A zombik megették a vámpírokat reggelire

2013.10.19. 22:56

Egyetlen, harminc másodperces reklámszpot bő 130 millió forintba kerül a Walking Dead közben, sok magyar cégnek ennyi az éves marketingköltsége. A zombik már egy ideje háttérbe szorították a vámpírokat, de most megint ütöttek egy szöget a koporsójukba. A sorozatiparban a második helyre ácsingóznak még a boszorkányok és a farkasemberek, de jön a Drakula-sorozat is.

Brutális számokkal tért vissza a Walking Dead az amerikai képernyőkre, de a hazai letöltők is várták már a folytatást: a zombis sorozat nem egy agyatlan széria, nem elsősorban az élőhalottak riogatnak, sokkal inkább egy folyamatos feszültséget hozó, posztapokaliptikus dráma, azt mutatja be, hogyan próbál túlélni egy maroknyi ember egy áram, rendes ivóvíz nélküli, összeomlott világban. Az is hamar kiderül, hogy csoszogó élőhalotthordák sem kellenek ahhoz, hogy erősen csökkenjen a csapat létszáma, mert gyakran épp az élő emberek azok, akiktől a legjobban tartani kell.

A zombik negyedik évüket egy bődületes rekorddal nyitották, noha a sorozatot megrendelő, azt finanszírozó AMC nincs is az öt legnagyobb amerikai csatorna közt. A New York Post szerint a csatorna menten fel is emelte a reklámszpotok árát, és ezzel NFL-magasságokba jutott a sorozat, amely a reklámozóknak fontos 18-49-es célcsoportban jelenleg a legnézettebb széria az USA-ban, de a teljes lakosságban mért 16,1 milliós nézőszám is meghökkentően erős, mert egykor alig pár millióval nyitott Rick és túlélő csapata.

Walking DeadForrás: AMC

A sorozatok sikerének fokmérője persze a bevétel, amely nem feltétlenül párhuzamos a rajongótábor méretével. (A Spielberg-féle időutazós-dinoszauruszos Terra Nova-sorozat például nézettség alapján maradhatott volna a képernyőn, de nagyon sokba került a gyártása, így nem termelt elég profitot, nem is kapott második évadot).

A Walking Dead-et adó kábelcsatorna mindenesetre vérszemet kapott, a folytatásban már 600 ezer dollárt kér egyetlen, 30 másodperces szpotért: ez bő 130 millió forint, és ennyiért csak egyszer találkozik a néző a reklámmal, már ha nem ballag ki egy sörért meg egy chipsért a konyhába.

Miközben a késleltetett megnézésekkel együtt bőven meglesz a húszmillió néző, a netes letöltésekkel pedig ennél is több, Gary Carr, a csatorna partnereként dolgozó reklámügynökség vezetője azon lelkendezik, hogy a szottyadt zombik a ragyogó számokat az aktuálisan kiemelt amerikaifutball-meccs, az új Homeland és az új Gengszterkorzó adásideje közben érte el. A 600 ezer dolláros ár egy szem reklámért annak fényében különösen magas, hogy májusban még 300-400 ezer dollárba került a félperces reklámidő, de ezért nemcsak a premier, hanem a két ismétlés alatt is ment a kereskedelmi hirdetés. Összehasonlításképp a komédiák közül az egyik legfelkapottabb, az Agymenők alatt 326 ezer dollárba kerül egy szpot, pedig a sorozat nagyon stabilan teljesít.

Walking DeadForrás: AMC

A Walking Dead újabb nagy sikeréhez nyilván tett valamennyit a zombis Brad Pitt-film körüli felhajtás is, de ugyanez fordítva is igaz, a Z Világháború sem biztos, hogy akkora nagy durranás lett volna, ha nincs az AMC-dráma, amelyet tudomásunk szerint sem az RTL-csoport, sem a Viasat, sem a TV2-csoport nem vett meg hazai sugárzásra. Úgy hírlik, hogy a Fox indít majd egy tévécsatornát itthon, és azon fut majd magyarul - nyilván a vérontások és nyomasztó jelenetek miatt csak késő este. A koreai Hyundai, a sorozat főszponzora persze addig sem szomorú, mert amikor beszállt, még nem lehetett látni, hogy ekkora siker lesz.

