Akin a Barátok közt szereplőinek élete múlik

2016.03.09. 21:51

Rozgonyi Ádám olyan sorozatokban dolgozott, mint a Linda, az Angyalbőrben, az Öt zsaru, a Kisváros és a Família Kft., 1999 és 2006 között pedig rendezőként már részt vett a Barátok közt alakításában. Bő egy éve vezetője, kreatív producere a napi sorozatnak: szerinte a színészek nem akarják alakítani a karakterek sorsát, mindenki elvesztése fájó, de néha elkerülhetetlen, és nagyon jó, hogy van rivális szappanopera.

  • Kalamár Tamás, a Barátok közt kreatív producere 2015 januárjában, tizenhét év és 7288 epizód után vált meg a napi sorozattól.
  • Rozgonyi Ádám váltotta, aki 1999 és 2006 között rendezőként már részt vett a Barátok közt alakításában.
  • Számos magyar, mára már klasszikus sorozatnál volt korábban, doktoriját is tévés szériákból írta.
  • Hét rendezővel dolgozik, és örül, hogy több a humor a szappanoperában.
  • Jó barátja épp a rivális sorozatot erősíti.

Francia, művészettörténet - összehasonlító irodalomtörténet szakon végzett, de közben már a filmezés érdekelte?

Nyelvtanár, irodalomtörténész, művészettörténész családból jövök, de én elszánt voltam, hogy inkább filmezni, televíziózni fogok. Az egyetem alatt a MAFILM kétéves forgatókönyvíró-kurzusára jártam, ennek atyja Nemeskürty István volt. Csodálatos szerencsém volt, Szász Péter osztályába jártam, nagyon szerethető időszak volt. Egyetem alatt a Magyar Televíziónál egy művészeti magazinban dolgoztam asszisztensként, így diploma után már volt tévés tapasztalatom. Ezután a Filmgyárba kerültem dramaturgként, forgatókönyvíróként, több filmben dolgozhattam.

A Filmgyárban kezdteForrás: Nagy Botond

Nem mindenki tudja, a kettő közt mi a pontos különbség.

Utóbbi megírja, amit szeretne, vagy amit rendelnek tőle, a dramaturg pedig egyfelől az ördög ügyvédje, eltűnődik egyes jelenetek átalakításán. Mivel távolabbról szemléli a történetet, mint az író, mást lát meg benne, hibákat vehet észre. Íróként mindenki a saját Pinokkióját építgeti, de kell a dramaturg, hogy az a bábu meg is szólaljon.  Egyedi, intenzív, közös munka ez. Ma a produceri rendszer már itthon is erős, így ideális esetben a forgatókönyvíró mellett még három bába tevékenykedik a film, a sorozat mellett: a dramaturg, a rendező, a producer.

Hét rendezővel dolgoznakForrás: Nagy Botond

Melyiket szerette jobban?

Inkább írtam, de azokban az években megtanultam jól átírni is, remélem, nem sértve a szerző szándékait. Ez ment egy darabig, utána kerültem a Színművészetire, ott rendezői diplomát szereztem, a doktorimat ugyanott tévésorozatokról írtam. Zsombolyai János, a szakma számára „Zsombi" iránti tiszteletből és barátságból őt kértem fel konzulensnek.

Rendezőként folytatta?

Mindig is tévének dolgoztam rendezőként, de soha nem voltam állásban az MTV-nél. Egyre inkább a sorozatok mellé sodort az élet, írtam és rendeztem sokat. A tévéfilmkészítés szerintem egyenértékű a mozival, és az elmúlt két évtized be is bizonyította, hogy értékes szériák születhetnek a televízió számára is. Én leginkább heti sorozatokban szocializálódtam.

A Lindánál is író voltForrás: MTV

Elég tekintélyes listája van, fussunk át rajtuk. Linda?

Isteni, csodálatos volt, egyfajta gyerekkor. A főiskola időszaka környékén... nagyon jó csapatjáték volt. Sokszor összeültünk ötletelni, utána mindenki hazavitte kidolgozni a dialógjait, majd összefésültük ezeket. Gát György, talán az első magyar tévés producer volt az atyja. Egy írócsapat tagja voltam, Réz Andrással együtt. Sokat jártam akkoriban Párizsba, néztem külföldi sorozatokat,  és rátaláltunk arra, hogyan lehet egy ilyen sorozatot felépíteni, életben tartani. Tele voltunk friss ötletekkel, és élveztük, hogy az epizódok mindig kicsit mások, jóllehet, tudtuk, hogy a sorozat szerkezetének nem szabad változnia. A karaktereket egyre jobban megismerte a néző, kihívás volt jól felépíteni őket.

Angyalbőrben?

