Sebestyén Balázs műsora miatt pereskedik egy magyar cég

A kód
Vágólapra másolva!
A Q-Art szerint nála voltak A Kód című holland licenc vetélkedő hazai jogai, amikor az RTL Klub műsorára tűzte. A csatorna úgy látja, minden rendben volt a szerződés szerint, a Q-Art legfeljebb a hollandokkal hadakozhat a bíróságon.
Vágólapra másolva!

A napokban megjelent cikkünkben a különféle lenyúlt, átdolgozott és megvásárolt televíziós formátumokról értekeztünk, de akad egy friss eset, mely az Origo tudomására jutott, amelyből ráadásul bírósági ügy is van, mivel egy hazai produkciós cég úgy látja, hogy kihagyták egy üzletből.

A korábban a Legyen Ön is milliomos!-t és a Pókerarc-ot az RTL-nek gyártó Q-Art érzi magát vesztesnek az ügyben – derült ki, miután megkerestük ezt a produkciós céget. Ügyvezetője, Gonda Péter tájékoztatása szerint a cég az Absolutely Independent nevű holland cégtől megvette az Exit List című, A Kód-dal megegyező gameshow Magyarországra vonatkozó opciós jogait. „Tájékoztattuk erről az összes csatornát, többek közt az RTL Klubot is, de később arról értesültünk, hogy megcsinálja az RTL Klub a műsort. Értetlenül álltunk a fejlemény előtt, de a holland cég közölte, hogy szerintük a mi opciónk már nem érvényes, mert a szerződésben elírás volt az időpontnál. Sok jogi érvelést hallottam már, de ilyet még nem, ez nonszensz."

A Q-Art főnöke szerint az RTL megkeresésükre azt válaszolta, hogy ehhez az ügyhöz semmi köze, mert valójában a Cash Your Memory nevű - korábban nem létező - formátum az, amelyet ettől a cégtől megvettek. Ebbe a formátumba kerültek kisebb változtatások az Exit List-hez képest, amelyekre mindig van mód egy-egy lokális verzió elkészítésekor.

A Kód Forrás: RTL Klub

Gonda szerint folyik a per, elvileg egy éve megy, de ennyi idő alatt még odáig sem jutottak el, hogy a bíróság megállapítsa, pontosan melyik is A Kód való prototípusa. „Nagyon lassú a procedúra. Egy éve csak a magyar bíróság joghatóságáról és egyéb formális kérdésekről megy csak a vita. Természetesen szerettünk volna peren kívül megállapodni a holland céggel, és persze különösen az RTL-lel, amelyhez régi jó kapcsolat fűz, de sajnos erre egyikük sem volt nyitott. Most úgy látjuk, hogy ez egy olyan eset, mint amikor egy lakást, vagy egy könyv magyar kiadási jogait valaki kétszer adja el, azaz a holland fél kétszer, kétfelé adta el ugyanannak a műsornak a jogait. Mi nagyon sok pénzt, időt és energiát tettünk ebbe, és akkor kezdtünk tárgyalni a gameshow jogairól, amikor még pilot sem volt róla. Természetesen számítottunk a magyar bíróság lassúságára és az ellenfelek időhúzó taktikájára is, és végig fogjuk vinni a pert, ha kell akár Hollandiában is" – jelezte.

Klónozták, vagy másik gameshow?

Megkeresésünkre Kolosi Péter azt válaszolta, hogy ők eleve másik formátumot vettek, nem az Exit List-et, mégpedig azért nem, mert annak díszletének felépítése is önmagában egy kisebb vagyon lett volna. Az RTL Klub programigazgatója közölte, hogy A Kód című, Sebestyén Balázs vezette gameshow vetítése idején a Q-Art ideiglenes intézkedést, letiltást kért a hazai bíróságtól, de első és másodfokon is elutasításban volt része. „A holland cégnél mi is rákérdeztünk, de szerintük ez a Q-Art által emlegetett opció nem létezik, lejárt. Ennélfogva a vita nem a Q-Art és az RTL, hanem a produkciós cég és a holland formátumtulajdonos között van" – fűzte hozzá.

