Bőrrák: forradalmi felfedezés

Egy új mutáció felfedezése új hatóanyag előállításával kecsegtet.

A rosszindulatú bőrdaganatok 70%-ában előforduló genetikai hibát fedeztek fel. Az áttörésnek számító eredmény forradalmian új kezeléshez vezethet.

A felfedezésről kiadott beszámoló egyelőre a Nature online kiadásában jelent meg. Ez az első komoly eredmény, amely a daganatok genetikai hátterének kiderítésére létrehozott nagyszabású kutatóprogram, a Cancer Genome Project keretein belül dolgozó tudósok nevéhez fűződik. Reméljük, hogy a nagyszerű hír egy új korszak nyitányát jelenti a rák elleni küzdelemben.

A felfedezés lényege, hogy egy korábban ismeretlen genetikai elváltozásra (mutációra) akadtak, amely a rosszindulatú bőrdaganatok zömében (70%-ában) megtalálható. Mike Stratton professzor, a kutatások vezetője szerint a felfedezés közvetlenül új kezelésekhez vezethet a rosszindulatú melanómák ellen. A reményeket növeli, hogy a mutáció igen hasonló egy másik mutációhoz, amely a leukémia egyik típusának fő kiváltó oka lehet, s amelynek blokkolásával már remek eredményeket értek el a klinikai próbák során.

Az újonnan felfedezett mutáció nem öröklődik, s egyelőre állíthatja biztosan, mi a kiváltó ok. A BBC azonban nem véletlenül közli azokat a számokat, mely szerint a kb. 52 milliós Nagy-Britanniában évente 1600 ember hal meg bőrrákban, s az esetek zöme (mintegy 1400) a napsütés túlzott mennyiségére, azaz az UV-fény DNS-t károsító hatására vezethető vissza.

Stratton professzor szerint mintegy 5 évbe telhet a mutáció ellen dolgozó biztonságos hatóanyag előállítása, amelyet néhány év klinikai próba követ.

Addig is - főképpen az elkövetkező nyári hónapokban - az embereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy minden bizonnyal direkt kapcsolat van a napsugárzás hatása és a bőrrák között, s úgy tűnik, hogy ez már genetikai alapon is bizonyítható.

A Cancer Genome Project

A Wellcome Trust Sanger Institute kutatói két évvel ezelőtt indították el Cancer Genome Project elnevezésű programjukat, amelynek célja, hogy megtalálja azokat a géneket, amelyek hibás működése vagy inaktivitása kapcsolatba hozható a daganatok kialakulásával. A program elindítását az tette lehetővé, hogy elkészült az ember genetikai állományának (humán genom) első, vázlatos térképe, amely mintegy 3 milliárd betűből áll, és körülbelül 30 ezer gént tartalmaz.

A kutatók 48 gyakori daganattípust vizsgálnak: a tumorsejtek DNS-állományát egészséges sejtekével hasonlítják össze. Ennek során szeretnék kiszűrni azokat a génváltozatokat, amelyek jelenléte a betegség kialakulásához vezet. E kóros gének vizsgálatával információkat szerezhetnénk arról, hogyan alakul ki és fejlődik tovább a rák, illetve kik fogékonyak a daganatos megbetegedésekre.

A Cancer Genome Project kutatásait prof. Michael Stratton vezeti. 1995-ben dr. Richard Woosterrel (Institute of Cancer Research) együtt fedezték fel, hogy a BRCA2 jelzésű gén mutációja (örökletes megváltozása) esetén jelentősen megnő a mellrák kialakulásának esélye. Stratton szerint minden daganatos megbetegedés mögött a DNS-molekulák rendellenes szakaszai, vagyis genetikai okok húzódnak meg.

A Cancer Genome Project beindításának 10 millió fontos költségét a Wellcome Trust finanszírozza. Dr. Mike Dexter, a Wellcome Trust igazgatója a BBC-nek elmondta: a humán genom információi forradalomhoz vezethetnek a rák elleni küzdelemben. Reményei szerint az elkövetkező öt évben a Cancer Genome Project tumort okozó gének sokaságát azonosítja majd.

A program valóban óriási fejlődést hozhat mind a rák megelőzésében, mind a különféle ráktípusok gyógyítási lehetőségeiben. Nem lehetetlen, hogy már a közeljövőben új, hatékony ellenszerek tömegét fejleszthetjük ki az emberiséget sújtó egyik legrettegettebb betegség ellen. Egyesek egyenesen attól tartanak, hogy az egészségügy és a gyógyszeripar nem lesz képes megfelelő ütemben feldolgozni az új eljárások - a remények szerint várható - áradatát. A mostani az első nagy felfedezés.

Wellcome Trust Sanger Institute