Bevált az úthasználati díj Londonban

Vágólapra másolva!
London reggelente közlekedési káoszba és sűrű, nehéz levegőbe fulladt bele - egészen két évvel ezelőttig, a belvárosi úthasználati díj bevezetéséig. Az elmúlt két év tapasztalatai magukért beszélnek.
Vágólapra másolva!

Nem pusztán a díj bevezetése, de annak összege - nyolc euró (5 angol font) - is hozzájárult a terhelés csökkentéséhez. A forgalomkorlátozó rendelet 2003. február 17-én lépett életbe, s mára sikertörténetként emlegetik. A Tower Bridge és a Hyde Park közötti mintegy 20 négyzetkilométeres terület levegője lényegesen tisztult, a városi kassza pedig évente 100 millió euróval gazdagodik, amit teljes egészében a tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak.

A sikeren felbuzdulva London polgármestere 2007-től a védett övezet kibővítését tervezi még akkor is, ha ezzel már sokak szerint túlfeszíti a húrt. A belvárosban sokat javult a helyzet. A forgalom 15 százalékkal mérséklődött és egyharmadával csökkent a porképződés, ami a nyolcvanas évek óta a legalacsonyabb szintre esett vissza. Ezen a téren azonban Londonnak még sokat kell tennie: a brit főváros Athén után a második legszennyezettebb európai metropolisz.

A program sikere lakatot tett az ellenzők szájára, holott kezdetben még "útonállásról" beszéltek. Londonban 07:00 és 18:30 között átszámítva nyolc euróért lehet behajtani a belváros védett övezetébe. A díjfizetés alól csak a különlegesen környezetbarát autók, a buszok, a taxik, a rendőrségi és mentőjárművek kivételek. Siker ide vagy oda, Livingstone polgármester az év elején már nem tudta keresztülvinni 60 százalékos díjemelési tervét, ami 13 euró körüli összegre növelte volna a behajtási díjat. A Greenpeace szerint azonban még ez is kevés. Ők a terepjárók tulajdonosaival 32 eurót fizettetnének.