Ez már inkább „egy ember, egy epizód"-jellegű munka volt, viszont én nem voltam katona, volt bennem némi viszolygás a hadseregtől. Úgy éreztem, vannak nálam kompetensebbek ebben a témában. Benne voltam egy darabig, írtam is egy-két epizódot. Lényeg, hogy nem személyes impresszióimat építettem bele a történetbe, inkább egy-egy karakter felépítésében lehettem hasznos.

A Família Kft.-ben rendezettForrás: MTV

Família Kft.?

Emlékeim szerint sok írója volt, én viszont csak rendeztem. Nem sok epizódot, mert azokban az években olyan sokat voltunk együtt, hogy feszültté vált a viszonyom Gát Gyurival, aki ennek a sorozatnak is a producere volt. Útjaink elváltak egymástól, én eljöttem a Famíliától. Azóta megint jóban vagyunk Gáttal, de tényleg kimaradt vagy húsz év.

Kisváros?

Az csuda volt... néha álnéven írtam, a Magyar Televízió miatt, mert ugyannak a sorozatnak nem lehetett ugyanaz a személy dramaturgja és forgatókönyvírója. Nem volt azonban ez teljes álnév, mert édesanyám nevén írtam forgatókönyvet, az pedig „családban marad".

Melyik volt a nagy kedvenc heti sorozata?

Kedvencem Az öt zsaru című széria volt, de legtovább a Kisvárost csináltam. Írtam, néha rendeztem és dramaturg is voltam, sokat voltam a helyszínen is. Ha kint van az ember a forgatáson, megfigyeli, hogy jár-kel egy adott színész, milyen gesztusai vannak, ezek pedig segítik felépíteni a karaktert. Én csapatjátékos vagyok, mindig jóban voltam a színészekkel is. A Kisvárost folyamatosan írtuk, és időszakosan forgattunk Szigetváron és környéken.

Sok éven át forgott a KisvárosForrás: MTV

Az M3 most ismétli. Követi?

Ha szembejön, nézem, de nem követem. Néznem éppenséggel van mit, hiszen naponta nézem a Barátok közt epizódjainak különböző készültségi állapotát. Ennek a sorozatnak 2006-ig az egyik rendezője voltam, majd egy csomó más dologgal foglalkoztam.

Például a Marslakókkal. Az miért bukott meg?

Annak csak a rendezői oldalát ismerem, mert készen kaptuk a történetet, a színészeket és a helyszíneket. Az a történet, ami internetes, oknyomozó újságírókról szól, olyan országban, ahol nagyon kevés ilyen ember van, nem tud sikeres lenni. Ez volt akkor is a véleményem, és ezt ma is ki tudom mondani.

A Marslakók egy internetes újság szerkesztőségéről szólt, a nép nem izgult ráFotó: Pályi Zsófia [origo]

Mindig a magukhoz hasonlókat néznék a tévézők?

Nem feltétlenül kell állandóan tükröt tartani eléjük, néha kell, hogy idegen testet vizsgáljanak. De többen éreztük azt, hogy alapvetően át kellett volna formálni a történetet, hogy a befogadó magáénak érezze. Rendezői értelemben, ami vizuálisan megjelent az MTV képernyőjén akkor, az európai színvonal volt, a történet viszont más kérdés. Nem volt módom változtatni a történeteken, ez egy rendezőnek egy sorozatban soha nem feladata. A rendezői kar arra törekedett, hogy a forgatókönyvekből, amennyire csak lehet, izgalmas, követhető, dinamikus epizódok szülessenek.

Hogy került vissza a Barátok közthöz?

2014 telén hívtak, hogy egy UFA-főnök leülne velem, beszélgetni, de akkor nem derült ki, hogy miről is van szó igazán. Nagyon tapogatózva kerestek meg, én pedig még azt sem tudtam, hogy Kalamár Tamás producer a távozását fontolgatja, pár hónappal később derült ki, hogy pontosan miről is van szó. Az alapszereplők még itt voltak, ahogy a legtöbb rendező is, a stábtagok is, akiket persze ismertem.

Volt kérése?

Igen. Ha már ennyi ideig kibírtam, hogy nem kellett pénzzel és személyi kérdésekkel foglalkozni, úgy gondoltam, maradjon ez így, és legyek inkább kreatív producer. Amihez értek – ha értek –, az, hogyan kell elmesélni egy történetet, hogy néz ki egy tévészéria modern képi világa, hogyan kell felépíteni egy karaktert. Én ezt már az elején elmondtam, megértően fogadták. Ugyancsak jeleztem, hogy többféle dologban vagyok benne, tanítok, docens és szakvezető vagyok, saját sorozatot írok. Megértették, még azt is, hogy 2015-ben még be kellett fejeznem egy filmet. Felnőttnek tekintettek, elhitték, hogy be tudom osztani az időmet – persze a javát azért itt töltöm, a stúdióban.

Nóra megzakkantForrás: baratok.hu

Hány rendezővel forog a szappanopera?

