Kulturális eseményekről, színdarabokról, könyvekről kritikát is szeretnének adni, ezzel is segítve a nézők tájékozódását a megújuló M5-ön. A nyár jó időszak lesz a tervezésre, de már most sok kreatív ötletet kapott, és neki is vannak elképzelései. Az olvasás népszerűsítése elengedhetetlen, a klasszikus és kortárs magyar irodalom tágabb teret kell, hogy kapjon – vélekedett a Bán Mórként, regényíróként is ismert médiaszakember.

Elsősorban íróként ismert: voltak tévés ambíciói?

Alapvetően csakugyan a Hunyadi-sorozat írójaként ismernek, holott harminc éve újságíróként is dolgozom. Öt esztendeig vezetem a Kecskeméti Médiacentrumot, ahol a városi televízió, honlap, városi újság, magazinok főszerkesztője voltam. Korábban dolgoztam a szolnoki tévénél is, és sok időt töltöttem el print, illetve online szerkesztőségekben is, főszerkesztőként, kiadóvezetőként. Életem jó része mindig a médiához kötődött, az irodalom egyfajta plusztevékenység volt emellett.

Milyen tervei vannak az M5 csatornával?

Fontosnak tartom, hogy továbbra is folyamatosan beszámoljunk a magyar kulturális élet hétköznapjairól, minél érdekesebben, minél sokszínűbben. Persze úgy, hogy ne csak a programokról, eseményekről adhassunk hírt; szeretnénk teret adni vitáknak, beszélgetéseknek is. Tematizáló televíziót képzelek el, hiszen téma akad bőségesen. Kulturális eseményekről, színdarabokról, könyvekről kritikát is szeretnénk adni, ezzel is segítve a nézők tájékozódását.

Bán JánosForrás: Bárdossy László

Július 1-jén kezd hivatalosan, mennyire ismeri a munkatársakat?

Ezután ismerkedem a csapattal, a kollégákkal, de úgy látom, hogy a közelmúltban számos kreatív műsorötlettel gazdagították az elképzeléseket. A saját elképzeléseimet, és ezeket is sorra vesszük, a nyári időszak alkalmas arra, hogy összecsiszoljuk, összehangoljuk a terveket.

A fiatalok alig néznek hagyományos tévéadást, nemcsak itthon, hanem más országban sem. Őket miképp lehet megszólítani?

Önálló irányba indultak el, kétségtelen, olyan tartalmakat néznek a neten, amit a szülők nem is igazán ismernek. Kérdés, van-e bármilyen átjárás az eltérő médiafogyasztási szokások között. Fontos lenne feltérképezni, hogy mit szeretnek, mit néznek, mit hallgatnak a fiatalabb korosztályok, hogy közelebb kerüljünk az ő igényeikhez. Az kétségtelennek tűnik, hogy a szubjektív hangvételű tartalmakat nézik, hallgatják elsősorban, az online újságírás is masszívan a szubjektivitás felé tolódott, ez is egy megfontolandó szempont. Más korosztályokkal kapcsolatban is felmerül persze ez a kérdés, tudjuk-e egyáltalán, mit néznek, olvasnak, hallgatnak. Az M5 szeretne az alkotók mellett a közönségre, annak igényeire is jobban koncentrálni.

A Nagy Könyv egy BBC formátum, 2005-ben volt a közmédián több adással. Hasonló olvasásnépszerűsítő műsort terveznek?

A Nagy Könyv végeredményét látva sokakat meglepetésként ért, hogy vannak olyan magyar irodalmi értékek, amelyek dacára koruknak, még mindig nagyon fontos részei a magyar kultúrának, a hétköznapjainknak. Nyilvánvaló, hogy az olvasás népszerűsítése elengedhetetlen, a klasszikus és kortárs magyar irodalom tágabb teret kell, hogy kapjon, ám ehhez a megfelelő hangvételt is meg kell találni. Az M5-ön a Fülszöveg című műsorba olyan szerzőket is rendszeresen meghívok, akik nem tartoznak irodalmi körökhöz, szekértáborokhoz, viszont roppant népszerűek...

Milyen regényen dolgozik mostanában?

Az újságírói munkám mellett csak szabadidős író vagyok, de a Hunyadi-ciklus mindig is nagyon fontos volt nekem. 12 kötetesre tervezzük, most készül a 11. rész. Ezen dolgozom, illetve egy mintegy száz szkíta, hun, magyar mondából álló különleges gyűjteményen, amelyeknek csak egy része volt eddig ismert az átlagolvasó számára.