Nézze élőben az űrrepülőgép hajtóműtesztjét!

Először tekintheti meg a nagyközönség az emberiség legbonyolultabb technikai eszköze, az űrrepülőgép hajtóműtesztjét az interneten.

Forrás: ORIGOAz amerikai űrrepülőgép-rendszer, a Space Shuttle a start után 8,5 perccel a gép egy lövedék sebességének mintegy 9-szeresére, 28 000 km/h-ra gyorsul fel. Ezt a két szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta és az űrrepülőgép főhajtómű-rendszere biztosítja, amely a nagy hajtóanyagtartályból táplálkozik. A főhajtóműveket folyékony oxigén és folyékony hidrogén üzemelteti, az égéstermék döntő része egyszerű vízgőz, amely majdnem 60 km-es csíkban lövell ki.

Az űrrepülőgép főhajtóműveinek üzemanyag-szükségletét jól érzékelteti, hogy minden 25 másodpercben egy átlagos méretű uszodát szippantanának ki. A főhajtóművekben a hőmérséklet eléri a 3315 Celsius-fokot, míg a nagy hajtóanyagtartályban lévő folyékony hidrogén -252,8 Celsius-fokos.
 
Forrás: ORIGOAz űrrepülőgépek főhajtóművét (Space Shuttle Main Engine, SSME) a NASA folyamatosan fejleszti, így a mai hajtóművek sokkal biztonságosabbak és jobbak, mint az űrrepülőgép-program kezdetén. A főhajtóműveket egy speciális építésű állványrendszeren a Mississippi államban lévő John C. Stennis Űrközpontban tesztelik, de a központ fontos szerepet játszik a jövő hajtóműveinek fejlesztési munkálataiban is.

A NASA most "meghívja" az esemény iránt érdeklődőket a (közép európai idő szerint) november 9-én (pénteken) éjjel 1 órakor kezdődő eseményre: a tesztet először követhetjük figyelemmel az interneten. Aki látni és hallani az irtózatos erőforrás bömbölését, a következő címen teheti meg:

http://science.nasa.gov/enginetest/

A jelenlegi teszt a tervek szerint 520 másodpercig tart. Az élő közvetítés fél órával a teszt előtt, 0 óra 30 perckor kezdődik.

2005-re a jelenleg zajló fejlesztések megduplázzák az űrrepülőgép rendszer biztonságát. A főhajtóművek új szenzorai és számítógépes vezérlése lehetővé teszi, hogy a mostaninál is korábban leállítsák őket egy esetleges hiba esetén. Erősebbek és üzembiztosabbak lesznek a gyorsítórakéták is. A folyamatosan fejlődő Space Shuttle a tervek szerint még legalább 40 esztendeig szolgálja majd az űrkutatást többször felhasználható űrhajóként.