Gravitáció-sebesség: gondok a szenzációs eredmény körül

Az év elején bejelentett, nagyszerűnek tűnő eredmény nem áll valami biztos lábakon.

Először mérték meg a gravitáció sebességét - a január elején megjelent szenzációs hír természetesen nemcsak a nagyközönség érdeklődését keltette fel. Az elsőséget bejelentő közlemények szakmai körökben is rendszerint az átlagosnál nagyobb érdeklődést, gyorsabb reagálást váltanak ki. Így volt ez a gravitáció sebességével is, a bejelentés után szinte kórusban szólaltak meg a kétkedő hozzáértők. A kórus többszólamú volt - a kritikusok más-más részleteket kifogásoltak, illetve vontak kétségbe.

A szakemberek a gravitáció sebességére vonatkozó első adatot a gravitációs hullámok kimutatására tervezett kísérletektől várták. A kozmikus kataklizmák keltette gravitációs hullámokat egyre érzékenyebb berendezésekkel próbálják meg kimutatni, mindeddig sikertelenül (lásd korábbi cikkünket: Kezdődik a gravitáció-vadászat).

Sergei Kopeikin más utat keresett, egy távoli kvazár rádióhullámainak a Jupiter bolygó gravitációs terében bekövetkező megváltozásából határozta meg a gravitációs hullámok sebességét, és azt Einstein relativitáselméletének megfelelően a fénysebességgel megegyezőnek találta (a részleteket lásd korábbi anyagunkban).

A kritikusok szerint a kísérletileg talált megegyezés nem véletlen, mivel Kopeikin nem a gravitáció sebességét mérte, hanem a fényét. Hideki Asada japán kutató Kopeikin elméletének ismeretében már hat héttel a Kopeikin által vizsgált égi esemény bekövetkezte előtt közzétette, hogy szerinte a mérés a fénysebességet határozza meg. Clifford Will amerikai elméleti fizikus a mérési eredmény bejelentése után néhány nappal az interneten tette közzé új cikkének kéziratát. Ebben arról ír, hogy Kopeikin rossz következtetést vont le a gravitációs egyenletekből. Az általa várt hatás ugyan létezik, de sokkal kisebb annál, hogy mai eszközeinkkel kimutathassuk.

Kopeikin, a megbírált szerző matematikai hibákat vél felfedezni kritikusainak érvelésében. Steven Carlip (Kaliforniai Egyetem) úgy véli, nehéz lesz a vitát eldönteni, mert a relativitáselméletben a fénysebesség és a gravitáció sebessége szorosan egymáshoz kötődik. John Baez (Kaliforniai Egyetem) a Science c. tudományos hetilapnak szellemesen foglalta össze a kritikusok álláspontjának lényegét: "A legjobb esetben sikerült egy olyan elméletet igazolni, amelynek az igazáról meg vagyok győződve. A legrosszabb esetben pedig sikerült különösen pontatlan módon újra megmérni a fény sebességét."

Jéki László