Nem volt sprinter a Tyrannosaurus

Ellentétben azzal, ahogyan némely hollywoodi filmben ábrázolják őket, a kétlábú dinoszauruszok, mint amilyen a Tyrannosaurus is volt, a valóságban gyatra futók voltak.

Legalábbis ezt állapítja meg két amerikai kutató a Nature című brit tudományos folyóirat legújabb számában közzétett írásában.

Ahhoz, hogy óriási tömegű testükkel futni tudjanak, a dinoszauruszoknak elképzelhetetlenül nagy mennyiségű izomzatra lett volna szükségük. A két amerikai kutató matematikai példák
segítségével számította ki ezt.

John Hutchinson és Mariano Garcia, a Berkeley-i egyetem (Kalifornia) kutatói egész sor paramétert állítottak fel, amelyek szerint a Tyrannosaurusnak, amely körülbelül hatezer kilós testével még nem is tartozott a legsúlyosabb dinoszauruszok közé, testtömegének 80 százalékát kellett volna lábizomzatában felhalmoznia ahhoz, hogy gyorsan tudjon szaladni.

A két kutató elméletének igazolására kísérleteket végzett ma élő állatokkal is.

A tudományos életben hosszabb ideje ütköznek a vélemények arról, hogy a két lábon járó dinoszauruszok tudtak-e egyáltalán futni és ha igen, milyen gyorsan. Ugyanebben a tudományos folyóiratban két brit kutató ugyanis nemrégen azt állította, hogy a kétlábú dinoszauruszok akár óránként 30 kilométeres sebességgel is képesek voltak futni.

A két angol tudós ezt a megállapítást dinoszaurusz lábnyom-kövületekre alapozta, amelyek véleményük szerint átmenetet mutatnak a menés és a futólépés között.