Újabb két magyar-amerikai felfedezésű exobolygó

A Bakos Gáspár vezetésével működő HATNet robotteleszkóp legújabb felfedezései: egy kis sűrűségű, fémben gazdag bolygó és a Jupiterhez hasonló forró gázóriás.

A közelmúltban felfedezett fedési exobolygók száma lassan eléri a kéttucatot, s ezek egyre nagyobb hányada köthető a magyar-amerikai HATNet (Hungarian Automated Telescope Network) kutatóprojekthez. A Bakos Gáspár vezetésével működő kutatócsoport újabb két bolygót fedezett fel, így összesen már öt önálló, és egy a TrES (Trans-atlantic Exoplanet Survey) projekttel közös felfedezésük van - azaz a HATNet lassan a szakterület egyik leghatékonyabb programjává növi ki magát.

Ahogy a fedési exobolygók látóirányunkból nézve elhaladnak csillaguk előtt, apró csökkenést idéznek elő a csillag fényességében, amit aztán kellően pontos mérésekkel detektálni lehet. A Naprendszeren kívüli bolygókat kutató módszer közül ez az egyik legjobb abban a tekintetben, hogy a planétáról számos olyan paramétert (pl. a méretét) meg lehet határozni, amelyeket más módszerekkel nem. A HATNet 11 centiméteres átmérőjű teleszkópjaiból négy Arizonában, kettő pedig a Hawaii-szigeteken található, és éppen ilyen, kis amplitúdójú fedések után kutatnak a csillagok tengerében.

A sorrendben negyedik HAT-bolygó (HAT-P-4b) egy alacsony sűrűségű, felfúvódott planéta, amely meglepő módon magas fémtartalommal bír. Csillaga egy 11,2 magnitúdós, F-típusú csillag a Földtől mintegy 1000 fényév távolságban. A bolygó alig több mint 3 nap alatt kerüli meg, mivel nagyon közel kering hozzá, csupán 0,04 CSE távolságban (ez mindössze huszonötöd része a közepes Nap-Föld távolságnak). A HAT-P-4b is egy a fősorozati (vagy ahhoz közeli) csillagukhoz közel keringő gázóriások, az ún. forró Jupiterek között.

A bolygó felfúvódott állapotát jól jellemzi, hogy amíg sugara a Jupiterének 1,27-szerese, addig tömege annak csupán 0,68-szorosa. A fedési exobolygók közt további négy bolygó hasonló jellegű, a többiek sűrűsége legalább 50%-kal meghaladja ezen kis csoportba tartozó planétákét.

A kutatócsoport legújabb felfedezése, a HAT-P-5b egy a Jupiterhez igen hasonlító gázóriás. Keringési periódusa csupán 2,8 nap, csillagától pedig 0,04 CSE-re kering. Míg tömege majdnem megegyezik a Jupiterével, sugara egy kicsivel nagyobb, körülbelül 1,26 jupitersugár. Érdekesség, hogy 0,66 g/cm3-es sűrűsége a legnagyobb a hasonló keringési periódusú fedési exobolygók között.

Magyar Csillagászati Egyesület