Megnéztük a Netflix legdrágább filmjét, bárcsak ne tettük volna

Vágólapra másolva!
Amikor esetleg már épp elfelejtenénk, hogy a bőséges büdzsé és a temérdek sztár nem egyenlő a jó mozival, akkor érkezik Hollywood, és emlékeztet minket egy olyan filmmel, mint az Elektronikus állam. A Netflix legújabb nagy dobása az elején hiába tartott kosárra, végül a palánkot sem találta el.
Vágólapra másolva!

Mit kapunk, ha fogjuk a Terminátor alapsztoriját, belemártjuk a Robert Rodriguez-féle Kémkölykök cukormázába, beletesszük a Stranger Things faarcú főhősnőjét, és a masszához még egy kis Han Solo-jellemvonásokkal megtoldott Űrlordot is hozzákeverünk? A válasz: a Netflix legdrágább filmjét, a 320 millió dollárnyi időpocséklást, az Elektronikus államot.

Netflix. Electric state. Millie Bobby Brown as Michelle and Chris Pratt as Keats
Millie Bobby Brown és Chris Pratt pont ilyen arcot vágna, ha nézőként látnák magukat a Netflix új fércművében
(Fotó: ZUMAPRESS.com/© 2025 by Entertainment Pictures)

Bizonyos berkekben a Russo testvérek igazi legendának számítanak. Az, amit tettek a Marvel háza táján az tényleg kiemelkedő, hiszen hihetetlenül nagy rajongói elvárások által keltett nyomás alatt is olyan gigászi hőseposzokat (Amerika Kapitány: A tél katonája, Bosszúállók: Végjáték) tudtak elénekelni, melyek előtt az utókor még évtizedek múlva meg fogja emelni a kalapját. A képregényes kalandjuk vége óta megjelent munkáikból viszont nagyon úgy tűnik, hogy a szuperhősös mozik sikerei lehet, nem is nekik köszönhetőek. Ugyanis sem az éppen az Odüsszeiát forgató Tom Hollanddal érkező pszichodráma, a Cherry: Az elveszett ártatlanság, sem a parádés szereposztással bíró A szürke ember nem tudott átütő sikerré válni. Így talán egy kicsit szárnyaszegetten vághattak neki az évek óta dédelgetett projektjüknek, az Elektronikus államnak, mely Simon Stalenberg azonos című regényét vette alapul. A buliba a Netflix is beszállt, sőt, a streamingszolgáltató a történetének legnagyobb, egy projektre szánt összegét is belelapátolta a Russo fivérek művébe, remélve, hogy egy újabb sci-fi-klasszikust teremtenek meg. Nem így történt.

Barangoljunk el az Elektronikus államba

Azonban mielőtt alaposabban utánajárnánk, hogyan is vallott kudarcot a Netflix 320 milliós csúcstámadása, előbb az elmesélni kívánt történetet vegyük szemügyre. Az 1990-ben járunk, amikor is az évtizedek óta az embereket segítő robotok megunják, hogy kihasználják és eltapossák őket feltalálóik, és ellenük fordulnak. A háborút azonban egy forradalmi találmánynak hála az emberiség nyeri, a gépeket pedig egy kietlen helyre börtönözik be.

Millie Bobby Brown as Michelle and Chris Pratt as Keats. Netflix
Woody Harrelson által megszólaltatott Mr. Mogyoró (Millie Bobby Brown mellett) hangjában talán volt némi spiritusz
(Fotó: ZUMAPRESS.com/© 2025 by Entertainment Pictures)

Évekkel később, amikor az emberek már a technika fejlettségétől megrészegülve szívesebben élnek a maguk virtuális valóságában, megismerhetünk egy rebellis, a technológiától irtózó lányt, a Millie Bobby Brown által alakított Michelle-t. Főhősnőnk kiállhatatlan nevelőapjával, Teddel él, ugyanis családját elvesztette egy autóbalesetben. Ám egyik este meglátogatja egy aranyos kis robot, aki azt állítja magáról, hogy a halottnak hitt öccse lelke lakozik benne, a még életben levő testét pedig Michelle-nek kell kiszabadítania a világot egykor megmentő tudós “börtönéből”. Ekkor indulnak útnak a disztópikus világba, menetközben pedig összetalálkoznak egy csempésszel (Chris Pratt) és annak illegálisan tartott robotsegédjével (Anthony Mackie hangja), ám a nyomukba ered egy fejvadász, akit a virtuális világot megteremtő, és a robotokat legyőző feltaláló, azaz Stanley Tucci bérelt fel.

