Így látja az évet a tévés szakma

2013.12.31. 10:39

Annyi világosan látszik, hogy a cégvezetők néha másképp látták az évet, mint az egyszerű tévéző, hogy 2013-ban sem lendült meg a reklámipar, így a piaci szereplők kedve továbbra sem túl rózsás, és az is látható, hogy a Viasat-tévék továbbra is egészen más pályán versenyeznek, mint az MTVA csatornái vagy épp az RTL Klub. Éves értékelésre kértük a közmédia és három nagyobb tévétársaság igazgatóit: válaszaikat leközöljük, és szándékosan nem kommentáljuk.

Milyenek értékeli az évet egy tízes skálán a cég szempontjából? Miért?

Kolosi Péter, RTL Klub: Az első teljes olyan év volt, amelyben a csatornacsalád együtt üzemelt a hét kábelcsatornával, köztük az RTL II-vel és az RTL Klubbal. Elindult az RTL 3, azaz a Cool, a Film+ és az RTL II tükörblokkos hirdetési rendszere, amely nagyon kedvező fogadtatásra talált. Legnagyobb konkurensünkhöz, a TV2-höz képest meglévő előnyünket pedig tovább tudtuk növelni. Összességében az évet 8-asra értékeljük, hogy a reklámpiac teljesítménye még ebben az évben, várakozásainknak megfelelően is igen szerény volt.

Simon Zsolt, TV2: Üzletileg 10-es, TV2-csoport nézettség nyáron 5-ös, ősszel 9-es. 10% feletti bevétel-növekedést sikerült realizálnunk egy 1-2%-ot nőtt piacon. TV2-csoport szintjén nézettségben terv szerint teljesítettünk, nyáron ugyan volt visszaesés, de az őszi magasabb nézettség ezt kompenzálta. Sikerült elérni a célokat, megerősítettük a délutáni műsorsávot, és az Édes élet végéig piacvezetők vagyunk.

Szabó László Zsolt, MTVA: Egy tízes skálán megítélni nagyon nehéz az MTVA működését. Nagyon összetett és nagy szervezet vagyunk, ma már Magyarország egyik legnagyobb médiavállalkozása, december 20-tól kilenc csatornával, ráadásul küldetésünk a köszolgálat, megfogalmazott célunk pedig, hogy igazi közösségi médiává váljunk. Ezek teljesítése és ennek az egymásra épülő rendszernek a működtetése és működése nem egyszerű feladat. Ha értékelnek kell a közmédia 2013-as munkáját akkor egy nyolcast biztosan adnék. Számtalan eredményt értünk el, elindítottunk sikeres és jó műsorokat, az M2 Gyerekcsatorna működése kiegyensúlyozott és alig egy év alatt elértük, hogy egyes műsorsávokban már piacvezető erőszakmentes tartalmaival. Nem csak a műsorokra, struktúrákra lehetünk büszkék, hanem például a rádiós és tévés integrációra, hiszen idén befejeződött a költözködés is, a rádiók már új helyükről, a Kunigunda útjai gyártóbázisunkról szolgáltatnak.

Farsang Péter, Viasat: Összességében tízes skálán hetesre értékelem az évet. Egy vállalkozás teljesítményét elsősorban a kitűzött célok fényében érdemes vizsgálni, e célokat a cég büdzséje határozza meg. Nagy eredménynek tartom, hogy a továbbra is csökkenő piacon – az előzetes adatok alapján – a legfontosabb célszámok szinte mindegyikét sikerült teljesítenünk. A Viasat6 érezhetően növelte nézői táborát. 2013 második felében elért 1,3%-os közönségarányával (18-49) olyan, lényegesen nagyobb támogatást élvező csatornákkal tartja a lépést, mint az RTL II-é (1,2%), a SuperTV2 (1,4%), vagy éppen a Story TV4 (1,4%).

Forrás: AFP/PhotoAlto/Frédéric Cirou

Mely három műsorra büszke, miért?

Kolosi Péter, RTL: Az év nagy újdonsága és egyben legnagyobb sikere a februárban indult Éjjel-nappal Budapest. Az RTL II-n futott Szombat Esti Láz tízéves rekordot hozott a kábelcsatornák nézettségében, ősszel pedig az X-Faktor negyedik szériájára lehettünk büszkék. A Házon kívül rengeteg díjat kapott, többek között Pulitzer emlékdíjat, az RTL II Híradója, pedig több értékelés szerint is az ország talán legjobb hírműsora.

Simon Zsolt, TV2: Az ének iskolájával es a Sztárban sztárral bebizonyítottuk, hogy igényes szórakoztató műsorokkal, szélsőséges bulvársztorik nélkül is lehet magas nézettséget produkálni. Az Édes élettel sikerült piacvezetővé válnunk a főműsoridő közepén. A Tények pedig továbbra is kihagyhatatlan hírforrás a magyar lakosság számára.

