Mire kapcsolgat a magyar tévéző?

televízió távkapcsoló kapcsolgatási szokások
Young boy with remote in hand watching TV, rear view, close up
Vágólapra másolva!
A TV2 vagy az RTL Klub az első választás? Mely csatornával kezdik a tévés szörfözést itthon, és mi változott öt év alatt?
Vágólapra másolva!

2009 első öt hónapjához képest, öt év alatt erősen változtak a hazai tévézők kapcsolgatási szokásai, és ez nagy részben a szaporodó kábeltévék, nagyobb kínálat hozadéka. Öt évvel ezelőtt az RTL Klubbal kezdett a tévézők 27 százaléka, ma viszont már csak 16,2 százaléka tesz így. 2009 elején a TV2-re kapcsolt egyből az összes tévéző bő negyede, 25,8 százaléka, de 2014 első öt hónapjában ez már csak 16,4 százalék volt – de ezzel is első tud lenni a csatorna.

Az M1-et első választásnak jelenleg a tévéfogyasztók 10,4 százaléka favorizálja: négy százalékpontot esett ez a mérőszám öt év alatt. 2009-ben a Viasat3 biztos negyedik volt, most viszont csak a hetedik pozícióba ért be, megelőzte a Film+, a Cool, de az M2 is. A Comedy Central 3,15 százaléka szép eredmény (öt éve sehol nem volt), a top 10-ben pedig ott van még az RTL II és a Duna TV is, bár az RTL-es kis tévé ezt a helyet a Való Világ 6-nak köszönhette.

Forrás: PhotoAlto/Gérard Launet

A fragmentációt nyilvánvalóan bizonyítja, hogy első választásként 2009-ben csak nyolc csatorna tudott 2 százalék fölé menni, idén viszont már tizenkettő. Öt évvel ezelőtt 14 csatorna nyitott legalább 1 százalékkal, az idei év első öt hónapjában viszont már 21 tévé volt így, és még három állt nagyon közel hozzá.

Egyrészt kevesebb csatorna létezett, kevesebbet mért külön a Nielsen és a nagyok nyilván nagyobb arányban részesedtek az első bekapcsolásból – azaz a fragmentáció is tetten érhető. A korábbi vitathatatlan RTL-es előny azonban elfogyott, és nemcsak az első kapcsolási listáról, hanem a heti nézettségekből is látszik, hogy feljött rá a TV2. A múlt hetet teljes lakosságban, egész napot vizsgálva nyerte is, de a 18-49 éves korcsoportban az RTL Klub volt a nyerő. (Heti számok itt).

"Mindezekkel együtt a csatornasorrend, a csatornanavigáció sokkal összetettebb kérdés ennél, befolyásolja a márkaérték mellett a tévézés dinamikája" – mondta megkeresésünkre Potecz Zoltán, a TV2 értékesítés-támogatási vezetője, hozzátéve, hogy folyamatban van egy, valószínűleg etnográfiai megközelítéssel megvalósított kvalitatív kutatás, mely pontosan a csatornaválasztás dinamikáját, faktorait vizsgálja majd.