Hét váltja egymást. Ami változás, talán, hogy a rendszer más. A rendező felelőssége óriási, és szerintem az a jó, ha egy blokk, ami egyhétnyi adás, egy emberhez tartozik. Ő készíti elő, ő forgatja le, övé az utómunka – övé az öröm és a bánat is. Hiszek a művészi felelősségben.

Meg tudja állni, hogy ne szóljon bele a napi sztorikba?

Dehogy tudom megállni, és nem is akarom. Várkonyi Zoltán a vezető írónk, több íróval dolgozik. A nagyobb történéseket, szálakat közösen találjuk ki, ebben a szobában. Ez nem egy spontán ötletbörze, itt komoly sztori-íveket kell felépíteni, ami rendszeres, sok munkát követel. Ami a végén megszületik, annak a felelőse én vagyok, de nem lehetnék az, ha nem vennék részt minden kreatív folyamatban.

Érdekli a sorsuk, de nem alakítjákForrás: baratok.hu

Meddig tudják előre a főbb karakterek sorsát?

Most február vége van, nyár végéig világosan látjuk előre a karakterek sorsát, de nagyobb íveket egy évre is előre tervezünk. Nagyjából húsz-huszonöt karaktert mozgatunk, azt látjuk, milyen sztorikban lesznek benne, ezekben mennyi az aktív és passzív szerepük.

A Barátok közt színészei nem keresik meg ebéd közben, kávézáskor, hogy tippeket adjanak, mi történjen a figuráikkal?

Nem. Azt tapasztalom, hogy örülnek annak, ami itt zajlik. Inkább kíváncsiak. Olyan van, aki figyelmeztet, hogy eltér a karaktere attól, amit tíz éve csinál. Biztos jó ez? – aggodalmaskodik ilyenkor, és kérdéseket tesz fel, de aztán megnyugszik, hogy a szokatlan reakciókkal, a jellemváltozással az íróosztály is tökéletesen tisztában van. Ha megérti, hogy tudatosan történik, ami történik, akkor belátja, hogy ez izgalmas, és gazdagítja a karakterét.

Egymillióan nézik minden esteForrás: baratok.hu

Van olyan színész, akinek a távozása fájt?

Ha régóta itt van, és kiírják, az fáj a nézőnek, a stábnak, ez logikus. Persze hogy hiányérzetet okoz egy jó kolléga távozása, de ilyen a napi sorozat természete.

Mit gondol azon színházi színészekről, akik nem vállalnak szappanoperát?

Tavaly január óta elég tudatos úton megyek: ide, ha lehet, csak jó színészek jöjjenek. Akit megkértünk, hogy jöjjön, az jött, és ez fontos üzenet a szakmának. Ez egy felnőtt, vállalható munka, ez nem egy lenézhető valami.  Itt nagyon komoly energiát tesz bele sok tucat ember abba, hogy minőségi sorozatot csináljon, nem kevesebb gonddal és kreativitással, mint egy heti sorozat esetében. Az ilyesfajta megkülönböztetéseket halálosan utálom, de a szakma használja, úgyhogy én is: jelenleg is nem kevés „A" kategóriás színész dolgozik ebben a produkcióban.

Komplett írócsapat dolgozik a sorozatonForrás: Nagy Botond

A rivális Jóban Rosszban-t nézi?

Még rendeztem a Barátok köztöt, amikor felkértek rendezőnek, de nem mentem, hű maradtam ehhez a sorozathoz. Ez régen volt, még az indulás környékén. Most nem nézem, de korábban követtem, és örülök, hogy létezik: rettentő szegényházi lenne, ha nem lenne párhuzamosan több napi sorozat Magyarországon, úgyhogy örülök, mert kell a versenyhelyzet. Régebben több időm volt nézni, és szerintem nagyon jó. Barátaim dolgoznak benne, Gazdag Tibor például egyik főszereplője volt az általam rendezett Öt zsaru című sorozatnak is.

Annak miért lett hamar vége?

Elfogyott a pénz. De gyakran ismétlik, amit örömmel látok.

Mondta, hogy ír egy sorozatot. Kinek?

Egyelőre csak magamnak. Ez heti sorozat lesz, ha egyszer megvalósul. Ha napi sorozatot írnék, nagyjából csak annyit tudnék meghatározni, hogy munkahelyi vagy lakóközösségben játszódik, onnan már minden csapatmunka. Az enyém heti lenne.

Dráma?

Csak dráma, én ebben a műfajban tudok írni. A Lindában és a Famíliában volt sok komédia, a Barátok köztben is szándékosan egyre több a humoros elem, de én nem tudok vígjátékban gondolkodni. Istenieket röhögök, amikor briliáns comedyvonalat hoznak a fiatal írók, de én ehhez legfeljebb csak hozzátenni tudok. Ez alkati kérdés.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK