Trükkös számok az M1 nézettségében

MTVA M1 adás híradó
Vágólapra másolva!
Március 16-án, hétfőn a hírcsatornává alakult M1 a saját közlése szerint 2 millió 570 ezer embert ért el a műsoraival. A mai médialiftünk eltér az eddigiektől. A piaci szereplők által egyáltalán nem, viszont az MTVA által igencsak preferált számítási módszerrel dolgoztunk. Nézzük, hogyan teljesített a két nagy országos csatorna, ha úgy számolunk, ahogy azt vélhetően az MTVA-nál tették. 
Vágólapra másolva!

Mindenekelőtt essünk át egy pár soros gyorstalpalón. Fontos tudni, hogy mit jelent a nézettségelemzésben az RCH vagyis reach (ejtsd: rícs), ugyanis az MTVA gyakran ezzel számol, és ennek segítségével mutat fel milliós számokat.

Így jönnek ki a milliós számok

A reach az adott csatornára vagy műsorra legalább egy percre odakapcsoló nézőket jelenti. Ebben az értelmezésben nem fontos, hogy a néző végignézi-e a műsort, vagy sem. Nézettségmérésre azért nem szívesen használják, mert torzít, hiszen ugyanaz a néző három percen belül akár három csatornát is nézhet egy-egy percig, ha kapcsolgat. Így mindhárom csatornán nézőként jelenik meg, miközben nem is látott mondjuk a félórás híradóból semmit, csak egy percet. A RCH-számok tehát mindig magasabbak, mint a valódi, a műsor nagy részét megtekintő nézőket megjelenítő AMR (Average Minute Rating - magyarul "áemer"-nek érdemes mondani) nézőszámadat. A lenti táblázatokban a SHR (share, magyarosan: ser) is megjelenik. Ez azt mutatja, hogy az adott műsort az éppen tévézők hány százaléka nézte meg.

Most, hogy mindhárom fontos mutatószám, a ser, a rícs és az áemer lényegével is tisztában vagyunk, könnyebben megérthetjük az MTVA kommunikációját.

2,5 millió nézőt értek el, de csak 63 ezer nézőjük volt?

Az M1 ma az egyik híradó végén arról számolt be, hogy március 16-án, vagyis tegnap több mint két és fél millió nézőt ért el, a napi átlagos közönségaránya pedig 3,9 százalék volt.

A szavak és kifejezések nagyon fontosak. Nem azt mondják, hogy 2,5 millió nézőjük volt, hanem azt, hogy ennyi embert értek el. Azt persze nem teszi hozzá a bemondó, hogy ez azt jelenti, hogy egész nap egy percre ennyien kapcsoltak legalább egyszer az M1-re.

Ma az MTVA reachszámokra, vagyis elérésre alapuló számait vettük figyelembe, és ez alapján hasonlítottuk össze az M1-et, a TV2-t és az RTL-t. A közmédia által alkalmazott módszertant a TV2-re és az RTL Klubra vonatkoztatva az derül ki, hogy a TV2 3 millió 547 ezer, az RTL pedig 4 millió 30 ezer nézőt ért el – vagyis jóval többet, mint az eredménnyel büszkélkedő M1.

Az alábbi táblázatból az is kiolvasható, hogy 2,5 millióan rákapcsoltak ugyan az M1-re, de a napi átlagot tekintve mindössze 63 ezer nézője volt a csatornának. Ezt az átlagszámot így senki sem használja, mert hasonlóan kevésbé fedi a valódi nézőszámot, mint a reachadat. A SHR oszlopban megjelenő szám viszont érdekes, mert azt mutatja meg, hogy az egész nap átlagát tekintve melyik csatornát mekkora arányban választották az éppen tévét nézők.

2015. március 16., napi elért közönség Forrás: Origo / Nielsen Közönségmérés

Sikerkommunikáció

Az MTVA kommunikációja tehát sikerorientált. Amikor azt mondják, hogy "műsorainkkal 2,5 millió nézőt értünk el", valójában annyit állítanak, hogy az egész nap folyamán ennyien kapcsoltak egyszer legalább egy percre az M1-re. Az, hogy ezek a nézők ott is maradtak-e, csak a SHR- és az AMR-adatokból derül ki. Ha ezekre a számokra is kíváncsi, akkor olvassa el minden hétköznap az Origón a Médialiftet, amelyben a Nielsen adatai segítségével mutatjuk be a televíziók nézettségi eredményeit.

Mai Médialiftünkben az egyes csatornák híradósai szerepelnek, a hírműsorokkal elért SHR-adatok alapján.

Forrás: Origo

Az MTVA beperelte az Origót

Korábban is foglalkoztunk már az MTVA nézettségének kommunikációjával. Amikor arról írtunk, hogy "Nézettségi bukta lett a közmédia napja a tévében", az MTVA beperelt minket. Az első fokú ítéletben a bíró azonban az Origónak adott igazat.