Most akkor tényleg nem lesz Barátok közt?

barátok közt
Vágólapra másolva!
A reklámadó bevezetésével az RTL-csoport becslések szerint 4-4,5 milliárd forint körüli összeget bukik. Ezt a pénzt rövid távon akkor tudná megspórolni, ha szinte az összes jelentős nézettséget hozó műsoráról lemondana, így azonban a nézettségét és a hirdetőit elveszítené.
Vágólapra másolva!

A parlament szerdán megszavazta a reklámadóról szóló törvényt, amely adóval sújtja a médiaszolgáltatók reklámokból származó árbevételeit. A törvényalkotási bizottság az előterjesztés részletes vitájában – az ellenzéki képviselők elutasítása mellett – változtatott az eredeti előterjesztésen, a módosítás a TV2-nek kedvező, az RTL-csoportnak nem – erről itt írtunk részletesebben.

A törvény szerint az 500 millió forint feletti reklámbevétel után kell adót fizetni, 15 és 20 milliárd között 30 százalékot, 20 milliárd forintot meghaladó rész után már 40 százalékot. Mindezt egy egyébként is zsugorodó piacon vezetik be, ha csak a televíziót nézzük, a tavalyelőtti 11 százalékos visszaesést követően 2013-ban átlagosan további 6 százalékkal csökkentek a tévék reklámbevételei. A kábeltelevíziók esetében ugyan 4 százalékkal növekedtek a tavalyi bevételek, ezzel párhuzamosan azonban a földi sugárzású adók piacán 10 százalékos volt a visszaesés.

Az idén lesz X-Faktor – de lesz jövőre is? Forrás: RTL

Úgy tudjuk, hogy a hangulat a módosítással sokkal jobban járó TV2-nél is feszült, az RTL-nek pedig komoly gondjai lehetnek, hiszen 4-4,5 milliárd forint mínuszt is jelenthet a tévétársaság számára az új adó (az RTL-csoportot üzemeltető M-RTL Zrt. tavaly 23,7 milliárd forintnyi bevételt ért el).

"Ha ez az adó a működésünk kezdetekor is létezett volna, soha nem tudtunk volna nyereségesek lenni. A reklámbevételeink 20 százalékát vinné el. Nonszensz. Nincs olyan legális keretek között működő iparág, amely nyereséget tudna termelni ilyen feltételek mellett" – fogalmazott Kolosi Péter programigazgató még az adó megszavazása előtt a Vasárnapi Híreknek.

Feketében az RTL-székház Forrás: Origo

A csatornánál úgy látják, hogy a cél az, hogy a piacvezető RTL jelentőségét megtörjék, és ezzel hosszabb távon eljelentéktelenítsék, vagy akár hagyják, hogy kivonuljon az országból. Az RTL-csoport az elmúlt években több munkatársától megvált anyagi okokból, újabb show-it (Szombat esti láz, Való Világ 6) már takarékosabban állította elő.

Bár Szellő István pár napja úgy jelentette be a tervezett reklámadót az RTL Híradójában, hogy megszűnhet az X-Faktor, az Éjjel-nappal Budapest vagy a Barátok közt, RTL-es forrásokból úgy tudjuk, hogy a csatorna nem tervez visszavonulást, nem fogja lefújni az amúgy nagyobb nézettséget szállító programokat.

A jelentős műsorok megszüntetésének ugyanis egyenes következménye, hogy a nézettség is csökken, és exponenciálisan a bevétel is. A csatorna így egy lefelé menő spirálba kerülne, ami nem vállalható, mert egy leépülő tévét már nagyon nehéz vagy egyenesen lehetetlen lenne visszakormányozni a mostani szintre.

Ez a Való Világ már így is olcsóbb volt, mint a korábbiak Fotó: Hámori Zsófia - Origo

Úgy tudjuk, hogy épp a fentiek miatt az RTL felkészült arra, hogy - akár veszteséget termelve - még évekig készítsen hazai hírműsorokat, tehetségkutatókat, show-kat, realityket, hiszen épp ezekkel tudnak kitűnni a sorozattévék, ismétlőadók közül.

„A sajtószabadság nem a politikusokról szól, az ő megszólalásaikról, hanem arról, mondhat-e a sajtó, amit akar. A tévézők pedig akkor néznek hírműsort nagyobb számban, ha körülöttük nagyon nézett műsorok vannak. A találgatásokra pedig jelenleg nem reagálnánk, de a kigazdálkodhatatlan méretű adóteher alapjaiban arra késztet minket, hogy átgondoljunk minden költségstruktúrát" – mondta Kolosi Péter az Origónak.

Mi mennyi?

Hosszú távon nyilvánvalóan egy magáncégnek sem éri meg a piacon maradni, ha nem tud nyereséget termelni, ezért játsszunk el a gondolattal, milyen műsorait kellene megszüntetnie az RTL-nek, ha meg akarná spórolni a reklámadó miatt kieső bevételét, azaz körülbelül 4-4,5 milliárd forintot.

