Összefoglaló 2. - 2003-a legöregebb emberősök éve

Forrás: [origo]
A Nature címlapján a 160 ezer éves etiópiai ember

A 2003-as év több emberős-meglepetést is hozott. Egy romániai barlangból a modern ember, a Homo sapiens legkorábbi ismert európai maradványai kerültek elő. A 35 ezer éves csontok Neander-völgyi bélyegeket hordoznak, és 5 ezer évvel haladják meg az eddig legkorábbi európai leleteket. Júniusban, pár hónappal korábban pedig egy másik kutatócsoport a modern ember legkorábbi ismert maradványainak felfedezéséről számolt be. Ezeket a maradványokat Etiópiában találták, és a szakértők minden idők egyik legjelentősebb felfedezésének minősítették a 160 ezer éves leletet. E két felfedezést azonban egy dél-itáliai lelet is felülmúlja - legalábbis időben: a Roccamonfina vulkán meleg hamuval borított oldalán 385-325 ezer évvel ezelőtt lesétáló emberős nyomai kétségtelenül a legkorábbi ismert emberi kéz- és lábnyomok. Szeptemberben pedig végre előbújt aveline-i barlangjából az "angliai ember". Anglia legrégibb emberi csontvázai 10 200-10 400 évesek lehetnek.

A Neander-völgyiek mintegy 230-300 ezer ezelőtt jelentek meg és 40 ezer évvel ezelőtt, a modern ember megjelenésével, kihaltak. Az emberős különös eltűnésének oka régóta foglalkoztatja a kutatókat. A fosszilis kézcsont-maradványokon elvégzett komputervizsgálatok rácáfoltak arra a korábbi vélekedésre, hogy "unokatestvéreink" ügyetlen mozgásuk miatt bizonyultak volna evolúciós zsákutcának. Az azonban valószínű, hogy nyelvi kommunikációja legfeljebb a suta hebegésig terjedt.

Forrás: ORIGO
Majdnem kihalt az emberi faj

Egy júniusban publikált tanulmány szerint azonban az emberi faj túlélése is csak egy hajszálon múlott. Genetikai vizsgálatok kimutatták, hogy 70 ezer évvel ezelőtt mindössze kétezer (!) egyedre fogyatkozott az emberi faj lélekszáma.

Egyetlen esztendő sem múlhat el az örök kedvenc, Ötzi nélkül. Már szinte mindent tudunk a 5200 éves jégemberről: tudjuk, hogyan halt meg, mit evett, hány éves volt stb. Idén olasz tudósok nem csak lakhelyét találták meg, de azt is valószínűsítették, hogy a Ötzi a dél-tiroli Eisack-völgyben gyerekeskedett.