Ullmann Mónika eltűnt, Csákányi László banánt kapott

Ullmann Mónika
Vágólapra másolva!
Gruber Hugó egyszer otthonában érezte magát kelletlenül egy szinkron miatt, Ullmann Mónika pedig alaposan ráijesztett egy teljes stábra. Szacsvay László húzta az időt Al Pacinóként, Csákányi László pedig egy kubai szereplőt kapott, de a gázsi láttán nagyot nézett. Történetek a magyar szinkronból.
Vágólapra másolva!

Cikksorozatunkban a magyar szinkron kulisszái mögé indulunk. Az egykori Pannónia Szinkronstúdióban évekig működtek olyan belső kiadványok, amelyek a ház életével foglalkoztak. Közhírré tétetik címmel először csak a rajzfilmesekkel, majd a nyolcvanas években Pannónia Film Híradó, majd Szinkronika címen már a szinkronrészlegekkel is foglalkoztak. Ezekből a lapokból szemlézünk, 6. rész.

Ullmann Mónika eltűnt

Gyerekekkel forgatni mindig nehezebb, mint felnőttekkel. Nemcsak filmben, de a szinkronban is külön figyelmet igényelnek, nemcsak a szinkronrendezőtől, de az egész stábtól.

Tomasevics Zorka a Tere-fere című filmet készítette, amelynek egyik főhőse a kislány Ullmann Mónika volt. A munka jól haladt, de sokáig tartott, és este kilenc körül már mindenki az utolsó mondatok felvételére készült. Ám kiderült, hogy a kis Móni eltűnt.

Ullmann Mónika Forrás: Origo

Elkezdték keresni először a műteremben, aztán a folyosón, a büfében, de nem volt sehol, pedig már majdnem este tíz volt. Mindenki nagyon meg volt ijedve, és már éppen azon voltak, hogy értesítik a szülőket, és a rendőröket, amikor a műterem sötét sarkában álló szemetesvödör mögül nagy zajjal előugrott a szöszi kislány. „Beeee, nem találtatok meeeg!" - kiabálta vidáman a döbbent stábnak.

A banános szinkron

Csákányi László nagyon szeretett szinkronizálni, de valaminek nem örült: amikor egy magyar filmben játszó külföldi színészt neki kellett megszólaltatni, azt nem érezte komoly megbecsülésnek. Éppen ezért igyekezett minden ilyen hívást visszautasítani.

Csákányi László Jászai Mari-díjas magyar színművész, énekes, érdemes művész és kiváló művész Forrás: Origo

Egy alkalommal egy kubai szereplő szinkronjára kérték fel, amit természetesen nem akart elvállalni. Azonban a gyártásvezető hölgy elég talpraesett és kitartó volt, így egyszer csak Csákányi meggondolta magát. „Rendben, elvállalom, de csak akkor, ha pont annyit kapok, mint a kubai kolléga" – mondta határozottan.

"Az nem lenne jó" – próbálkozott a hölgy a telefon túloldalán, ám a művész nem tágított, így végül megállapodtak, és Csákányi a meghatározott időben megjelent a szinkronstúdióban. Ott meglepődve látta, hogy a kubai „kolléga" egy gorilla volt, aki egy nagy adag banánt kapott gázsiként. A kiváló művész nagyságát pedig jól mutatta, hogy szavát tartva egy nagy adag banánért elkészítette a magyar változatot.

Rövid kis hümmögés

Gruber Hugó bábszínészként és szinkronhangként is nagyon népszerű és kedvelt volt. Első komoly szinkronszerepét Vas János szinkronrendező mellett „A tavasz 17 pillanata" sorozatban kapta, ahol Borman figuráját szinkronizálta. Amikor kiderült, hogy a negyedik részben már benne lesz, a művész felesége – az ő tudta nélkül – fellármázta a környéket, az ismerősöket, és az adás idejére a tévé elé összecsődített mindenkit, akit csak tudott.

Gruber Hugó magyar bábszínész, szinkronszínész, Jászai Mari-díjas, érdemes művész Forrás: Origo

Az epizód elindult, megjelent Borman. Megcsörrent a telefonja, felemelte és megszólalt: „Halló!....ühüm, ühüm." Majd lerakta a készüléket. A nagyközönség csendben ült tovább, Gruber pedig csak abban reménykedett, hogy a vendégek legalább az étel-ital választékkal elégedettek lesznek, ha már az alakítását nem tudták igazán élvezni...

Gyötrelmes szinkron

Vas János szinkronrendező 1948 óta dolgozott a szakmában, és évekig ő tanította a Színművészeti Főiskola diákjait is a szinkron alapjaira. 1956 zűrzavaros napjaiban, már a forradalmi események után kapott egy olasz vígjátékot, amelynek „A 04 asszonyai" volt a címe, és római telefonközpontos kisasszonyokról szólt. Sürgősen be kellett mutatni, így nem várhattak a szinkronnal sem. Sok szereplő volt, de sikerült minden szerepre a legjobb művészeket megtalálnia, a főszereplő Ferrari Violetta volt.

Ferrari Violetta Jászai Mari-díjas magyar színésznő

Általában a kijárási tilalom alatt busszal, teherautóval, vagy amit szerezni tudtak szállították a színészeket a stúdióba. Egész éjszaka dolgoztak, aztán a tilalom alatt visszaszállítottak mindenkit.

Azonban Ferrari Violetta félidőben úgy döntött, hogy inkább disszidál, így új szereplővel kezdhették elölről. Eztán a férfi főszereplő, Molnár Tibor lépett le: újabb csere, újabb kezdet. Pataki Jenő is külföldön folytatta tovább, megint át kellett szervezni mindent. Végül lassan, de elkészült a film, és a rendező boldog volt, hogy sikerült további eltűnések nélkül elkészíteni a magyar változatot.

Szacsvay László húzta az időt

A Madárijesztőben Al Pacino figuráját szinkronizálta egykor. „Most már bevallhatom, többször elrontottam, hogy tovább lehessek evvel a szereppel. Megtiszteltetésnek vettem, hogy én csinálhattam. Ilyenkor az embernek hiúságból végigfut az agyán a gondolat, hogy no lám, engem választottak! Holott nem biztos, hogy így van, annak ezer oka lehet, hogy miért pont erre vagy arra a színészre bízzák a szinkront" – mesélte.