Hiperhajtóműálmok<br/>

Vágólapra másolva!
Ami ma még csak a filmvásznon létezik, a XXI. században valósággá válhat. A NASA Marshall Űrrepülési Központjának kutatói és fejlesztőmérnökei olyan hajtóművek kifejlesztésén munkálkodnak, amelyek közeli rokonai a Csillagok háborúja hiperhajtóműveinek.
Vágólapra másolva!

Garry Lyles, a NASA űrszállítóeszköz-fejlesztési programjának vezetője szerint cseppet sem szokatlan, hogy az először a tudományos-fantasztikus művekben "megálmodott" technikai csodák ténylegesen megvalósuljanak.
A Csillagok háborúja hiperhajtóműve azt a fúziós energiát használja fel, amely két vagy több atommag nehezebb elemmé egyesülésekor keletkezik. A folyamat hatásfoka ahhoz hasonlítható, mintha egy dízelüzemű autó 4,5 liter gázolajjal 10 ezer kilométert tenne meg. A külső bolygókra vagy a Naprendszeren kívülre indítandó emberes űrexpedíciók aligha képzelhetők el ennél kevésbé hatékony meghajtással. Lyles szerint, bár kívánatos lenne a fénysebesség túlszárnyalása, ez a korlát egyelőre elvileg áthághatatlannak látszik, gyakorlatilag pedig még a megközelítése is igen távoli.
A Marshall központban a fúziós mellett lézermeghajtással, napszél-vitorlásokkal és antianyag-hajtóművel is kísérleteznek. Ez utóbbi azt az elképesztő energiát hasznosítaná, amely akkor szabadul fel, amikor az anyag antianyaggal ütközik, és ennek eredményeként a részecske-antirészecske párok szétsugárzódnak. Ennek megvalósításához előbb nagyobb mennyiségű antirészecske előállítását és biztonságos tárolását kell megoldani. A Marshall mérnökei jelenleg egy antianyagcsapda építésén dolgoznak, amelyben az antiprotonok legalább 10 napig biztonságosan tárolhatók.



"Ma még nem igazán világos, hogy végül is melyik technológia lesz célravezető - mondta Lyles. - Ezért is folynak különféle irányokba a kísérletek, nehogy elszalasszuk a legkedvezőbb lehetőséget."

(Élet és Tudomány)

Ajánló:

A NASA oldalai az űrhajózásban alkalmazható hajtóművekről és a jövő lehetőségeiről.

Korábban:

Nincs messze az az idő, amikor az űreszközöket pályájuk első szakaszán mágnesesen lebegtetve, lineáris villanymotorral gyorsítják fel mintegy 1000 km/óra sebességre, s csak ezt követően indítják el a rakéta-hajtóműveket.