Az EU további szén-dioxid-csökkentést vár az autóipartól

Az Európai Unió a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátása csökkentésének hatékonyságáról szóló idei jelentése szerint a vállalások teljesítéséhez az autóiparnak további erőfeszítéseket kell tennie. Ha az autógyártók nem csökkentik önként a kibocsátást, a Bizottság jogi lépéseket fog tenni.

Az Európai Unió a Kiotói Jegyzőkönyvben tett vállalásainak szellemében kidolgozott egy stratégiát annak érdekében, hogy a személyautók szén-dioxid-kibocsátása 2005-ig, vagy végső esetben 2010-ig számottevően csökkenjen. Célként a 120g/km-es kibocsátás-értéket tűzték ki.

Az EU stratégiája három fő elemből áll:

- környezeti egyezményeket kötöttek az európai, japán és koreai autóipari szervezetekkel (ACEA, JAMA és KAMA), amelyek keretében az európai ipar 2008-ig, az ázsiai ipar 2009-ig 140g/km-re csökkenti az új személyautók kibocsátását. 2003-ra és 2004-re átmeneti célokat tűztek ki;

- a vásárlók jobb informálása érdekében új feliratozási szabályokat vezettek be. 2001. január 18. óta a tagállamokban minden új autótípus esetében ki kell függeszteni egy listát a jármű üzemanyag-fogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról;

- pénzügyi intézkedéseket hoztak a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás népszerűsítésére.

Az idei jelentés szerint az Unióban a személyautók szén-dioxid-kibocsátása az 1995-ös 186 g/km szintről 167-170 g/km-re csökkent 2001-re. Nem valószínű, hogy a kitűzött 120 g/km-es értéket 2005-ig sikerül elérni, de van még esély rá, hogy ez 2010-ig sikerüljön. Ehhez viszont nagyobb erőfeszítésekre van szükség, főként a koreai autóipar részéről. Ennek érdekében az Európai Bizottság akár jogi lépéseket is hozhat.

KAPCSOLÓDÓ CIKK