Amerikai kutatók első ízben mutatták ki, hogy emberi embrionális őssejtekből az erek felépítéséhez szükséges sejtek alakulhatnak ki, gyakorlatilag tetszőleges mennyiségben.

A Massachussets Institute of Technology (MIT) kutatói ún. endotél-sejteket tenyésztettek ki az őssejtekből. Az endotél-sejtek egy rétegben elhelyezkedő hámsejtek, amelyek például a nagyobb erek belső falát bélelik, illetve a kapillárisok (hajszálerek) falát alkotják.

A sejttenyészetekből elkülönített endotél-sejtek - amelyek az emberi köldökvénák endotél-sejtjeihez voltak hasonlók - a kísérletek későbbi szakaszában megfelelő módon összekapcsolódtak, és véredényekhez hasonló, csőszerű szerkezeteket formáltak. Ez a folyamat petricsészében és élő kísérleti állatokban egyaránt lezajlott. A kísérleti egerek vérsejtjei megjelentek az újonnan létrejött érszerű-alakzatokban, a mesterséges erek tehát működési szempontból is megállták a helyüket.

Az endotél-sejtek szinte tiszta elkülönítése önmagában is nagy eredmény. Az embrionális őssejtekből ugyan a szervezet minden sejttípusa kialakulhat, de az egyes típusok sejttenyészetekben történő szétválasztása eddig csak idegsejtek esetében sikerült megnyugtató módon.

A nagyszerű eredmény - figyelembe véve az erek kialakulásának igen bonyolult mechanizmusát - nagyon ígéretes a jövő orvostudománya számára. Mesterséges erek létrehozásával és alkalmazásával fel lehetne hagyni azzal a jelenlegi eljárással, melynek során a szervezet egyik helyéről a másikra ültetik át a szükséges ereket, s számos keringési betegség válna könnyebben kezelhetővé vagy gyógyíthatóvá.

A kísérletekről írott részletes beszámoló a Proceedings of the National Academy of Sciences 2002. március 26-ai számában jelent meg.

Endothelial cells derived from human embryonic stem cells
A részletes szakmai cikk kivonata (Proceedings of the National Academy of Sciences).

Team Reports Source Of Human Cells For Engineered Blood Vessels
További angol nyelvű információk a ScienceDaily honlapján.

Korábban az [origo]-ban:

Az őssejtek aranykora - a jövő gyógyászatának nagy ígérete
A jövő gyógyászatának egyik legígéretesebb területe a sejtterápia, az őssejtek alkalmazása. E bizonyos fejlődési irányokba még nem, vagy csak kevéssé elkötelezett sejtek szaporításával és fejlődésük irányításával számos betegség válhat kezelhetővé és gyógyíthatóvá. Az [origo] dossziéja az orvosbiológiai kutatások egyik leggyorsabban fejlődő és etikai szempontból egyik "legforróbb" területéről.