Szabó László Zsolt, MTVA: Több száz műsort gyártunk: ezekből kiemelni hármat? Az Árvízvédelmi Rádió létrehozására is működtetésére nagyon büszke vagyok, mint ahogy az ehhez és például a Katolikus Karitász nemrégen lezárult akciójához kapcsolódó tematikus napjainkra. Sport és hírterületen büszkék lehetünk, ma már a Kossuth Rádió reggeli műsora a 180 perc tematizálja a napot és

híradóinkat közel két millióan kísérik figyelemmel. A szórakoztató tartalmak közül A Dal című műsorunkat szeretném kiemelni, ami olyan sikeres formátummá vált, hogy több európai országban is érdeklődnek iránta, de ki nem hagyhatom a Magyarország szeretlek, vagy a Következő! című műsorainkat sem.

Farsang Péter, Viasat: Az Észbontók igazi kuriózum volt a magyar tévés palettán. A tévében is jó számokat hozott, amit még külön megfejelt a produkció internetes sikere: a műsorból készült rövid videók összesen egymillió fölötti nézettséget értek el. Több műsorral a tálalásban is újítottunk, igyekezve a megváltozott nézői szokásokhoz igazodni. Ezért döntöttünk többek között a Vikingek tömbösített, maratoni sugárzása mellett. Büszkék vagyunk arra is, hogy a VIASAT6 nézőinek egy sor főműsoridős premier sorozatot hoztunk el. Elsősorban az Amerikai Horror Story-ra, az Éghasadásra és Dexterre gondolok.

Forrás: AFP/Kurt Röhrig

Mely műsorokat jobb gyorsan elfelejteni?

Kolosi Péter, RTL: Egyiket sem a mi csatornáinkon. A legtöbb új műsorunk nagyon sikeres, igazi bukás egyetlen egy sem volt, bár a bukásokat sem szabad elfelejteni, hiszen tanulni kell a hibákból.

Simon Zsolt, TV2: Nincs olyan, amelyet elfelejtenénk, annak ellenére, hogy nagyon sok új műsort indítottunk idén, nem volt egyetlen kudarc sem. Inkább a nyár volt egy nehezebb időszak, mert leálltunk a helyi gyártással. Ebből tanulva 2014-ben 12 hónapon keresztül az egész főműsoridőt magyar tartalommal fedjük le.

Szabó László Zsolt, MTVA: Nem tudok ilyet mondani. A közszolgálatiság miatt nyilván számos olyan tartalom van, amely csak rétegeket érint, de úgy hiszem ezen a területen is kiemelkedően magas szakmai munkát végzünk.

Farsang Péter, Viasat: Nem volna tisztességes a konkurenciának dolgozó televíziós kollégákat és műsoraikat minősíteni, hiszen tudásuk legjavát adták azokba a produkciókba, amelyek esetleg kevésbé jól sikerültek.

Ki volt a kedvenc műsorvezetője, tévés személyisége idén?

Kolosi Péter, RTL: Sokan mutatkoztak be új szerepkörben idén, talán a legnagyobbat Istenes Bence lépett előre, hiszen először vezetett nagy showműsort, az X-Faktort, Liluval.

Simon Zsolt, TV2: Nyilván minden kollégám kedves számomra, de azt gondolom, hogy az idei év nagy visszatérése Friderikusz Sándor volt. Mind a csatornára, mind a szórakoztató műsorokba.

Szabó László Zsolt, MTVA: Vezérigazgatóként nem lehetnek kedvenceim. Nemrégiben volt egy képernyős vacsoránk, ahol több mint ötvenen voltunk és minden műsorvezetőnk személyisége magával ragadó, ráadásul ki merem mondani értékekkel bíró és tartalmas emberek és szakemberek. Jó velük dolgozni, csapatként tekintünk magunkra.

Farsang Péter, Viasat: Az Észbontók okán Kovács Áron. Nagyon jól oldotta meg a feladatát, láthatóan élvezte is azt.

Forrás: AFP/DPA

A konkurencia mely műsorát kedvelte, követte, irigyelte?

Kolosi Péter, RTL: Mivel az RTL megvette a Your Face Sounds Familiar licenszét, a TV2 pedig lekoppintotta a műsort Sztárban Sztár címmel, ez mindenképpen ott van a listán. Szerettük a formátumot, sajnáljuk, hogy nem nálunk jelent meg Magyarországon.

Simon Zsolt, TV2: Nézettségben az X Faktort, színvonalban a XXI. Századot.

Szabó László Zsolt, MTVA: Megmondom őszintén, nincs időm a televízió nézésre, ha mégis, akkor sportműsorokat nézek és érdekes, de kamaszlányom is a közmédia műsorait követi.

