Új eredmény az erőszak génjéről

Jelenlegi tudásunk szerint az erőszakos természet kialakulását egy gén hatása is segíti. Amerikai kutatók erre találtak újabb bizonyítékot.

Ez a gén a MAO-A, ami a monoamin-oxidáz-A nevű enzimet kódolja. Ennek az enzimnek a mennyisége stresszhatásra megnő. Az enzim gátolja a szerotonin, noradrenalin és dopamin nevű ún. neurotranszmitterek működését. A neurotranszmitterek igen fontos vegyületek, többek között ezek végzik az idegrendszerben a jelátvitelt (idegi ingerület-átvivő anyagok).

A MAO-A génnek több variánsa létezik, és az egyes variánsokhoz eltérő mértékű enzimaktivitás kapcsolható. Egy a Science-ben 2002 augusztusában megjelent tanulmány szerint azoknál a férfiaknál, akiknek alacsonyabb a monoamin-oxidáz-A szintjük és gyerekkorukban bántalmazták őket, nagyobb a valószínűsége, hogy erőszakos, illetve antiszociális természetük lesz. Ennek feltételezhetően az az oka, hogy ezek a személyek stresszhatásra kevésbé képesek neurotranszmitter-szintjüket redukálni, ezzel kevésbé tudják kontrolálni agresszív reakcióikat.

Az agresszió és a MAO-A gén kapcsolatára még konkrétabb bizonyítékot találtak a National Institute of Mental Health (Bethesda, Maryland, USA) kutatói. Kutatásaikba 142 olyan személyt vontak be, akik nem fogyasztottak alkoholt, drogokat, illetve nem volt ismert mentális betegségük. Ezzel minimálisra csökkentették azoknak a faktoroknak a számát, melyek szintén képesek módosítani az agyműködést.

A vizsgálatok során eltérést találtak a páciensek agyáról készített MRI-felvételeken: az alacsony MAO-A szinttel rendelkező személyeknél átlagosan 8%-kal kisebb volt egy az elülső homloklebeny közelében levő agyterület, az ún. anterior cingulate cortex (ACC). Ez a terület igen fontos szerepet tölt be az érzelmek kontrollálásában, a racionális gondolkodás és az érzelmi működés összehangolásában.

A vizsgálatok során a pácienseknek ideges vagy félelemről árulkodó arcokat mutattak. Ennek hatására az alacsonyabb MAO-A-szinttel rendelkezőknél az agy ún. amygdala része (mandulamag) nagyobb aktivitást mutatott. Az amygdala aktívabb működése összefüggésbe hozható az ideges, erőszakos viselkedéssel.
Valószínű azonban, hogy a MAO-A gén csak egy a sok közül, melyeknek szerep juthat az erőszakos viselkedés genetikai alapjainak kialakításában.