A szépség olyan, mint a kábítószer

Egy gyönyörű nő látványa a férfi agyában olyasfajta örömet vált ki, mint amikor egy éhes ember ételhez, vagy pedig egy drogfüggő kábítószerhez jut.

A Massachusetts állambeli Sloan menedzseriskola technológiai intézetének kutatói, akiknek tanulmányát a Neuron című szaklap közölte, úgy vélekednek, hogy a női szépség nagyon is primitív szinten érinti meg a férfi agyát, nem pedig, ahogyan sokan hiszik és vallják, egy magasabb, intellektuálisabb szinten.

"A szépség úgy működik, mint a kábítószer" - jelentette ki Dan Ariely, a tanulmány egyik szerzője. A kutató huszas éveikben járó heteroszexuális férfiaknak mutattak különböző külső vonzerejű férfiak és nők képeit, és számítógép-képernyőn vizsgálták a felmértek agyának válaszait.

Mint Hans Breiter, egy másik társszerző elmondta, a szép nők ugyanazokat az agyáramköröket hozták náluk működésbe, mint az étel vagy kokain. Ugyanakkor ezek az agyak negatívan reagálak a jóképű férfiak képeire, mintha fenyegetést éreztek volna tőlük. Breiter úgy vélekedett: még soha nem tudták bebizonyítani, hogy az elsődleges agyáramköröket csigázza a szépség.

A mostani kísérlet ellentmond azoknak az érveknek, hogy a szépség nem más, mint a társadalmi értékek terméke. Inkább Shakespeare fogalmazott pontosan híres szonettjében: "Az vagy nekem, mint testnek a kenyér..."

A tudósok szerint vizsgálatuk eredményei komoly hatással lehetnek az emberi motivációk kutatásaira.