Tanulmány az atombomba-kísérletek hatásáról

A Centers for Disease Control and Prevention (CDC, Betegségszabályozó és -megelőzési Központ) előzetes jelentése szerint az Egyesült Államokban majdnem minden lakost ért sugárzás az atombomba-kísérletek következményeképpen.

A tanulmány megbecsüli az Egyesült Államokban 1952 és 1962 között lefolytatott atombomba-kísérletek sugárhatását és az esetleges egészségre gyakorolt hatásokat. Mintegy 10 000-20 000 közötti a pajzsmirigydaganatos megbetegedések száma, amelyekből 11 000 eset hozható kapcsolatba az atomkísérletekkel, állítják a szerzők.

"Minden, 1951 óta az Egyesült Államokban és annak közelében élő lakost ért sugárhatás, és a testnek minden szerve és szövete kapott bizonyos sugárdózist" - állapítja meg a tanulmány. Egyes kutatók azonban erősen bírálják a becslésnél alkalmazott módszereket.

A CDC jelentését, amelyet Tom Harkin, Iowa állam demokrata szenátora hozott nyilvánosságra, az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia részletesen megvizsgálja, és saját jelentését az adatokról és 6-9 hónapon belül megjelenteti.