Delfin-öntudat <br/>

Amerikai kutatók által végzett kísérletek bizonyítják, hogy a delfinek felismerik tükörképüket. Vajon ez azt jelenti, hogy a delfinek valamiféle tudattal rendelkeznek?

Diana Reiss a New York-i Osbor Tengertudományi Laboratóriumból és Lori Marino, az atlantai Emory University munkatársa két palackorrú delfint tanulmányozott, hogy megvizsgálják, vajon az állatok hogyan reagálnak, ha tükröt tesznek eléjük.

A kísérlet során a tudósok tintával jeleket festettek a delfinek testére, amit az állatok csak tükörben láthattak. Amikor a tükröket a medencébe helyeztek, a delfinek azonnal odaúsztak, és szemlátomást élvezettel vizsgálgatták magukat és persze a rájuk festett jeleket.

A "jelölős teszt" nem újdonság: Gordon Gallup, az albanyi The State University of New York pszichológiaprofesszora találta ki, amikor a csimpánzok önfelismerési képességét vizsgálta. A csimpánzok gond nélkül "átmentek" a teszten: könnyen felismerték tükörképüket, ami - ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy a kisgyerekek is viszonylag későn ismerik fel saját tükörképüket - mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény. A "tükörfelismerésben" az a legizgalmasabb, ami a tükör "mögött" van, hiszen önmagunk felismerése, illetve az önmagunkról való tudás egy összetett, önreflexív képesség, ami öntudatot, azaz valamiféle tudatot feltételez.

A csimpánzok és a delfinek között azonban érdekes különbséget találtak: a delfinek felfigyeltek ugyan a saját testükre festett mintákra, de társaik "tetoválásait" közömbösen fogadták. A csimpánzok ezzel szemben észrevették a társaikra festett jeleket is. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy a csimpánzok intenzív testi érintkezésben vannak egymással (például folyamatosan kurkásszák egymást), míg a delfinek nem.

A tanulmány ezen túl etikai kérdéseket is felvet. Ha a delfinek bizonyos öntudattal, önérzékeléssel bírnak, vajon mennyire engedhető meg az állatok tudományos kísérletekben való felhasználása?

Az állati tudatosság kérdése vitatott és igen ellentmondásos probléma, mindazonáltal az ilyen kutatások sok tudóst megerősítenek abban, hogy a delfineknek pontos képük van magukról és másokról - ami mindenképpen elgondolkodtató.

A kutatás részletei a Proceedings of the National Academy of Sciences májusi számában jelennek meg.