Farsang Péter, Viasat: A Shopping Királynőket szívesen láttam volna a VIASAT3-on. A Sztárban Sztár is jól sikerült produkció. Érdekes próbálkozás volt a Vundersőn és Zuperszexi. Bár nagy vihart kavart, s ha újrakezdhetnék, ma már talán az alkotók sem mindent ugyanúgy csinálnának. Hiszem, hogy ilyen jellegű műsornak van helye a magyar tévés palettán.

Mi volt az év tévés botránya?

Kolosi Péter, RTL: Nehéz lenne egyet kiemelni, de nagyon sok olyan eset volt, ami nem mind felétlenül volt botrány, de megmozgatta a közvéleményt, tematizálta a közbeszédet: Szebeni István kirúgása egy (felvételen, elvileg az adás előtt történt) káromkodás miatt, az egésznapos – ugyanakkor nem túl nézett – egymilliárd forintos Szeretlek Magyarország-közvetítés, az Alföldi-féle István, a király közvetítés augusztus 20-án, és persze a Vundersőn és Zuperszexi. És persze közvetetten ide tartozik még Krasznai Tünde körül kialakult vita is a parlamenti gyermekkarácsony kapcsán.

Simon Zsolt, TV2: Nem tudok botrányról.

Szabó László Zsolt, MTVA: A közmédia szempontjából igyekeztünk botránymentes évet zárni, szerintem sikerült.

Farsang Péter, Viasat: Erős káromkodás egy késő esti híradóban, illetve burkolt buzizás egy népszerű – s ezért sokak számára példakép értékű – tévés személyiségtől.

Mit vár 2014-re a magyar tévés piacon? Milyen lesz a csatornák helyzete, milyen trend várható a képernyőn?

Kolosi Péter, RTL: Érdekes év lesz 2014: sok új műsor jelenik majd meg, újraindul a Való Világ és ezzel elkezdődik a telefonos applikációban való szavazások korszaka a magyar televíziózásban. Tovább nő majd a saját gyártású műsorok száma, jelentősége és továbbra is erős versenyre kell számítani. Valamint tovább erősödnek a kábelcsatornák is a sok új tartalomnak köszönhetően.

Simon Zsolt, TV2: 3-5%-os piaci bővülést várok, és a 2015-ös évben bevezetésre váró terjesztési díjnak köszönhetően komoly csatornakínálat-átrendeződést. A helyi gyártás felértékelődésének valamint a 2015-től bevezetésre kerülő terjesztési díjnak köszönhetően jelentős átrendeződés varható a csatornakínálatban. A változások már 2014-ben elindulnak, amelyek a kábelcsatornák számának csökkenését, az erős helyi tartalommal bíró tévécsoportok megerősödését hozzák, mind bevételben, mind nézettségben. 2015-től a terjesztési piac átalakulása soha nem látott változást fog eredményezni a nézettségekben, így a reklámpiacon is. Jövőre is minőségi verseny várható a saját gyártású produkciók terén, legnépszerűbbek a műfajteremtő új formátumok lesznek. 2014-ben is folytatódik Az ének iskolája es az Édes élet - új sztárokkal. Kapsz egy fülest címmel új szórakoztató műsort fejlesztettünk, folytatódik a Kasza! és a Pimasz úr ott alszik, valamint visszatér a képernyőre A Nagy Duett is. Elhozzauk Magyarországra a Rising Start, amely egyedülálló formátum a televíziós piacon.

Szabó László Zsolt, MTVA: A közmédia erősödését várom mindenképpen, de nyilván sokkal nehezebb az a piaci környezet, ami körülvesz bennünket, mint jó pár éve. A tematikus csatornák erősödést mi sem bagatellizálhatjuk el, szeretném, ha gyorsan és hatékonyan reagálnánk a piaci változásokra. A fő célunk természetesen az, hogy se nézőt, se hallgatót ne veszítsünk, sőt nyerjünk és mindenkit rászoktassunk újra a közmédiára. Az MTVA letette a voksát a minőségi és értékes televíziózás mellet, ami nyilván sokkal nehezebb út, mint amit a kereskedelmi televíziók választanak, de hiszünk a közösség erejében és abban, hogy van mit keresnünk ebben a térben is.

Farsang Péter, Viasat: 2014 lesz az első teljes év analóg földfelszíni vétel nélkül. Ez azonban nem hoz majd jelentős változásokat, hisz a korábbi szobaantennás nézők nagyon nagy része a Mindig TV alapszolgáltatását választotta. Ami azt is jelenti, hogy – digitalizáció ide vagy oda – továbbra sem azonos pályán versenyez a két országos kereskedelmi tévé és a többiek. Mi sokkal jobb és több filmmel készülünk, mert úgy látjuk, erre nagyon nagy az igény. Nálunk lesz J.J. Abrams vadonatúj sorozata, az Emberi tényező (Almost Human), valamint a Brooklyn Nine-Nine, amelyet egyébként Arany Glóbusz-díjra jelöltek. Emellett a korábbinál kétszer több órányi gyártott tartalmat kínálunk majd a nézőinknek.