Onyx-015 - a rákölő szupervírus

Egy genetikailag módosított szupervírussal folytatott kutatások legújabb eredményeként nagyszerű eredményeket értek el májdaganatok kezelésében.

A genetikailag módosított vírus bejut a sejtbe (illusztráció: Onyx)

A cég "nagyágyúja" az Onyx-015 (CI-1042) jelzésű, genetikailag módosított adenovírus, amely vad (eredeti, természetben előforduló) formájában enyhe meghűléses betegségeket okoz. A vírus már számos daganattípus esetében ígéretes eredményeket produkált. Legutóbb arról számoltak be a kutatók, hogy azoknál a májrákos betegeknél, ahol a bélrendszerből történt az áttételeződés, a víruskezelés hatására jelentős mértékben megnőtt a közepes túlélési idő (6-8 hónapról 12 hónapra). A próbákba 35 beteget vontak be, akik nagy részének elsődleges tumora a vastagbélben fejlődött ki. A betegek nem voltak műthetők, a kemoterápiára pedig már nem reagáltak.

Az elpusztított tumorsejtből kirajzanak az új vírusok, hogy új tumorsejteket fertőzzenek meg. Az egészséges sejtek nem esnek áldozatul (illusztráció: Onyx)

Amellett, hogy a jelenlegi módszer a próbák alapján biztonságosnak tűnik, a kutatók máris beszámolhatnak a fent említett eredményről. A tumorok részlegesen elsorvadtak, de ami még fontosabb: a tumorsejtek által termelt rendellenes fehérjék mennyisége jelentősen csökkent, sőt egyes esetekben kimutathatatlanná vált a vérben.

Az Onyx-015 (CI-1042) működésének lényege, hogy csak azokat a sejteket képes elpusztítani, amelyek nem rendelkeznek az ún. p53-as fehérjék működő változataival. Ezek a fehérjék alapvető szerepet játszanak a sejtek normális működésében és osztódásában, illetve a vírusok és a tumorsejtek elleni védekezésben. A p53-as fehérjék a tumorsejtek több mint 50%-ában nem működnek, mivel az őket kódoló p53-as gén mutációt szenvedett. A genetikailag módosított vírus éppen ezt használja ki, s ennek alapján végzi szelektív működését.

Onyx Pharmaceuticals Inc.
A cég hivatalos honlapja, számos további információval a rák új kezelési módszereiről, egyéb genetikailag módosított "rákölő" vírusokról, a folyamatban lévő klinikai próbák eredményeiről.

Itt megtekintheti a vírus működését animáció segítségével is

Korábban az [origo]-ban:

Emlőrák: még hatékonyabb gyógyszer
2002.03.25. Az emlődaganat "új" gyógyszere hatékonyabb az eddigi legjobbaknál.

A vadkender rákkeltő hatása
2002.01.02. A hasist tartalmazó indiai kender fogyasztása elősegíti többféle rosszindulatú daganat: a hörgő-, száj-, garat-, nyelőcső és a gégerák kialakulását is - állítja a francia Orvosi és Egészségügyi Kutatások Országos Intézetének (INSERM) többféle szakorvosi véleményt magába foglaló tanulmánya. Az AFP által ismertetett szakvélemény 1200 már ismert, különböző tudományágakban készült tudományos tanulmány következtetéseit foglalja össze.

Húsevő baktériumok - ígéretes eredmény a rák elleni harcban
2001.11.28. Húsevő baktériumokat fecskendezni a rákos betegek szervezetébe? Őrült ötlet. Kezdő fázisban lévő tanulmányok mégis arra utalnak, hogy az egyetlen veszély az, ha olyan gyorsan pusztítják el a daganatot, hogy a szervezet nem bír megbirkózni a sebességgel.