Az első magánűrhajó elérte a világűrt

SpaceShipOne nevű magánűrhajó a Fehér Lovag elnevezésű, sugárhajtású szállító repülőgép hasához erősítve a levegőbe emelkedett, és a legfrissebb bejelentés szerint első magánűrhajóként elérte a világűr hivatalos határát.

Friss információk

17.20

Mike Melvill pilótával a fedélzetén a mojave-sivatagi kilövőbázison sikeresen landolt az űrjármű - adta hírül a SpaceflightNow űrkutatási hírportál.

17.10

Legfrissebb híradások szerint a SpaceShipOne elérte a kitűzött 100 km-es magasságot, a világűr hivatalos határát.

Korábbi információk

A SpaceflightNow űrkutatási hírportál beszámolója szerint hazai idő szerint 16.50-kor a szállító repülőgép elengedte a SpaceShipOne űrjárművet, amely sikeresen begyújtotta hajtóművét és két percig égette az üzemanyagot.

A manőver során a pilóta nem számolt be rendellenességről. Az elért magasságot még nem lehet tudni, de hamarosan közlik az irányítók.

Az X Prize alapítvány - amely 10 millió dollár jutalmat ígér az első nem állami pénzből épített űrhajó elkészítőjének - által kiírt szabályok szerint a kísérlet akkor lesz sikeres, ha az űrhajó legalább 100 km-es magasságba, a "világűr hivatalos határáig" tud emelkedni, s ezt a teljesítményt 14 napon belül képes megismételni. A repülés során három (legalább 188 cm magas és 90 kg tömegű) felnőtt embernek megfelelő tömeget kell szállítani (minden egyes repülésen legalább egy utasnak kell lennie az "űrhajóban", a másik két utas ballaszttal helyettesíthető.)

A történelmi kísérletet végrehajtó pilóta az űrhajót fejlesztő cég, a Scaled Composites alelnöke, a 62 éves Mike Melvill lesz - Melvill végezte el a közel egy hónappal ezelőtti sikeres tesztrepülést.

Az Űrvilág űrkutatási hírportál szakértője szerint az űrhajó először egy repülőgép (a White Knight) hátán jut fel 15 ezer méter magasra - akárcsak a hangfalat áttörő Bell X-1-es és a B-29-es bombázó. Itt leválik és a saját hajtóműve segítségével meredek emelkedésbe kezdve 4000 km/h sebességre gyorsít. Ezzel eléri a kitűzött 100 km magasságot, majd parabolapályán visszazuhan a légkörbe (pontosan úgy, ahogy a Mercury program első két repülésen Alan Shepard és Gus Grissom űrhajói). A pálya csúcspontjának közelében nagyjából három percig súlytalanságban lehet(nek) a SpaceShipOne utasa(i). A légköri fékezést követően pedig vitorlázógép módjára száll le (ahogyan a Space Shuttle).

A Scaled Composites - és a további több mint húsz, versenyben lévő cég számára - természetesen nem a 10 millió dolláros jutalom a legfontosabb. Siker esetén ugyanis új korszak veheti kezdetét: éveken belül tömegessé válhat az ehhez hasonló űrugrásokra alapuló űrturizmus, amely az eddigi példákkal ellentétben sokkal olcsóbb (egyes becslések szerint 10 ezer dollár), ezért sokak számára elérhető lesz - gyümölcsöző üzletet jelentve az erre szakosodott cégeknek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK