Rekordtávolságú galaxis rekordméretű távcsővel

Egy nemzetközi csillagászcsoport minden eddiginél távolabbi galaxist fedezett fel. A rekorder 13 milliárd fényévre van tőlünk, vagyis az Univerzum 750 millió éves állapotába nézünk vissza - ez mai korának 5%-a.

A kép, amelyen az ősi galaxist felfedezték a Hubble-űrtávcső és a Hawaii-szigeteken lévő Keck-távcsövek felvételeinek összegzésével készült. A távoli galaxis fényét az Abell 2218 jelű galaxishalmaz gravitációslencse-hatása (részletesen lásd a cikk 2. oldalán) erősítette fel, így került elő az egyébként még a fenti műszerekkel is elérhetetlen objektum.

A felfedezett galaxis az Univerzum ún. "sötét korszakának" végén születhetett, amikor kialakultak az első galaxisok és kvazárok. Az ilyen távoli galaxisok fénye az ún. Doppler-effektus miatt már nagyon erősen eltolódik a vörös felé, így csak az infravörös tartományban lehet őket megfigyelni. Minél nagyobb ez az eltolódás, annál régebbi galaxist látunk. Azt eltolódás mérésére egy z-betűvel jelölt érték szolgál, ami a legközelebbi galaxisoknál nem éri el az 1-et sem. A rekorder vöröseltolódása z = 7 körüli.

A nagy tömegű galaxishalmazok - mint az Abell 2218 - természetes kozmikus távcsőként használhatók, mivel a mögöttük lévő távoli galaxisok fényét eltérítik, és egy óriási űrbéli lencséhez hasonlóan felénk fókuszálják. A kutatócsoport tulajdonképpen ezt a gigantikus "távcsövet" is használta fel a felfedezéshez.

"Az általunk felfedezett galaxis rendkívül halvány, így különleges kihívás a távolságának meghatározása" - mondta Jean-Paul Kneib (közép-pireneusi Obszervatórium, Kaliforniai Műszaki Intézet) a kutatócsoport vezetője. "A galaxishalmaz mintegy 25-szörösére növelte a galaxis fényét, enélkül egyetlen rendelkezésünkre álló távcsővel sem lehetett volna megtalálni ezt a korai objektumot. Csak a gravitációs lencsék felhasználásával lehet a mai eszközeink teljesítőképességét ilyen határokra kitolni!"

Tekintse meg a NASA által készített animációkat a galaxishalmazról és a legtávolabbi galaxisról! Az animációk azonnal nézhető (stream) formában, szélessávú változatban érhetők el, a fenti hivatkozásokra kattintva. Technikai segítség a lejátszáshoz

A mérések szerint a megfigyelt galaxis nagyon kicsi, átmérője alig 2000 fényév, a benne lévő csillagok pedig nagyon aktívak. Az objektumnak két különleges tulajdonsága, hogy a színképéből hiányzik a hidrogén erős emissziós vonala, valamit nagyon erős az ultraibolya sugárzása (amely a Doppler-effektus miatt az infravörös felé tolódott) - sokkal erősebb, mint a közelebbi, aktív csillaggyártó galaxisoknál.

E távoli galaxisok felfedezése és kutatása nagyon fontos, mert képet alkothatunk arról, hogyan fejlődött a Világegyetem, hogyan vált egy átlátszatlan, molekuláris hidrogénfelhőből átlátszó, galaxisokkal teleszórt Univerzummá - kozmológiai értelemben nagyon rövid idő alatt.