Több mint egymillió éves kőszerszámok Észak-Kínában

Kína északkeleti részén már jóval régebben éltek emberek, mint azt eddig feltételezték.

Új kormeghatározási módszerek segítségével kínai tudósoknak sikerült megállapítani, hogy az országuk északkeleti térségben talált kőszerszámok 1,36 millió évesek. A kőből készült kenőkéseket és fúrókat kínai tudósok mutatják be a Nature brit tudományos folyóirat legfrissebb számában.

A kutatók a leletekből arra a következtetésre jutottak, hogy az ember nem sokkal 1,7 millió évvel ezelőtti észak-európai megtelepedését követően már nagy területeket népesített be Ázsia északi részében is.

A pekingi tudományos akadémia geológiai és geofizikai intézetének kutatói az előkerült leletek korát a lelőhelyen, a mai Belső-Mongóliában végzett mágneses mérésekre alapozva állapították meg. Ezzel az eljárással kiderítették, hogy a húsz évvel ezelőtt a föld alól előkerült tárgyak jóval régebbi keletűek, mint azt eddig vélték. Feltehető, hogy a Homo erectus által használt szerszámokról van szó, ami egyúttal az első utalás arra is, hogy már azokban az időkben benépesült az északi szélesség 40. fokától északra elterülő ázsiai térség.

A legtöbb kutató szerint a Homo erectus, a Homo sapiens elődje volt az, amely elsőként hagyta el származási helyét, Afrikát, hogy benépesítse az Óvilág többi kontinensét is. Az erectus megjelenése ezen a területen és akkoriban azért meglepetés, mert eddig úgy tartották, hogy nem tudta volna elviselni a zord időjárási körülményeket.

Az éghajlathoz való alkalmazkodás részben élettani jellegű lehetett (például vastagabb zsírréteg megjelenése), de sokkal fontosabbak lehettek az életmódbeli változások: bár egyelőre nincs rá bizonyíték, valószínűleg ruhákkal, lakóhelyekkel és a tűz használatával védekezhettek a hideg ellen.

Archaeology: Tool story
A beszámoló bevezető szövege a Nature honlapján.