Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Az amerikai légitársaságokat számos alkalommal érte komoly kritika amiatt, hogy a poggyász és az utasok biztonsági átvilágítását nem megfelelően kiképzett személyzetre bízták. A repüléssel foglalkozó specialisták mindazonáltal úgy vélik, a biztonságot még kifogástalan képzettségű alkalmazottak mellett is kizárólag a folyamatosan továbbfejlesztett technológiák garantálhatják.

Egyre jobb technológiák

Úgy tűnik, Amerika továbbra sem képes szabadulni a technika bűvöletétől: "Kiváló emberekkel létre lehet hozni egy nagyon jó repülésbiztonsági rendszert" - véli Billie Vincent washingtoni repülésbiztonsági tanácsadó, az FAA korábbi igazgatója. "Ám még jobb rendszert építhetünk ki, ha a kiváló emberek mellett a megfelelő technológiát is alkalmazzuk."

Számos ilyen technológia ma is elérhető, legalábbis prototípus formájában, és a szakemberek elérkezettnek látják a pillanatot, hogy végre a gyakorlatban is bevessék azokat. E technológiák közt olyan eljárásokat is találunk, mint az utasok személyazonosságát ellenőrző biometriai módszerek, az alakzatfelismerő számítógépes programok, melyek a ruha alatt, vagy a csomagokban rejtőző fegyverek azonosításában nyújthatnak segítségét; vagy azok a robotpilótás technológiák, melyek például képesek lennének megakadályozni, hogy a repülőgép-eltérítők kézi irányítás alá helyezzék a repülőgépet.

Új kihívások - új válaszok?

"Az eddigi stratégia szellemében megpróbáltuk elérni, hogy bombák és fegyverek ne kerülhessenek fel a repülőgépre. Miután azonban tanúi lehettünk annak, hogy a terroristák új generációja kész saját életét is kioltva fegyverré változtatni a repülőgépet, új stratégiát kell követnünk. Ezentúl még inkább arra kell törekednünk, hogy veszélyes emberek ne kerülhessenek fel a repülőgépre" - nyilatkozta Rick Charles, a Georgia State University repülésbiztonsági szakértője.

Charles szerint is komoly szerep vár a biometria területére, mely ujjlenyomatok, íriszmintázatok és egyéb azonosítási lehetőségek segítségével igyekszik megállapítani az embereket személyazonosságát. "Nagy segítség lenne, ha a jegykiadó ablaknál megfelelő fejlettségű azonosító berendezések lennének, melyek kapcsolatban állnának az FBI, a CIA és az Interpol adatbázisaival." Egy még átfogóbb rendszerben biometrikus személyi igazolványok garantálnák az utasok biztonságát.

Személyi biztonság vagy személyi szabadságjogok?

Egyes technológiák - például azok a speciális röntgenkészülékek, amelyek képesek kimutatni az öltözék alá rejtett fegyvereket - ez idáig nem élvezték a közvélemény támogatását, mert óhatatlanul felvetődött a magánszféra sérülésének veszélye.

Valószínű, hogy a hasonló eszközök iránti hozzáállás a jövőben változni fog. A Massachusetts államban működő American Science and Engineering cég a közelmúltban fejlesztette ki a Z Backscatter Röntgen nevű készülékét, mely a hagyományos röntgengéppel összekapcsolva minden eddiginél nagyobb felbontást nyújt, ráadásul különbséget tud tenni a különböző anyagok között - így képes akár a robbanószerek alapanyagait is kimutatni. A felszerelést az amerikai börtönökben már használják, az FAA-nak azonban még engedélyeznie kell.

A szakértők amellett érvelnek, hogy ezek a berendezések - kiegészítve a számítógépes képfelismerő rendszerekkel - szükségesek a reptéri biztonság fokozásához. Véleményük szerint ugyanis a legjobban kiképzett személyzet sem képes hosszú távon fenntartani azt a figyelmet és koncentrációs szintet, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a röntgenképeken megbízhatóan kiszűrjék a gyanús tárgyakat. Egy Threat Image Projection névre keresztelt szoftvercsomag, melyet a bostoni PerkinElmer Instruments fejlesztett ki, képes arra, hogy röntgenfelvételek alapján különböző fegyvertípusokat azonosítson. Atlantic City repülőterén már tesztelték, és sok helyen jelenleg fontolgatják alkalmazását. Mintázatfelismerő algoritmusait azonban módosítani kellene ahhoz, hogy felismerje a terroristák múlt heti akciójában bevetett késeket és papírvágókat is.