Mihály és Gábriel: látogatók a Marsról

Igen ritka, marsi eredetű meteoritokra bukkantak Kaliforniában. A Földön kívüli kődarabok húsz évig háborítatlanul hevertek egy hátsó udvarban.

A meteoritokat eredetileg a Mojave-sivatagban (Kalifornia) találták (valójában ugyanannak a példánynak két szétvált darabjáról van szó). A Kalifornia Egyetemen (Los Angeles) végrehajtott elemzés megállapította, hogy marsi eredetű, bazaltos összetételű, ún. SNC-meteoritokról van szó. A két példány - amelynek hivatalos neve Los Angeles meteorit lett - 452,6, illetve és 254,4 grammot nyom.

Két évtizeddel ezelőtt, a Mojave-sivatagban végzett kőzetgyűjtő körúton Bob Verish meteoritgyűjtőnek megakadt a szeme néhány érdekes, földön heverő kövön. Külsejük fekete volt, és elég érdekesnek látszottak, ezért bekerültek a magángyűjteményébe.

Bob Verish kőzetgyűjteménye - itt hevertek az értékes kövek.Húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy újra, közelebbről is szemügyre vegye őket. 1999. október 30-án, amikor a kőgyűjteményét tisztogatta a patkányfészkektől és rágcsálóürülékektől, megint csak feltűnt neki a két kődarab, és ezúttal kis darabokat hasított le belőlük, amelyeket átadott az egyetemnek elemzésre. Néhány héttel később a tudósok kijelentették, hogy a két szikladarab meteorit. Megállapították azt is, hogy a kövek egyes részletei rendkívüli hasonlóságot mutatnak a QUE 94201 néven elhíresült marsi meteorittal, melyet 1994-ben találtak az Antarktiszon.

A gyűjtő munkában.Az elmúlt hónap folyamán az egyetem megerősítette, hogy a kövek marsi eredetű meteoritok. Ez a felfedezés azért is fontos, mert a jelenleg ismert marsi eredetű meteoritok száma mindössze 14. Összehasonlításképpen: a Földön eddig több mint 20 000 darab "hagyományos" meteoritot találtak. A Los Angeles meteorit csupán a második marsi eredetű példány, amelyet az Egyesült Államok területén találtak. Lehetséges, hogy magán- és közgyűjteményekben még rejtőzik néhány olyan szikladarab, melyek valódi származására még nem derült fény.

A tudósok most mindenesetre a Los Angeles meteoritra koncentrálnak. Mélyrehatóan szeretnék tanulmányozni, hogy meghatározzák korát, és kiderítsék: vajon találnak-e olyasmit, ami új lendületet adhat egy 1996-ban megkezdődött vitának. 1996 nyarán nagy tudományos- és sajtóvisszhangot váltott ki egy másik Antarktiszon talált marsi meteorit (Allan Hills 84001), amelyben 4 milliárd éves baktériumkövületeket véltek felfedezni (bal oldali kép).

Bob Verish Mihály és Gábriel arkangyalokról nevezte el a meteoritokat.

Szalay Tamás

A felfedező honlapja. Rengeteg fénykép, linkek, a meteoritok megtalálója és más érdekességek, angolul. Fényképek, elemzések.

Jól használható linkek a feltételezett marsi élet témakörében.