Két fronton harcol a TV2 és az RTL Klub

Az ének iskolája
Vágólapra másolva!
Mindkettő a legnézettebb hazai tévécsatornának tartja magát, és a saját szemszögéből nézve ez így is van. De miért kell fél és egész oldalas hirdetésekre költeni?
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hetekben, napokban a nyomtatott médiában levelezett egymással a két legnagyobb kereskedelmi tévé, fizetett hirdetések formájában. „A TV2 Magyarország legnézettebb televíziója" – állt a tévétársaság reklámjában, ezt pedig 2014 első hónapjára értették, a január és március közti időszakra, teljes lakosságban, teljes napon. Az RTL Klub nem volt rest, hamarosan válaszolt, például a héten a Metropolban lehetett belefutni féloldalas fizetett hirdetésekbe, ezeken Erős Antónia és Szellő István álltak fegyelmezetten, miközben a szöveg is szerfelett ismerős: „Az RTL Klub Magyarország legnézettebb televíziója."

Az ének iskolája Forrás: TV2

Hiába van viszonylag pontos mérés a nézettségre, az nézőpont kérdése, melyik csatorna mond igazat. Az RTL Klub például nem a teljes lakosságot nézi, hanem a 18-49-es kereskedelmi célcsoportot, és csak a főműsoridőt, amely az este 7 és 11 közti időszak (szemben a rádiókkal, ahol a reggel a csúcs a hallgatottságban, a tévét este nézik a legtöbben, ezért fontos a főműsoridő: drágább egy reklámperc). Az RTL ráadásul nem csak ezzel kontráz rá a TV2-es közleményre, hanem a sokkal hosszabb időtartammal is, ugyanis a hirdetésben nem felejti el megemlíteni, hogy 2002 októbere, azaz „csaknem 12 éve" vezet.

Ezek az üzenetek kommunikációs fogások, amelyek részben a hirdetőknek szólnak. A potenciális reklámozók, médiatervezők meggyőzése fontos feladata ezen hirdetéseknek, mert miközben az RTL-csoport bőven vezet a TV2-csoport előtt a kábeltévéivel (a Cool, a Film+ és az RTL II jobban hoz, mint a Fem3, a SuperTV2 és a Pro4), médiaipari információink szerint vannak hirdetők, akik a TV2-höz pártoltak a közelmúltban, mert a csatorna szerint ugyanazt az elérést tőlük olcsóbban tudják megkapni. RTL-es forrásból viszont úgy tudjuk, hogy a hirdetők vándorlása természetes folyamat: az Aldi például elment tőlük, de a UPC meg jött.

Hogy állnak most?

Nagyjából úgy ment le a múlt hét is, mint pár előző: a TV2 teljes lakosságban, a teljes napot vizsgálva nyert (13,8 kontra 13 százalék), az RTL Klub pedig a 18–49-es célcsoportban vitézkedett, ott vágott vissza a riválisnak (13,4 kontra 12,1 százalék). Ezzel a két nagy tévé messze elhúzott a többitől, ugyanis teljes lakosságban az M1 láthatóan képtelen elmozdulni a 7 százalékról (7,07 volt legutóbb), az ötven alatti felnőtt nézőknél pedig a két nagyot épp az RTL-csoport kábeltévéi, a Film+ (5,5%) és a Cool (5,4%) követik. A múlt hét alapján tehát akár újabb lendületet is vehetne a sikerpropaganda, az üzengetés: a TV2 mondhatná, hogy a legnézettebb tévé, ahogy az RTL is, hiszen a reklámozóknak fontos célcsoportban ezt nézik többen – márpedig egy kereskedelmi tévénél ez számít.

Szombat esti láz Forrás: RTL

A műsorok között a listavezető Az ének iskolája, a második a Barátok közt, a harmadik a Tények a teljes lakosságnál, ugyanakkor az ötven alatti felnőtteknél már az RTL-es szappanopera vezet, a TV2 gyerekes tehetségkutatója a második, megelőzve a hírműsort. Mivel a három legnézettebb műsorból kettő a TV2-n ment, a csatorna ezt büszkén kommunikálhatná, de a konkurencia erre azzal vágna vissza, hogy a tíz legnézettebből nyolc viszont épp az RTL Klubon futott a múlt héten.

És mi várható?

Frissítés mindenképp. A TV2-nél például javában műsorvezető-casting zajlik, kellenek az új arcok, mert akik vannak, azok vagy erősen hírműsorhoz kötődnek (és komolyabb imidzsük miatt nem gyakran bedobhatók egy show-ban), vagy már van munkájuk, akár műsoruk, például a SuperTV2-n. Bármikor bevethető műsorvezetők számában az RTL sem áll sokkal jobban, ott is ugyanaz az öt-hat ember kapja meg az újabb feladatokat, legyen az reality, mint a Való Világ, vagy vetélkedő, mint a Négyen négy ellen.

Tavaszra őrületes meglepetések már nem várhatóak, szivárognak majd a hírek a nagy dobásnak szánt Rising Star és az X-Faktor háza tájáról. Előbbinél még sem indulókról, sem zsűritagokról, sem műsorvezetőkről nem tudni semmit, utóbbinál pedig mentorcserék várhatóak, főleg, hogy az eredeti négyes utolsó tagja, Geszti Péter is kiszállt a show-ból. Kérdés még, hogy a Sebestyén–Vadon páros megy-e hosszabb távon dzsungeltúrára, és onnan rádióznak-e (Balázs a Morning Show-ban nemcsak műsorvezető, hanem producer is, az ő cége gyártja a műsort, és adja el a Class FM-nek), illetve lép-e valamit a TV2 még valóságshow-fronton, ugyanis az Édes Élet és a VV6 jó nézettsége azt bizonyítja, hogy ugyan divat a műfajt szidni, megvetni, de még mindig milliókat ültet a képernyő elé.

A nyár hirdetői szempontból egy laposabb időszak (a karácsony előtti pár hét a legerősebb), úgyhogy július-augusztusra nagy dobás nem valószínű. A vakáció azonban arra kiválóan alkalmas, hogy a gyérebb kompetencia mellett egy tévé bevezessen vagy jól megerősítsen egy formátumot: ezt tette az RTL az Éjjel-nappal Budapest-tel. Miközben a Barátok közt meg a Jóban Rosszban (és sok más műsor) nyári pihenőn volt, az Éjjel-nappal végig ment, leállás nélkül, és kifejezetten erősen, nagy nézőtáborral fordult rá az őszre.