Médiapiaci becslések szerint egy komplett X-Faktor-évad 1 milliárd forint körül van (bár hallottunk 500 milliós összeget is, marketingköltségek nélkül). A Barátok közt producere pár éve arról beszélt, hogy egy esti dupla rész leforgatása 9 millió forintba kerül (erről itt olvashat többet), de azóta lehet, hogy még olcsóbban kell dolgozniuk. Ez éves szinten körülbelül 1,5 milliárd forint lehet, vagy még több.

Forrás: Origo

Az őszre tervezett Celeb vagyok, ments ki innen! könnyen elvihet egymilliárd forintot vagy 800 milliót, hiszen egy nagyobb tévéstábot kell külföldre utaztatni, sztárokat, médiaszemélyiségeket megfizetni, hogy hajlandóak legyenek nyomorogni egy dzsungelben, konzervkaját majszolva a negyven fokban, miközben gusztustalan feladatokat kell végrehajtaniuk. Utazás mellett szálloda jár a stábnak, akár 80-100 ember étkezését is fizetni kell 6-8 héten át. Egy évad Szombat esti láz közel 700 millió, a Csillag születik pedig 800 millió forintba kerülhet a csatornának (de minden kihozható drágábban és olcsóbban, számos tényező befolyásolja a költségvetést).

Ha tehát az RTL ugyanazt a nyereséget akarná felmutatni, mint a reklámadó előtt, akkor a felsorolt öt műsorból legalább négyet meg kellene szüntetnie.

Mi jön ki 4 milliárdból?

Barátok közt, egész évre 1,5 milliárd

X-Faktor, minden ősszel 1 milliárd

Szombat esti láz 700 millió

Csillag születik/Celeb vagyok 800 millió


A fenti számok becslések, az összegek nem publikusak, és évente változnak.


Mi a helyzet a TV2-nél?

A csatorna nem kívánta kommentálni a rájuk nézve kedvező, utolsó pillanatban megszavazott enyhítést, amellyel a jelenlegi 30 százalékos adósávból akár a 10 százalékos sávba is visszakerülhetnek. A TV2 szóvivője, Koltay Tamás megkeresésünkre csak annyit mondott, hogy a korábbi közleményükben leírtakban hisznek. „A 100 százalékban magyar tulajdonba került TV2 üzleti tervében nem számolt a tervezet által meghatározott különadóval, amely kb. 1,6-1,8 milliárd forint bevételkiesést jelentene. A 2013-ban realizált 10 milliárd forintos veszteség mellett ez a tétel a vállalat működését ellehetetlenítené" – írták június 2-án. Ez még a könnyítés, a módosítás előtt volt.

A TV2 műsorainak ára szintén nem publikus, de ott is tisztában vannak vele, hogy ha a nézettség nagyon lemegy, és hosszabb távon veszít értékéből a brand, akkor nagyon nagy erőfeszítés árán tud csak visszatérni a cég a korábbi számokhoz. Márpedig nagyszabású, költséges műsorokat az RTL mellett jelenleg a TV2-csoport tud itthon előállítani, a változatlanul gyenge nézettségű közmédia mellett (az M1 a múlt héten 4 százalékos közönségarányt ért el az ötvenéves kor alatti felnőtt nézőknél, és 7 alatt maradt teljes lakosságban).

A legutóbbi Megasztár, amelyet Radics Gigi nyert meg, úgy 400 millióba kerülhetett, marketingköltségek, reklámkampány nélkül – amit még plusz 50 milliós summára becsült forrásunk.

Radics Gigi, az utolsó Megasztár-győztes Forrás: MTI/Soós Lajos

A Voice vagy a tervezgetett Rising Star már drágább lehet, mint a Pop Idol-ról koppintott Megasztár, ugyanis előbbi kettőnél licencdíjat is kell fizetni, ami sok tízmilliós, akár százmilliós összeg is lehet. Az őszre bejelentett tehetségkutatónál applikációt is kell fejleszteni, vadonatúj díszletet kell építeni, ráadásul a Rising Star sok élő adást hoz magával, többet, mint az X-Faktor, ahol a mentorházig minden felvételről megy.

Úgy tudjuk, hogy A nagy duett 20 millióba kerülhetett adásonként, de erre még rárakódott a díszletépítés költsége és a sztárok gázsija is, a műsorvezetők fizetése pedig máshol jelenik meg (ha alkalmazottak). A költségeknél az is számít, hogy kié az eszközpark, a tévé sajátja-e, vagy bérli, van-e és mekkora a tánckar, van-e zenekar és animáció. Ami biztos, hogy a TV2 lokális produkciói sokkal olcsóbban készültek, mint az RTL-é, például a Jóban Rosszban 4 millió körüli összegből megvan egy estére.

„Ami költséget meg lehetett takarítani, azt már megtettük a korábbi években, a válság alatt" – kommentálta a leépítésekről szóló híreket egy tévés forrásunk. A reklámadó tehát jelen állás szerint nem nyírja ki az idénre tervezett nagy show-kat, de jövőre biztosan óvatosabban és spórolósan tervezget majd a két nagy médiacég.