De nem ez a zombisorozat az egyetlen, amellyel mostanában találkozhattak a nézők. A britek a BBC-re elkészítették az In The Flesh című minisorozatot, amely legalább olyan lelombozó, de kevésbé feszült, mint az amerikai rokon. A 2013 márciusában bemutatott In The Flesh arról szól, hogy egyes zombikat vissza tudnak hozni az életbe, alapos sminkkel, kifejezéstelen tekintetüket takaró kontaktlencsével újra mehetnek emberek közé, azonban sokan viszolyognak, félnek tőlük, így irtani is kezdik őket. Mindezt  a BBC egy szomorú családi drámával együtt tálalta, az eredmény egy nézhető, de igen borongós mű lett.

A franciáknak is megvan a zombis sorozatuk. A Les revenants egy szépen fényképezett, az amerikai Helyszínelők és Dr. Csont felpörgetett tempójához képest igen lassú, de elgondolkodtató és nyomot hagyó alkotás. Felkavaró jeleneteiben a főszerepet Anne Consigny, Clotilde Hesme, Guillaume Gouix viszik, egyelőre egy évad, nyolc rész készült belőle. Láttuk az összeset, várjuk a folytatást, noha nehéz elképzelni, hogy a dermesztő végjáték után mi jöhet még. Ez is nagyjából arról szól, hogy a halottak visszatérnek, de ebben az esetben sértetlenül, nincs szaguk, nem hörögnek, csak nem értik, miért bámulnak rájuk döbbenten a kisváros lakói. Itt írtunk róla bővebben, ajánlott darab.

A zombik reneszánsza pedig folytatódik, ugyanis épp egy nappal ezelőtt jelentette be az AMC, hogy a váratlan, hatalmas siker miatt indít egy spinoffot, azaz testvérsorozatot. A Walking Dead univerzumában játszódik majd, de nem lesz benne Rick, sem Michonne, egy egészen más csapat küzdelmeit mutatják majd be.

És a vámpírokkal mi lesz?

Lomhaságuk ellenére a zombik tehát lépselőnybe kerültek, méghozzá azért, mert feltámadásuk egy viszonylag új hullám eredménye, miközben az ismertebb vámpírszériák már jó ideje képernyőn vannak. A True Blood 2008-ban indult, a Vámpírnaplók pedig 2009-ben, ráadásul ezek előtt olyan szériák is gyakran feltűntek a tévében, mint a Buffy, a vámpírok réme, vagy épp az Angel. Ezek mellett olyan sorozatokba is belebotlott a lelkiismeretesen kapcsolgató tévéző, mint a Vámpír akták vagy a Vámpír, a vérfarkas és a szellem, azaz a tévés vérszívás jóformán mindennapossá vált.

True BloodForrás: HBO

Közben jönnek fel a boszorkányok is (a szintén nagyon felkapott American Horror Story harmadik évadja csak velük foglalkozik), és kezdenek visszaszivárogni a képernyőre az új farkasemberek (Hemlock Grove), a régiek meg kitartanak, sőt újabb évadot kapnak (Teen Wolf). 

A vámpírokra viszont sötét idők jönnek. A műfaj zászlóshajójának tartott True Blood például 2014-ben véget ér, nem folytatódik a hetedik évad után - jelentette nemrég a Variety. Idővel kifárad a legtöbb sztori, és a színészek gázsijának emelése miatt is egyre többe kerül az adott széria. A nézettségre amúgy különösebb panasz nem lehetett, inkább arról van szó, hogy az HBO nem akarja megvárni, míg kifullad a történet.

Az Originals mellett a Dracula lehet a vámpírsorozatok megmentője, a műfajt kedvelők bizonyára várják már, a sorozat forgatása február közepén kezdődött épp Magyarországon. Az amerikai és angol közös produkció első szériájának főszereplője a Tudorok-ban VIII. Henrikként megismert Jonathan Rhys Meyers lesz, de feltűnik benne a Zöld Íjász-ban már látott Jessica de Gouw is.