A Celera Genomics, a genetikai térképezések területén vezető biotechnológiai cég bejelentette, hogy elkészült az egér genetika állományának feltérképezésével.

Az egerek genetikai állománya az emberéhez hasonló nagyságú, s az újabb eredmények szerint mintegy 2,6 milliárd bázispárból áll (az emberé körülbelül 3 milliárdból). A Celera három egértörzs genetikai anyagát használta a térképezéshez (129X1/SvJ, DBA/2J, A/J), s a munka során majdnem 16 milliárd bázispárt szekvenáltak. Ez körülbelül hatszoros lefedést jelent, ami a térkép 99%-os készültségét biztosítja.

Becslések szerint az egerekben és az emberekben a gének 85-95%-a megegyezik. Az egerek genetikai állományának ismerete igen értékes eszköz lesz az orvosgenetikai kutatásokat végző tudósok kezében, akik modellként használhatják az állatokat. Az egerekben ugyanis számos emberi betegséget lehet előidézni - például egyes gének blokkolásával -, majd megvizsgálni ezek hatásait és lefolyását, illetve kipróbálni különféle kezelési eljárásokat.

Dr. Craig Venter, a Celera első embere elmondta, hogy ügyfeleik számára az eddigi eredmények már elérhetők a cég hatalmas adatbázisában, amelynek használatához külön szoftvert fejlesztettek ki. Lehetőség van az ember és az egér genetikai állományában való gyors keresésre, a szekvenciák összehasonlítására, az azonos gének és szabályozó régiók megtalálására. Az egérgenom tehát alapvető eszköz az emberi genom analíziséhez is.

"Édes receptorok"

Az egerek genetikai állományának használhatóságát nagyszerűen bizonyítja egy új felfedezés, amelynek során az emberi génkészletben sikerült azonosítani egy olyan gént, amely minden bizonnyal a nyelv sejtjeinek felszínén elhelyezkedő, az édes íz érzékelésére szakosodott fehérjemolekulát, vagyis receptort kódol. Emberben eddig nem ismertük e fontos gént, amelynek vitathatatlan evolúciós szerepe van: az édes ízekhez való vonzódás alapvető oka, hogy az édes táplálékoknak általában nagy az energiatartalma (szénhidrátok, cukrok formájában).

A felfedezés annak az egér-kromoszómarészletnek korábbi megismerésén alapult, amelynek variáció miatt léteznek az édes ízekhez vonzódó, illetve azt nem preferáló egértörzsek. Két független kutatócsoport vizsgálta meg az emberi genom ugyanezen szakaszát, így jutottak a fontos gén nyomára. A felfedezés gyakorlati alkalmazása tág lehetőségeket kínál, például új, az eddigieknél sokkal hatékonyabb édesítőszerek fejlesztése szempontjából.

A hivatalos sajtóanyag a Celera honlapján. Részletes információk az édes ízt érzékelő receptor felfedezéséről. Az [origo] genetikai háttéranyaga.

2000. október 20. A Celera Genomics cég bejelentette, hogy hamarosan elkészül három egértörzs teljes genetikai információinak feltérképezésével. Ezzel az "emberi génverseny" pillanatai köszönnek vissza, csak ezúttal egerek esetében.