Nem vonul ki az RTL, és jól kezdte az őszt

2014.09.16. 13:03

Soha nem került szóba az RTL-csoport kivonulása Magyarországról, különösen, hogy erre az évre programköltés-emelést hagyott jóvá az anyavállalat – közölte egy kedd délelőtti sajtóeseményen az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens.

A reklámadó bevezetése, és a terjesztési díjakhoz köthető tervezet ellenére sem tervezi az RTL-csoport, hogy elhagyja az országot – reagált egy sajtópletykára Dirk Gerkens, aki a szeptember 16-i sajtóeseményen azért is neheztelt, mert cégük reklámbevétele itthon a teljes összeg 15%-a alatt marad, de nagyjából a reklámadó 80%-át mégis nekik kell állniuk.

Az RTL vezérigazgatója szerint a reklámpiacon nincs nagy mozgás, kivárás tapasztalható az ügynökségek részéről, arra várnak, érvényesítteti-e a reklámadó hatását az RTL az áraiban. Erről döntés nem született még, az ügyfelek közben ugyanannyit költenek náluk, mint korábban. Az Origo kérdésre Gerkens elmondta, hogy a reklámadó és a híradókban tapasztaltó belemenősebb stílus ellenére nem mentek elé hirdetők a cégtől, ellenben jött pár új. Az állami reklámpénzek megjelenését nem bánnák, de mint Gerkens fanyarul megjegyezte, ezekből eddig is csak nagyon kevés jutott nekik, így az állami hirdetők hiánya náluk fel sem tűnik.

Dirk GerkensForrás: RTL

Meglepte őket az új akadály

A napokban derült ki, hogy egy tervezet szerint a TV2 és az RTL Klub nem kérhetne terjesztési díjakat 2015 januárjától, azaz adásuk nem lenne ingyenesen továbbítható. A vezérigazgató szerint ugyan csak ideiglenes felfüggesztésről van szó, de őt nagyon meglepte ez a lépés, hiszen érvényes szerződésük van az NMHH-val arról, hogy 2015-től nem kötelesek ingyenesen átadni műsorukat a szolgáltatóknak. „Ez egy hosszú tárgyalássorozat eredménye volt, mi pedig nem lassítottuk az analóg lekapcsolást, sőt, teljes támogatásunkat élvezte. Ott vagyunk az ingyenesen fogható platformon, úgyhogy a terjesztői díj beszedése kompenzáció lenne, a tárgyalás része volt" – mondta erről.

Gerkens szerint az előfizetők jelentős többsége most is fizet a csatornákért, mivel a kábeloperátorok senkinek nem adnak ingyen programokat. Az új tervezettel kapcsolatban megjegyezte, hogy piaci összeget kérnének, olyat, ami a nézettségi arányuk alatti, azaz kisebb összeg, mint amire gondolnak a tévézők. A 300 forint/háztartás, ami itt-ott megjelent, egy valóságtól távol eső összeg. „Amúgy a szokásos módon zajlott a dolog, semmiféle konzultáció nem történt a szakmával" – tette hozzá.

Távozott már egy vezető

Gerkens elmondta, hogy az RTL valóban tervez jogi lépéseket a reklámadó miatt, de a luxemburgi központ kérése volt, hogy erről többet ne mondjon. Az RTL sok piacon jelen van, de úgy véli, egyedülálló, ami itt történik. „Ha külföldön elmondom, hogy 40%-os adót vetettek ki külön a bevételekre, nem hiszi el senki. Mindenki arra gondol, hogy a profitra gondolok, de nem..." – mondta.

Forrás: Nielsen

Nemrég távozott a vezérigazgató-helyettes, Róbert Ákos. Gerkens az Origo kérdésére elmondta, hogy nem a nehezebb körülmények miatt történt ez. „Ő másfél éve már tervezgette, hogy Bécsbe megy dolgozni. Amúgy pedig 17 éve az RTL Klubnál van, konkrétan ő volt az első alkalmazottja a cégnek itthon, és az nem különös, ha ennyi idő után valaki váltani akar" – vélte Dirk Gerkens.

A nézettség megugrott

Az RTL Klub stabilan vezet a 18-49-es korcsoportban, főműsoridőben. Míg júniusban bő 2 százalékpont, júliusban pedig alig 1,5 volt a különbség a két nagy rivális között, szeptember első két hetében 10 százalékpont lett a differencia az RTL Klub javára, amely az ötven éves kor alatti, városi nézőknél erős, szemben a TV2-vel, amelynek idősebb a közönsége.

Az X-Faktor az ősz legnézettebb műsora eddigForrás: RTL Klub

Az RTL Klub és a Nielsen adati szerint a 18-49-es célcsoportban az idei top 20 műsorszám közül négy volt vébémeccs (M1), a TV2 csak a Sztárban sztárt tudta felmutatni a 11. helyen, amúgy az összes többi helyet RTL-es sorozatok és show-k viszik el, mint a Barátok közt, az X-faktor vagy az Éjjel-nappal Budapest.