Görög hajó rekedt meg a Finn-öbölben

Vágólapra másolva!
A WWF aggodalmát fejezte ki a befagyott Finn-öbölben veszteglő, Stemnitsa nevű görög tartályhajó ügyében. A 110 ezer tonna olajjal megrakott hajó a jég miatt mozdulatlanságra van kárhoztatva.
Vágólapra másolva!

A finn tengerészeti hatóságok szerint a Primorsk nevű orosz kikötőből jövő Stemnitsa hatalmas környezeti kockázatot jelent, mivel nincs a körülményeknek megfelelően felszerelve.

Jelenleg a Finn-öböl teljes terjedelmében be van fagyva, a tengert masszív, 0,3-0,5 méter vastag jégréteg fedi. A finn kormány azt kérte az orosz vezetéstől, hogy akadályozzák meg az olajszállítmány elindulását, ám az orosz fél figyelmen kívül hagyta a kérelmet.

"A WWF üdvözli az Európai Bizottság által a Prestige katasztrófája után javasolt szigorúbb szabályozást" - mondta Anita Mäkinen, a zöld szervezet finn tagozatának tengerügyi szakértője. "Ugyanakkor ez az intézkedés nem védi meg a Finn-öblöt, ahol az olajkereskedelem nagy része a nem EU-tag Oroszországból indul ki. Ezenkívül nincs nemzetközi, egyezményes rendszer a jégborítás besorolására; Oroszország ezt használja ki."

A Balti-tenger globális mértékben is egyedülálló, érzékeny ökológiai rendszer, ahol óceáni és édesvízi fajok egyaránt előfordulnak. A WWF javasolja, hogy a területet nyilvánítsák "Különösen Érzékeny Tengeri Területnek" (Particularly Sensitive Sea Area, PSSA).

Az öbölben áthaladó olajszállító útvonalak sok faj szaporodási területét, illetve vándormadarak fészkelő- és pihenőterületeit érintik. A hullámzás miatt felemelkedő, illetve lesüllyedő jég komoly kárt tehet a hajókban. A statisztikák szerint a téli időszak a legveszélyesebb az olajszállítás számára. Az utóbbi hat évben megduplázódott a térségben az olajszállítás forgalma, és 2010-ig - nem kis mértékben egy új orosz kikötő megépítése miatt - további négyszeres növekedés várható.