbolizálva, hogy az új Golf is van olyan jó, mint az eredeti, csak épp a kor követelményeihez igazították. Az eljárás hasonló volt, mint a John Wayne-reklámoknál, itt is csak Kelly fejét használták a készítők, a fura mozgássort három mai táncos járta el. Egyikük a Kollaboration nevű táncversenyeken sikert sikerre halmozó David Elsewhere, aki előtte csinált már egy Heineken-reklámot is, utánozhatatlan stílusára így harapott rá a Volkswagen. 


---------------------------------

Kurt Cobain a mennyben is Martenst visel

"Dr. Martens. Forever" - ennyi volt az aláírás azokon a 2007-ben megjelent képeken, amelyeken halott zenészek szerepelnek egy felhőn ücsörögve, angyali köntösben, még mindig bakancsot viselve. Kurt Cobainé mellett Joey Ramone (Ramones) és Sid Vicious (Sex Pistols) képét is felhasználták, de leginkább a Nirvana-frontember özvegye, Courtney Love akadt ki, állítólag fogalma sem volt a hirdetésről. A Martens vezetője, David Suddens nem éppen elegáns módon intézte a dolgot: a People magazinnak arról vallott, hogy ő maga is sértőnek találja a képeket, és azonnal ki is rúgta az azokat gyártó ügynökséget.