2013: botrányok a hazai tévéiparban

2013.12.28. 13:54

2013-ban nem voltak olyan méretű balhék a nemzetközi tévés világban, mint, mondjuk, Charlie Sheen megbolondulása és ámokfutása, és Janet Jackson melle sem buggyant ki élő adásban. A hazai tévéipar viszont idén is kitermelt pár kisebb botrányt, perek, odamondogatások, büntetések ebben az évben is akadtak szép számmal.

Az év D. Tóth Krisztával indult, aki januárban beadta a felmondását az MTVA-nak, miután nem tetszett neki, hogy a közmédia vezetése túl sok ponton szólt bele a DTK Show szerkesztésébe. Az MTVA "sajnálatos és nem túl elegáns lépésnek" tartotta, hogy kiszivárgott a búcsúlevél, amelyet D. Tóth írt a stábjának, és állítólag ezek után döntött csak úgy, hogy nem kíván tárgyalni a műsor esetleges folytatásáról. D. Tóth azóta nem is szerepelt képernyőn, bár állítása szerint egyelőre nem hiányzik neki - közben inkább megírta első regényét, Jöttem, hadd lássanak címmel.

D. Tóth KrisztaForrás: MTI/Zih Zsolt

A közmédia idén egy másik arcától is megvált, ami jóval nagyobb vihart kavart: májusban kirúgta Szebeni Istvánt, miután adásban lement, amint a híradós azt mondja, "utálom, amikor ez a kibaszott híradó átcsúszik éjfél utánra". Szebenivel együtt az adást felügyelő technikusoknak is távozniuk kellett, a döntést azonban sokan igazságtalannak tartották, mivel a káromkodás felvételről ment le, ráadásul azután hangzott el, miután a kamera elvileg leállt. A híradós ezután a győri O2-nél, illetve a Parlament TV-nél kapott munkát - kezdi magát összeszedni, így nyilatkozott az Origónak is.

Valamivel könnyebben megúszta Demcsák Zsuzsa, aki - szintén májusban - a Mokká-ban olvasott fel egy hírt egy szamarak által széttépett férfiról, de nem bírta ki nevetés nélkül. "Valóban szerencsétlen megnyilvánulás volt. A műsorvezetők figyelmét is felhívtuk, hogy hasonló nem fordulhat elő többé élő műsorban. Elnézést kérünk, ha bárkit megsértettünk" - reagált akkor Koltay Tamás, a TV2 szóvivője, amiből úgy tűnt, Demcsák csak figyelmeztetésben részesült, később azonban - úgy tudjuk - fegyelmit is kapott.

Demcsák ZsuzsaForrás: TV2

Nagyobb visszhangot váltott ki a TV2 korábbi, kegyeletsértéssel kapcsolatos ügye, amikor is a csatorna nyereményjátékban tett fel kérdést Szita Bence meggyilkolásával kapcsolatban. A Médiatanács "az emberi méltóságra vonatkozó jogszabályok megsértése miatt" februárban 12,5 millió forintra büntette a TV2-t, a gyilkossági ügyről való tudósításai miatt pedig további 10,5 millió forintot rótt ki. Az akkori információk szerint a csatorna úgy döntött, bíróságon támadja meg a Médiatanács határozatát.

Hasonlóképp járt el az RTL Klub is, miután nem fogadta el a Médiatanács szeptemberi határozatát, amellyel az több, mint 14 millió forintra büntette a társaságot az Éjjel-Nappal Budapest című műsor miatt - abban ugyanis több olyan jelenet volt, amely nem mehetett volna 12-es korhatárral. Korhatáros hiba miatt a csatorna májusban is kapott egy milliós nagyságrendű büntetést, de más adók is kerültek a Médiatanács látókörébe, a Film Mániára például szintén rossz korhatár-besorolás miatt rótt ki közel egymilliót.

Puzsér RóbertForrás: RTL Klub

Akadt becsületsértési per is az idén, Andy Vajna például Farkasházy Tivadart vitte bíróság elé, de keresetét első fokon elutasították novemberben. Előtte Puzsér Róbert borzolta a kedélyeket, aki áprilisban a Showder Klub-nak, illetve a hazai stand-up komikusoknak ment neki, aminek - hosszas polemizálás után - az lett a vége, hogy maga is elment a műsorba, hogy előadjon egy monológot. Puzsér sszabályos hadjáratot is indított a Frizbi műsorvezetője ellen, jóformán nem múlik el hét, hogy ne becsmérelné valamilyen fórumon, akár a saját Facebook-oldalán.
 
Hajdúék háza táján amúgy is mindig történik valami: januárban Komár László volt felesége ment neki a Frizbi-nek, illetve a TV2-nek, majd a műsorvezető egykori, Névshowr-beli kollégájával, Dömsödi Gáborral is szóváltásba keveredett. Dömsödi a könyvében kezdte el osztani Hajdút, aki szerinte csak azért lett fontos ember az MTV-nél, mert az akkori miniszterelnök, Medgyessy Péter lánya, Tornóczky Anita volt a párja, mire Hajdú úgy reagált, "a mellőzöttség és a sikertelenség rágta szét Dömsödi lelkét".

Hajdú felesége, Sarka Kata cége, a Magyarország Szépe Kft. közben másfél milliót követel Kocsis Korinnától, miután a lány a TV2 A Szépségkirálynő című műsorában visszautasította a harmadik helyezettnek járó koronát, és ezzel kellemetlen helyzetbe hozta a szervezőket. A szépségkirálynő-választás amúgy sem zajlott le zökkenőmentesen, Kocsis után egy másik versenyző, Vígh Diána is kiakadt, aki szerint az egész műsor le volt játszva előre.

Műsorok lenyúlásából, átformálásából is akadtak idén kisebb balhék, botrányok: ilyen volt például a Sztárban sztár elindulása, aminek az RTL Klub nagyon nem örült, tekintve, hogy korábban megvette egy hasonló műsor formátumát - így azonban már nem tudja elindítani tavasszal, helyette a Csillag születik újabb szériáját küldi adásba. (A sztoriról és az egész jelenségről itt írtunk bővebben.) Közben az RTL Klub egyik műsorát, A kód-ot is hasonló vádakkal illette a Q-Art nevű cég, ami szintén növelte a hazai tévéipar idei balhéinak számát.

Krasznai TündeForrás: RTL Klub

A karácsony előtti időszak legnagyobb tévés botrányát épp az Origo írta meg először, ebben volt minden, amire az olvasók ugranak: pornó, Parlament és X-Faktor. A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat szerint ugyanis erősen aggályos, ha felnőttfilmekben szerepelt énekes is fellép a parlamenti gyermekkarácsonyon, így felkérte az RTL-t, hogy Krasznai Tündét ne szerepeltesse kicsik előtt. Az esetről itt írtunk hosszabban.