Megdőlni látszik az ókori hajózásról alkotott elképzelés <br/>

Vágólapra másolva!
Az amerikai Maryland államban működő, mélytengeri hajóroncsok felkutatásával foglalkozó Nauticos cég a Földközi-tenger mélyén ókori hajóra bukkant. A felfedezés azért is figyelemre méltó, mert ilyen mélységben eddig még nem találtak ókori roncsokat.
Vágólapra másolva!

A 2300 éves hajótest a Hérodotosz mélytengeri síkságon, több mint háromezer méter mélyen fekszik. A felfedezés fényében - úgy tűnik - újra kell értékelnünk az ókori tengeri hajózás útvonalaira vonatkozó elméleteket. A roncs emellett az elmúlt két évezred éghajlatának változásairól is képet nyújthat.

A görög hajót véletlenül fedezték fel. A Nauticos cég az izraeli kormány megbízásából egy 1968-ban titokzatos módon eltűnt tengeralattjáró után kutatott. A szonárok furcsa jeleket adtak Korzika partjaitól mintegy ötszáz kilométerre. A szonárok által megjelölt helyre egy távirányítású, kamerával felszerelt vízi robotot küldtek, amely megdöbbentő felvételeket rögzített: öt régészeti jelentőségű hajó képe tárult a hajósok szeme elé. (Az egyikükről készített videofelvételeket azonnal elküldték az Institute of Nautical Archaelogy munkatársainak.)

A Tengeri Régészeti Intézet (Institute of Nautical Archaelogy) a TEXAS A&M Egyetemen működik. A hajó korát az intézet oceanográfusa, Brett Phaneuf és munkatársai becsülték fel a távirányítású robotok által készített videofelvételekre támaszkodva, melyeket a hajóroncsban meghúzódó körülbelül 2500 amforáról készítettek. Hat különböző típusú boros amforát azonosítottak. A formai sajátosságaik alapján arra következtettek, hogy az amforák a Kr. e. harmadik század végéről, esetleg a második század elejéről származnak; valószínűleg a görög Kósz és Ródosz szigetén készítették őket a mesterek.

Mélytengeri roncsok

Az ókori földközi-tengeri hajózásról a történészek - egészen mostanáig - úgy tartották, hogy a kereskedelmi hajózás nagyrészt a partvonal mentén folyt. A Ródosz és Alexandria között, mintegy háromszáz kilométerre a legközelebbi partoktól elsüllyedt hajó azonban megkérdőjelezi ezt az elképzelést.

"Hacsak lehetett, igyekeztek a part mentén haladni" - mondja Anthony J. Papaplas, a University of East Carolina történésze, az ókori görög hajózástörténet specialistája. "A hadihajókat úgy építették, hogy azok hosszú útra nem tudtak elegendő tartalékot magukkal vinni. A kereskedelmi hajók pedig inkább kerülőutat tettek, de nem kockáztatták meg a nyílt tengeri utazást." "Mindig úgy gondoltuk, hogy a hajók a part mentén haladtak, és nem szívesen vesztették szem elől a szárazföldet" - meséli Phaneuf. "A mostani felfedezés alaposan rácáfol erre az elméletre. Ezek a hajók a lehető legtávolabb vannak a parttoktól, és bizonyára nem véletlenül kerültek ide."

A mélység szokatlan egy antik hajóroncs esetén, bár modern hajókat találtak már mélyebb vizekben is. A Titanic például négyezer méter mélyen hever, míg a második világháborúban elsüllyesztett német hadihajó, a Bismarck majdnem ötezer méter mélységben.

A felfedezés

A felfedezés további érdekessége egy nagy érintetlen fémüst, ami szájával felfelé fekszik az amforák között. Az üstben kétezer éven keresztül rakódott le az üledék, így ez a világ legrégebbi mesterséges üledékcsapdája. A Texas A&M Egyetem oceanográfusai olyan eljáráson dolgoznak, mellyel az üst és az üledék károsodása nélkül üledékmintákat vehetnek - a mintából információ nyerhető a Földközi-tenger kétezer éves geológiai történelméből.

Az elsüllyedt hajó a tengerfenéken a bal oldalára billent. A fa hajótest lassan deformálódott, és a bal oldala kilapult a rajta fekvő amforák súlya alatt. A felülre került jobb oldal, melyet nem fedett sem üledék, sem amforák, elpusztult. A hajó amforaszállítmánya egy nagyjából ovális alakú kupacot alkot.

A hajó orrát az öt horgony alapján sikerült azonosítani. A korban nem volt szokatlan hat vagy akár több horgonnyal útnak indulni, mert a korabeli vasmacskák fából és ólomból készített szerkezetek voltak, melyek folyamatos javítást igényeltek.

A felfedezők

A Nauticos és a Tengeri Régészeti Intézet munkatársai szeretnék alaposabban feltárni a hajót, ami költséges és körülményes vállalkozás lesz. A hajó túl mélyen van a búvároknak, így drága robotokkal kell majd megközelíteni. Dettweiler és kollégái dokumentumfilmet szeretnének készíteni a feltárásról.

Bár a Nauticos legtöbbször az Amerikai Haditengerészet számára dolgozik, a különleges megbízatások sem idegen a számára: nemrégen a Discovery Channel számára készített dokumentumfilmet a Titanicról; most pedig Amelia Earhart maradványait keresik, aki világ körüli repülési kísérlete során tűnt el valahol a Csendes-óceán felett.

B.K.

Ajánló: