Munkához látott a világ egyik legnagyobb szuperszámítógépe

A NASA globális éghajlati számításait ezentúl egy minden korábbinál jobb képességű komputer végzi.

A számítógépek hőskorában munkába állított berendezések egyik első feladata meteorológiai előrejelzések készítése volt, amely már sok évtizeddel ezelőtt is komoly számítási teljesítményt igényelt.

A légköri számítások részletessége, tér- és időbeli felbontása azóta igen sokat finomodott, napjainkban a szakemberek már hosszútávú globális klímamodellekkel dolgoznak, amelyek alapját egy háromdimenziós rácsháló minden egyes pontjára kiszámolt egyenletrendszer jelenti. Ezért természetesen az ehhez használt számítógépek folyamatos fejlesztésére is szükség van.

Forrás: ORIGO A NASA Goddard Űrközpontjában működő Számítástudományi Központ (Center for Computational Sciences, NCSS) új HP AlphaServer SC45 szuperszámítógépét az űrkutatási hivatal mérnökei a kaliforniai El Segundó-ból irányított Computer Sciences Corporation (CSC) munkatársaival közösen helyezték üzembe és tesztelték. Így a klímakutatók ezentúl minden korábbinál részletesebben tanulmányozhatják a Föld időjárási jelenségeit és a vulkánkitörések, a globális felmelegedés illetve más természeti jelenségek éghajlatra gyakorolt hatását.

A számításokat természetesen a földmegfigyelő műholdak mérési eredményeivel együtt szükséges értékelni, így oldható meg ugyanis a legegyszerűbben a modellek ellenőrzése. Ez pedig szintén óriási számítási teljesítményt tesz szükségessé.

Az üzembe helyezett, 512 processzort tartalmazó komputer több mint kétszeresére növelte a NASA Számítástudományi Központ kapacitását, s a világ 20 leggyorsabb szuperszámítógépe között tartják számon. A gyártó cég 2002 szeptemberében újabb 880 processzorral egészíti majd ki a Goddard Space Flight Center rendszerét, ezzel megháromszorva a kutatók munkáját támogató teljesítményt.

Korábban az [origo]-ban:

Mátrix-univerzum
Mit számol hosszú évmilliárdok óta az Univerzum elektronjai, protonjai és fotonjai egymással történő ütköztetése formájában?

ELTE: a Világegyetem eredetének kutatása
2001.12.05. Az Univerzum keletkezésével, közismert nevén a "Nagy Bummal" kapcsolatos elméleti fizikai kutatásaikat számítógépes környezetben, 128 db Intel Pentium 4 processzorral hajtott PC fürtözésével összeállított szuperszámítógép segítségével végzik az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Elméleti Fizikai Tanszékének kutatói - Csikor Ferenc és Fodor Zoltán professzorok, Katz Sándor tanársegéd és számos diákjuk.