Millie Bobby Brown as Michelle and Chris Pratt as Keats
Brown és Pratt vajon ezután leállnak egy darabig a Netflix-filmekkel?
(Fotó: ZUMAPRESS.com)

Nem áll össze a kép

Fejétől bűzlik a hal, ahogy szokás mondani, és az Elektronikus állammal is az a legfőbb probléma, hogy már az alapjai is ingatag lábon állnak. Az az ember érzése, hogy egy innen-onnan összetákolt, különböző sikerfilmekből el-elcsipegetett ötletmorzsákból akartak a készítők egy egységes masszát gyúrni, kísérletük ellenben kudarccal zárult, ugyanis a sok apró bukkanó mellett egyetlen nagyon fontos dolog hiányzott a Russo testvérek mozijából: a lélek. Mi több, versenyt lehetne hirdetni, hogy a legújabban Britney Spears után áhítozó Millie Bobby Brown érzelemmentes játéka, a robotok felnőtt szemmel túl komolytalan, egy gyerekfilmhez viszont meg már túl realisztikus kinézete, vagy a karaktereket körbevevő, teljesen műnek ható, számítógép által teremtett háttér hat leginkább lélektelennek. 

Fogd a Netflix-pénzt és fuss!

Ám, nehogy azt gondolja az olvasó, hogy csak a hamarosan új évaddal jelentkező Stranger Things üdvöskéjét pécéztük ki magunknak. Sajnos el kell mondanunk, hogy mindenki másról is lerítt, hogy csakis a vaskos bankjegy hegyeket látta maga előtt, és csak hamar le akarta tudni ezt a közepesen unalmas, de annál jobban fizető tévéfilmet. Chris Pratt Ctrl+C Ctrl+V-vel átemelte Peter Quill karakterét A galaxis őrzőiből, Giancarlo Esposito az Amerika Kapitány: Szép új világ után nem sokkal ismét eljátszotta az ügyeletes rosszfiút, a magyar gasztronómiáért rajongó Stanley Tucci pedig igazából nem is tudta, mit keres ebben az egészben, de azért csuklóból kirázta a jeleneteit. Az Oscar-díjas Ke Huy Quantól pedig még azelőtt el kell köszönünk, mielőtt annyit mondhatna, hogy helló!”. Sajnos nem jobb a helyzet a gépekkel sem, bár mentségükre szóljon, hogy ugyan hozzáadni nem tudnak ehhez a bő lére eresztett matinéhoz, elvenni sem vesznek el belőle.

Millie Bobby Brown as Michelle and Chris Pratt as Keats
Valószínűleg az Elektronikus állam is azt várta, hogy a nézők is majd így cipelik a vállukon, annyira sikeres lesz, ám ez nem így történt
(Fotó: ZUMAPRESS.com/© 2025 by Entertainment Pictures)

Végszó

A Netflix hiába bérelt fel sikerfilm-gyáros alkotókat, potyára költött el 320 millió dollárt, hiszen a végeredmény aligha ér több annál, mint a film cselekményének helyszínül szolgáló szemétdomb. A magas költségvetés ellenére a látvány maximum közepesen jónak mondható, a karakterek megmagyarázhatatlanul következetlen döntéseket hoznak, ráadásul a színészek langyos játéka sem segít ezen fikarcnyit sem. A sztori több pontján is egy én ezt már láttam” íz uralkodik el a szánkban, az üzenete pedig túl sablonos ahhoz, hogy igazán nagyot üssön. Gyerekfilmhez képest túl komolyan veszi magát, a felnőtt közönség számára viszont a bugyutaság határát súrolhatja, így a több sebből is vérző Elektronikus állam két szék közé esett, majd a saját kardjába dőlt, ami pedig a legszomorúbb, hogy nem fog hiányozni senkinek.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!