Koromfekete víz fedi a több mint egy km mélységben felfedezett "aranybányát". A szakemberek nem a kitermelésével, hanem a kialakulásával foglalkoznak inkább.

Geológusok aranyra bukkantak egy régi beomlott vulkán közelében, mintegy 400 km-re Tokiótól délre. A talajkutatók azonban jobb, ha tudják, hogyan kell tengeralattjáróval dolgozni, mert az aranyat közel 1300 méternyi víz fedi. A felfedezésben a szakemberek érdeklődését leginkább az ilyen ásványlerakódások kialakulása keltette fel.
A 7 km széles vulkán az 1980-as évek második felében hívta fel magára a figyelmet, amikor észrevették, hogy forró vizet bocsát ki magából. A japán geológuscsoport 1991-ben egy tengeralattjáróval megkezdte a vulkán feltárását. Öt év múltán egy jelentősebb ásványlerakódást találtak. "Komoly elismerést érdemel, hogy ragaszkodtak felfedezésükhöz" - mondja egy amerikai vulkanológus, aki három merülésen vett részt a japán csoporttal a koromsötét vízben. "Csak akkor lehet bármit látni, amikor szinte már rajta áll az ember."
Hasonló lerakódások a szárazföldön jól ismertek, ezek közül több arany- és ezüstbányák helyszíne volt. Ezek akkor alakultak ki, amikor a magma által felhevített víz az óceánon keresztül felemelkedett és ásványokat olvasztott meg. Amikor az olvadt ásvány az óceán hideg vizével érintkezett, kicsapódott szulfidlerakódás formájában, amely aranyban, ezüstben, vörösrézben és más fémekben gazdag.
A szárazföldiektől eltérően a most felfedezett "Napkelte"-lerakódás még ma is erős aktivitást mutat: fekete "füstölőkkel" van tele, vulkáni kürtőkkel, amelyek forró ásványvizet bocsátanak ki, és folyamatosan újratöltik a lerakódást.
A Pentagon méretével egyező méretű "Napkelte"-lerakódás nagyobb, mint bármely hasonló jellegű társa, amelyből szárazföldi bánya lett, és az aranykoncentráció is 40-szeres benne. Mindazonáltal sok kihívás áll a szakemberek előtt, amíg kitermelhetővé válik: meg kell tudni, hogy milyen mély az ásványi réteg, milyen költségekkel jár az arany felszínre hozása és milyen veszélyeket rejt a tengeralatti környezet. Az amerikai vulkanológus erősen bízik a felfedezés tudományos értékességében. "Sok vulkanológus soha nem is álmodhatta, hogy ilyesmi az óceán fenekén létezhet. Ez az első, amelyet részletesen tanulmányozunk, és ez egészen új területet nyit a felfedezéseknek."