Fenti videó az Exit Listből van, A Kódot itt megnézheti

A Q-Art ügyvezetője vitatja a fentieket. „Kolosi Péterrel régóta ismerjük egymást, sokat dolgoztunk együtt, tisztelem, és minden tekintetben adok a szakmai véleményére, de ebben az esetben sajnos nagyon nem tudok egyetérteni vele. Határozott véleményünk szerint a két formátum egy és ugyanaz, hogy még egyértelműbb legyek, valójában a Cash Your Memory című nem létező formátum kizárólag azért jött létre, mert a Q-Art elindította a jogi eljárást, és ezzel az RTL, de különösen az Absolutely szerint elkerülhetik a jogi következményeket" – mondta.

„Természetesen attól, hogy egy díszlet kisebb méretben - de ugyanúgy - van felépítve, vagy például jelen esetben nem voltak válaszfalak téve a játékmezők közé, attól ez még egy és ugyanaz a műsor, hiszen a szabályrendszerük, dramaturgiájuk és minden más megegyezik, és ez a lényeg! Az ideiglenes intézkedést természetesen megkértük, hiszen nekünk minden eszközzel védeni kellett a megszerzett jogainkat, de sajnos Magyarországon - ellentétben a nyugat-európai országokkal - arra szinte nincs precedens, hogy egy ilyen intézkedést foganatosítson a Bíróság, különösen nem egy kis cég kérésére egy nagy televízióval szemben" – tette hozzá Gonda.

„A holland fél pedig természetesen azt állította, hogy lejárt az opciónk, hiszen csak így volt módjában üzletet kötni az RTL-lel, és legrosszabb álmaikban sem gondolták, hogy mi nem fogjuk annyiban hagyni a dolgot. Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult, mert a Q-Art a fennállása óta, több mint 16 éve nem perelt be senkit, és a jövőben sem szeretne, különösen nem egy partner tévétársaságot, de ezt az ügyet annyira méltánytalannak és igazságtalannak tarjuk, hogy nem volt más választásunk. Ami pedig az eltiltást illeti, a magyar bíróság is vélelmezte a jogsértést, csak az eltiltással okozott kárt vélték aránytalanul nagynak (itt jön be a kis cég kontra nagy tévé-szindróma), ezért nem hozták meg az ideiglenes intézkedést" - mondta Gonda Péter.

Kitől veszünk autót?

Kolosi Péter is hétköznapibb példát vett elő a formátumkereskedelemre: „Képzeljük el, hogy valaki elmegy egy autókiállításra, ott megtetszik neki egy bizonyos márkájú kocsi. Utána valaki beállít hozzá, hogy nem attól kell a kocsit megvenni, aki a kiállításon a sajátjaként árulja, aki szerepelteti a katalógusában, aki részt vesz a nemzetközi kereskedelemben, hanem tőle. Nos, szerintem ilyenkor az ember először visszamegy a nagy nemzetközi céghez, és elmondja, más akarja eladni az autódat: jogos vagy nem? Mi is így tettünk, és a külföldi cég azt válaszolta, 'nem jogos, mi adhatjuk el, hiszen a mienk'. Ezt még le is írták, szerződésben is vállalták. Innentől egyvalami biztos, nekünk ehhez az ügyhöz semmi közünk: hogy volt-e érvényes opció a Q-Art és a hollandok között, az ő dolguk" – vélte.

„Az viszont biztos, hogy a Q-Art meg akarta akadályozni a magyar sugárzást, kérte is ennek elrendelését a magyar bíróságtól. Ebben az ügyben pedig nem hogy nem született döntés, hanem első es másodfokon is elutasították a kérelmet" – tette hozzá.