Csimpánzbarát kávé

2006.02.27. 13:32

A csimpánzok védelmének újszerű módját igyekszik bevezetni az ismert környezetvédő kutató, Jane Goodall.

A főemlősök fennmaradása nagyrészt azon múlik, mekkora élőhelyet hagy meg számukra az egyre terjeszkedő ember. Goodall úgy igyekszik rábírni a tanzániai és burundi gazdákat a csimpánzok lakta erdők megkímélésére, hogy bevezeti a csimpánzbarát termékek védjegyét. Ha a falvak lemondanak kávéültetvényeik egy részéről, hogy a területet újra birtokba vehesse az erdő, a Goodall alapítványtól kártalanítást kapnak, és a megtermelt kávéjukra rákerül a Goodall-féle védjegy. A vásárlók ily módon olyan kávéhoz jutnak, amiről bizton tudhatják, hogy kiváló minőségű, és vásárlásukkal hozzájárulnak a csimpánzok megmentéséhez - magyarázza Jane Goodall.

Már működnek olyan kezdeményezések, amelyek célja, hogy az élelmiszeriparban és kereskedelemben a profit mellett fontos szempont legyen a helyi élővilág megőrzése, illetve az, hogy a termelők a munkájukért tisztes bért kapjanak. Ilyen kezdeményezés a fair trade, azaz a méltányos kereskedelem elve. Az egyelőre jellemzően a kávé, a kakaó, illetve a banán kereskedelmére kiterjedő fair trade termékeket az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan áron értékesítik, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait, garantálja, hogy a termelés során sem a munkásokat, sem a természetet nem zsákmányolják ki. A Goodall-féle védjegy ehhez hasonló biztosíték lehet.

KAPCSOLÓDÓ CIKK