Az időzített ökológiai bombának tartott Prestige tankhajó egy természeti kincsekben rendkívül gazdag területen "robbant", s ez minden idők egyik legnagyobb környezeti katasztrófájához vezethet.

A Prestige tanker katasztrófája nyomán a Greenpeace környezetvédelmi szervezet felajánlotta, hogy akcióbusza 300 önkéntessel a helyszínre utazik, és segít az élőlények mentésében. 

Környezetvédők véleménye

Forrás: EPAA szervezet közleményében hevesen bírálta a spanyol hatóság eljárását a spanyol partoktól mintegy 250 km-re megsérült, majd kettétört olajszállító hajó kapcsán: "Ahelyett, hogy a tankert a nyílt tengerre vontatták annak érdekében, hogy a saját felségterületükről eltávolítsák, pont az ellenkezőjét kellett volna tenni: a partközelbe vinni, hogy a széltől és a tenger erős hullámzásától megóvják."

A környezetvédők szerint az olajat egy másik hajóra átszivattyúzva lényegesen kisebb károkkal kellett volna számolni.

A Greenpeace munkatársai úgy vélik, a spanyol hatóságok által felvázolt két jövőbeli forgatókönyv egyike sem jelentené, hogy a partszakasz fellélegezhet. Amennyiben ugyanis az olaj a felszínen marad, az áramlatokkal a partra sodródik, ott okozva károkat. Ha viszont, s ezt valószínűsítik a hatóságok, a szennyeződés lesülllyed a tengerfenékre, éveken át folyamatosan mérgezi majd a tengerpart élővilágát.

A hasonló katasztrófák elkerülése végett a Greenpeace környezetvédői évek óta követelik egy olyan kikötő létrehozását, amelybe "a sérült hajókat be tudnák vontatni, és belőlük az olajat az érzékeny parti területek évtizedekre történő megfertőződése nélkül tudnák leszívni" - olvashatjuk a szervezet nyilatkozatában.

Robbanástól félnek az elsüllyedt tankhajón
 
Egy brit szervezet szakértői attól tartanak, hogy a hajóban maradt több tízezer tonna olaj a hatalmas nyomás miatt fölrobbanhat.
 
A feltételezések szerint, amennyiben a 300 méteres mélységben bekövetkezne a robbanás, két dolog történhetne. A hideg víz hatására az olaj egy tömbbé dermedne a tenger fenekén, rosszabb esetben viszont feljönne a víz színére, és ott úszna szinte kezelhetetlenül.

Előzmének

Mint korábbi hírünkben már megjelent, mintegy  250 kilométerre a spanyol partoktól kedden reggel kettétört a Prestige nevű 26 éves tanker, amely a múlt hét szerdán sérült meg. Egyes jelentések szerint a hajó már portugál vizeken járt ekkor.

A spanyol hatóságok szerint a hajót nem lett volna szabad más európai kikötőbe beengedni, mivel nem felel meg az uniós biztonsági előírásoknak. Az Európai Unió döntése szerint az olyan hajókat, melyeknek csak egy rétegből áll a borítása, 2015-ig kivonják a forgalomból.

A 26 éve épült, bahamai zászló alatt hajózó Prestige görög kapitánya, Aposztulusz Magurasz ellen eljárást indított egy La Coruna-i bíró, hatóságok iránti engedetlenség és környezetkárosítás címén, tudósít a Greenfo.

A 77 ezer tonna gázolajat szállító tartályhajó közel egy héttel ezelőtt sérült meg. A környezetvédők már akkor arra figyelmeztettek, hogy minden idők legnagyobb ökológiai katasztrófájához vezethet, ha megreped a tanker.

Forrás: GreenfoA hajóból a szárazföldtől alig 50 kilométerre kezdett szivárogni az olaj, ezért távolabb vontatták. Felmerült az ötlet, hogy egy portugál kikötőbe viszik a hajót, de az ottani hatóságok ezt visszautasították.

Spanyolország északi tengerpartján gyakorlatilag minden tengeri élőlény, de még a vándormadarak nagy része is elpusztulhat. Ráadásul mivel a tengerpart mentén élő emberek 60 százaléka halászatból él, hatalmas munkanélküliséggel is számolni kell.

A hajóból már több ezer tonna olaj ömlött a tengerbe, amely Spanyolország partjait szennyezi. A kár kétszerese lehet az Exxon Valdez tankhajó 1989-es katasztrófájának. Az  Exxon Valdez egy alaszkai kikötőből futott ki 1989. március 23-án, és egy nappal később 12.04-kor zátonyra futott.

A hajó katasztrófája nyomán akkor 38 ezer tonna olaj ömlött a tengerbe, ami több mint 2400 kilométer hosszan borította be a partokat.

Több mint 35 ezer madár és ezer tengeri vidra tetemét vetette partra a víz, ám a kár ezt jóval meghaladta, mivel a tetemek nagy része a ternger mélyére sűllyedt. A végső becslés szerint az Exxon Valdez katasztrófájakor 250 ezer tengeri madár, 2800 tengeri vidra, 300 fóka, 250 sas, 22 kardszárnyú delfin, valamint több milliárd lazac és hering ikra pusztult el. 10 év elteltével számos madárfaj még mindig nem telepedett vissza élőhelyére.

Forrás: EPAA Prestige-zsel történteket követően a spanyol hatóságok betiltották a halászatot a térségben; a leginkább érzékeny területeket megpróbálják úszó gátakkal és homokfalakkal megvédeni. Ám mivel az olajfolt hosszú partszakaszt veszélyeztet a Finisterre-fok és La Coruna között, illetve a hatalmas hullámok áttörik a gátakat, a védelmi kísérletek nagy része csődöt mondott.

A madárvédelmi központok megkezdték a partokon talált, kátránnyal borított kormoránok, szulák és sirályok kezelését. A helyi halászok és a kagylók, rákok és polipok gyűjtéséből élő emberek komoran nézik, ahogy Európa egyik leggazdagabb halászterületén fekete hullámok mossák a parti sziklákat és fövenyt.

A spanyol partoknak ezt a részét, ahol a tanker megsérült, a gyakori hajótörések miatt "A halál partjá"-nak is szokták nevezni. 1992-ben egy görög tartályhajó járt szerencsétlenül, amelyből 74 tonna nyersolaj ömlött a tengerbe.

"A WWF már a kezdetektől a galíciai partok mentén cirkáló időzített ökológiai bombának tartotta a Prestige-t, és végül a tragédia bekövetkezett: a bomba egy természeti kincsekben rendkívül gazdag területen robbant" - nyilatkozta Jose Luis Garcia Varas, a WWF helyi szervezete tengerészeti programjának vezetője.

Egyes szakemberek szerint a hideg időjárás csak fokozza a környezetszennyezés mértékét, mások viszont úgy vélik, az óceán alsóbb rétegeinek alacsony hőfoka megdermeszti az olajat, s ezzel lassítja terjedését.