Zebrahal - kulcs a rák ellen

Kutatók azt remélik, a zebrahal a rák elleni harc újabb megoldásait rejti magában.

Forrás: Medical College of GeorgiaElső látásra az apró termetű halfaj semmi hasonlóságot nem mutat hozzánk, emberekhez. Valójában azonban a hal genomja (genetikai állománya) körülbelül 30 ezer gént tartalmaz, tehát közel ugyanannyit, mint az emberé. Ráadásul számos génje hasonló funkciót tölt be, mint az emberben lévő megfelelőik, ezért az állaton kiválóan modellezhetők egyes emberi betegségek és tesztelhetők az ellenük kifejlesztett gyógyszerek. Kutatások során a zebrahalat már felhasználták a szív betegségeinek megismerésében, és most ugyanez történik a rákkutatás terén is.

Génterápiás módszereket felhasználva amerikai kutatók egy csoportja a leukémia egyik fajtájának kifejlődését stimulálta zebrahalakban. A szakemberek azt remélik, hogy ily módon sikerül izolálni azokat a géneket, amelyek az emberi szervezetben siettetik, vagy épp ellenkezőleg, késleltetik a betegség - az ún. T-sejtes akut limfoid leukémia (ALL) - elterjedését.

A kísérletek során egy kulcsfontosságú onkogén ("rákkeltő gén") hiperaktivvá tételével idéztek elő akut limfoid leukémiát a halakban. A myc jelzésű gént - amely az emberi leukémiák kialakulásában is fontos szerepet játszik - összekapcsolták a zebrahal egyik olyan génjével, amely kizárólag az ún. limfoid (nyirok eredetű) sejtekben működik - azokban a sejtekben, amelyek a limfoid leukémiák célpontjainak számítanak. Ezután az egyesített génekhez hozzákapcsoltak egy harmadikat, egy jelzőgént is - ennek hatására a leukémiás sejtek fluoreszkáló fény alatt zöldesen világítanak.

Az eljárás eredményeként nyomon követhető, hogyan fejlődik a kór az állat szervezetében. A hármas génkombinációt zebrahal embriókba ültették, így az a fejlődő állatok valamennyi sejtjébe bekerülhetett. Az eredmény nem maradt el: gyakorlatilag az összes, működőképes myc gént hordozó egyedben kialakult a rák.

Más gének

Azzal, hogy genetikailag leukémiára programozott zebrahalakat hoztak létre, a kutatók előtt megnyílhat az út, hogy mindazon zebrahal-géneket tanulmányozhassák, amelyek kóros változata (mutáns formája) szerepet játszik a betegség kialakulásában. Jóllehet a myc gén komolyan részt vesz a tumoros folyamatban, korántsem egyedül, hanem más génekkel összhangban fejti ki hatását. A kutatók célja az, hogy a többi, szerepet játszó gént is megtalálják.

Forrás: Harvard UniversityA kutatások következő lépése tehát olyan halak létrehozása lesz, amelyek más gének mutációit is hordozzák. Azáltal, hogy nyomon követhetik, mely egyednél alakul ki szokatlanul gyorsan, illetve szokatlanul lassan a leukémia, a szakemberek azonosíthatják azokat a mutációkat, amelyek elősegítik és azokat, amelyek hátráltatják a betegség kifejlődését. "A kísérleti zebrahalak ezen csoportjának létrehozása fontos lépés azon az úton, amely a T-sejtes akut limfoid leukémiát kialakító gének azonosításához, és a betegség elleni hatóanyag megtalálásához vezet" - nyilatkozta dr. Thomas Look, a Dana-Farber Cancer Institute munkatársa. "Reményeink szerint az elkövetkező néhány évben választ kaphatunk ezekre a kérdésekre."

A myc gén azért érdemel ekkora figyelmet, mert a rák több típusában is igen aktív szerepet játszik - magyarázza dr. Julie Sharp (Cancer Research UK). A becslések szerint ez a gén minden hetedik rákos megbetegedésben jelen van.

A kutatás eredményei részletesebben a Science magazinban olvashatók.