Óvatosabbak vagy becsületesebbek a tévék?

vv1
Vágólapra másolva!
A két nagy csatorna kiemelt fontosságú és legdrágább tehetségkutatója, az X-Faktor és a Voice is külföldi licenc, ahogy a Viasat3 is fizetett az Éden Hotel-ért. Noha a Szombat esti láz-at és A Nagy Duett-et ugyan hazai formátumnak mondják (miközben megvan a kinti megfelelőjük), úgy tűnik, egyre több a rendesen megvásárolt formátum a korábbi évek gyakori koppintásai után.
Vágólapra másolva!

Egyre több televíziós licencműsor került itthon a képernyőre, ami részben meglepő, ugyanis a magyar tévécsatornák korábban sokszor nem szívesen költöttek pénzt arra, hogy megvásárolják egy mások által kitalált műsor formátumát, inkább kis módosításokkal lemásolták, úgymond ihletet nyertek belőle. Persze első pillantásra nincs ebben semmi rossz, hiszen vannak olyan klasszikus formátumok, illetve típusötletek, amelyeken nem nagyon van mit levédeni, és ha elegendő dolog változik, akkor nem is nagyon lehet kifogása a saját gyártás ellen a formátum valódi tulajdonosának.

A sort természetesen a 2002 őszén indult Való Világ-gal kell kezdeni, amely a Big Brother népszerű bentlakós formátumát fogta, és rakott bele pár csavart. Volt is vita és pereskedés belőle, de végül a VV olyan sikeresen jött ki a dologból, hogy formátum lett belőle, és Csehországban, valamint Szlovákiában is elindult a Vyvolení, előbbi országban három, utóbbiban két évadot ment.

Forrás: rtl klub

Egy évvel később a TV2 is megmutatta, hogy talpraesett, hiszen ekkor indította el Megasztár című énekes tehetségkutató valóságshow-ját, amely kísértetiesen hasonlított a Pop Idol formátumra. Ám lehet, hogy mégiscsak érdemes lett volna költeni, mert egy műsor licencének megvásárlásával nem csak a cím használatát és bizonyos külsőségeket vesz meg a csatorna, hanem a know-how-t, a műsor formátumára vonatkozó nagyon részletes, precíz tervrajzot, a kulcsot a sikerhez.

Márpedig hiába emlegetjük még ma is legendaként az első Megasztár-évadot, arról sokan elfeledkeznek, hogy a reality első pár évadja hatalmas csalódást okozott nézettségben. Igaz, a záró adások nézettek voltak, és jó pár mai sztárt is kitermelt a reality (Caramel, Tóth Vera), azonban évad közben meglehetősen zsenge nézettséggel futott a műsor, nemegyszer előfordult, hogy egy feleannyiba sem kerülő RTL Klubos amerikai film is több nézőt érdekelt. Márpedig egy ilyen formátumnak nem egyszerűen nyerni kellett volna az időpontjában a nézettségi versenyt, hanem olyan szinten dominálnia, mint más országokban - vagy mint például manapság az X-Faktor teszi azt szombatonként. S talán erre sor is került volna, ha a Pop Idol készítőivel közösen dolgozik a csatorna a siker érdekében.

Forrás: tv2

Még mielőtt persze valaki azt hinné, hogy az évezred elején valamiféle szürkegazdaságban lettek volna érdekeltek az országos kereskedelmi csatornák, megnyugtatnánk mindenkit, hogy az együttélős, illetve éneklős formátum elég laza ahhoz, hogy kisebb módosításokkal újat lehessen kreálni belőlük - ráadásul mindkettőből léteztek hasonló külföldi klónok, így a példa adott volt számunkra. Ha már az együttélést említjük, akkor elég a Viasat3-as Bár-ra gondolni 2001-ből, ami svéd licenc alapján készült, de az RTL Klub is akkortájt vásárolta meg például a Survivor vagy a Fear Factor (A rettegés foka) licencét, a vetélkedőkről (Legyen ön is milliomos!, TV2: A leggyengébb láncszem) nem is beszélve.

A lenyúlások sora persze később is folytatódott, hiszen 2006-ban az RTL Klub bemutatta a Szombat esti láz című celebtáncos realityt, 2007-ben pedig a Csillag születik-et - előbbi a Strictly Come Dancing, utóbbi pedig a Britain's Got Talent formátumokra hasonlít igencsak. A TV2 ezekre 2006-ban egy Megatánc-cal, 2007-ben pedig a Sztárok a jégen-nel kontrázott rá - ezeknek is megvan a külföldi megfelelőjük, például a So You Think You Can Dance, illetve a Skating with Celebrities formájában.

Forrás: rtlklub.sajtoklub.tv

A "licencvásárlás kontra saját ötlet"-ellentmondást legkönnyebben talán a Csillag születik példáján keresztül lehet feloldani, ugyanis hiába volt már akkor is a kor meghatározó tehetségkutató valóságshow-ja a Britain's Got Talent (és annak számos nemzeti verziója), a tehetségkutatók műfaját nem Simon Cowell találta ki, ő mindössze legyártott egy formátumot, kvázi nevén nevezte a gyereket. Nyilván mindenki emlékszik a hazai televíziózás egyik aranykorára és a Ki mit tud?-ra, amely ugyan kissé eltérő szerkezetben, de ugyanazt tudta, mint a Got Talent-család, a pereskedés lehetősége mégsem merült fel.

Persze azóta is olykor ingoványos talajra tévednek a csatornák, de mint azt a példák is mutatják, ezek közel sem olyan kétes értékű dolgok, mint az ember elsőre gondolná. Még ma is minden megvásárolt Topmodell, a The X Factor és The Voice formátumra jut egy Nagy Duett (nem érdemes azt hinni, hogy a táncolás vagy a korcsolyázás mintájára Amerikában vagy Ausztráliában pár éve ne énekeltek volna. A viasatos esküvős reality sem saját ötlet volt, teljesen hasonló műsort Angliában is találhatunk (Battle of the Brides). A csatorna különben két hét múlva indít új valóságshow-t A címlaplány címen, amely részben hasonlít a Topmodell-re - rákérdeztünk, miben lesz más, erről itt olvashat bővebben. A Viasat tavasszal öt új műsorral jön, ezek közül ismet valamennyire A dilemma (ez licenc lesz), illetve írtunk már az Észbontók-ról, ez hazai fejlesztésű vetélkedő.

Máshol is ez ment

Egyébként a fenti jelenség persze nem csak itthon van jelen. Nyáron például az amerikai CBS csatorna ment neki az ABC-nek, mondván utóbbi The Glass House című együttlakós realityje az általuk birtokolt Big Brother-licenc pofátlan lenyúlása. Szó, ami szó, mindkét sorozatban bekamerázott házban együtt élő játékosok küzdöttek a főnyereményért, és számuk kiszavazás folytán csökkent volna, azonban az ABC-s reality a szokottnál sokkal jobban bevonta a játékba a nézőket: a közönség szavazhatott arról, hogy mi történjen a bentlakókkal (erre tett kísérletet a Való Világ is). Sőt, az amerikai Big Brother-rel ellentétben, ahol a győztest a csapattársai választják meg, a The Glass House-ban a nézők is beleszólhattak a játék végső sorrendjébe.

A CBS a formátum ellopása miatt beperelte az ABC-t, az ABC a per miatt visszaperelt, s még ma sem zárult le az adok-kapok, ami valójában csak sok hűhó volt semmiért, hiszen míg a Big Brother akkora siker volt, hogy idén nyáron a 15. szezonjával fog visszatérni, a The Glass House csúnyán megbukott.